Expert prezradil, že ak tvoje auto vydáva tieto časté zvuky, mal by si čo najskôr navštíviť servis
Nezvyčajné zvuky z auta môžu signalizovať vážny problém. Pozri sa, čo znamená puknutie pri volante, vŕzganie pri nerovnostiach či rachot spod kapoty a kedy je čas zájsť do servisu.
Nie je žiadnym tajomstvom, že autá potrebujú pravidelný servis. Vo všeobecnosti, ak sa o ne pravidelne a riadne staráme, môžeme predísť drahým opravám. Len napríklad taká farba výfukového plynu môže veľa napovedať o stave motora.
Sivý až modrastý dym z výfuku pri benzínových motoroch často signalizuje spaľovanie motorového oleja, čo môže byť spôsobené opotrebovanými tesneniami ventilov, piestnymi krúžkami alebo poškodenou hlavou valcov. Ide o vážnejší problém, ktorý si zvyčajne vyžaduje mechanický zásah.
V dieselových motoroch môže sivý alebo biely dym s nepríjemným zápachom poukazovať na zlú činnosť vstrekovania paliva, poruchu turbodúchadla alebo príliš bohatú zmes vzduchu a paliva. Takzvaný „preplnený motor“ je ľudové označenie pre situáciu, kedy dochádza k hromadeniu nespáleného paliva alebo oleja v spaľovacej komore.
Okrem viditeľných znakov ako farba dymu existujú aj akustické signály, ktoré ti môžu napovedať, že s autom niečo nie je v poriadku. Na niektoré z nich upozornil známy slovenský tvorca videí o autách dominiccars_sk.
Tieto zvukové signály auta značia poruchu
Puknutie pri vytočení volantu
Ak pri úplnom vytočení volantu doľava alebo doprava počuješ cvaknutie či puknutie, môžeš mať poškodený homokinetický kĺb. Tento kĺb zabezpečuje prenos krútiaceho momentu z prevodovky na koleso pri súčasnom otáčaní a natáčaní kolies. Ak sa poškodí manžeta (gumový obal), dovnútra sa dostane špina a voda, čo časom spôsobí zadretie alebo opotrebenie ložísk vo vnútri kĺbu. Riešením je výmena celého kĺbu alebo poloosy.
Vŕzganie pri prejazde nerovnosťami
Ak počuješ vŕzganie z podvozka, hlavne pri prejazde cez výmole, môže to znamenať opotrebované silentbloky, čo sú pružné gumené časti, ktoré slúžia na tlmenie vibrácií medzi karosériou a nápravou. Najčastejšie sa opotrebujú silentbloky ramien alebo gumové uloženia stabilizátora. V niektorých prípadoch pomôže mazivo (napr. silikónový sprej), ale ak je guma popraskaná alebo stvrdnutá, výmena je nevyhnutná, inak hrozí nestabilné správanie vozidla v zákrutách.
Cvakavé zvuky pri prejazde nerovnosťami
Ak z podvozka počuješ rytmické cvakanie pri jazde po nerovnej ceste, môže to naznačovať prasknutú pružinu zavesenia. Pružiny sa môžu unaviť, popraskajú v dolných závitoch, čo vedie k zníženiu svetlej výšky auta a zhoršenej jazdnej stabilite. Prasknutie pružiny môže tiež poškodiť pneumatiky alebo tlmiče, preto ju treba čo najskôr skontrolovať.
Rachot spod kapoty pri štarte
Ak máš vozidlo s reťazovým rozvodom a počuješ kovové rachotenie krátko po naštartovaní, môže to byť známka opotrebovanej rozvodovej reťaze. Tá sa môže časom natiahnuť, čím sa naruší presné časovanie otvárania ventilov. Rachot spôsobuje, že napínač reťaze nestíha reťaz napnúť dostatočne rýchlo. Ak reťaz preskočí, dôjde k tzv. kolízii ventilov s piestami, čo môže spôsobiť vážne a drahé poškodenie motora. Preto je nutné reťaz včas vymeniť alebo aspoň dať skontrolovať v servise.
Komentáre