Vieš, na čo slúžia čierne bodky na okraji čelného skla? Väčšina vodičov o ich význame netuší!
Na prvý pohľad nenápadné čierne bodky na čelnom skle auta v skutočnosti plnia viacero dôležitých funkcií.
Možno si aj ty jeden z bežných šoférov, ktorí si možno nie až tak veľmi všímajú detaily na svojom aute. Avšak tento detail, ktorý sa nachádza na čelnom skle tvojho auta, si si určite už všimol. Máme na mysli malé čierne bodky, ktoré sa nachádzajú po okrajoch čelného skla. Tieto bodky sú súčasťou tmavého rámu, ktorý je po okrajoch čelného skla. Tento nenápadný detail má oveľa dôležitejšiu funkciu, ako je len estetická vlastnosť. Na čo teda slúžia malé bodky na čelnom skle?
Na čo slúžia bodky na čelnom skle?
Frit na čelnom skle
Bodky na čelných sklách áut sú malý detail, ktorý si však už určite všimol každý z nás. Tieto bodky sú súčasťou, alebo ak chceš, pokračovaním, tmavého okraja nazývaného frit. Tento tmavý okraj obklopuje celé čelné sklo, niekedy aj iné sklá v aute. Je to keramický smalt, ktorý sa počas výroby nanesie priamo na sklo a následne sa zapečie pri vysokej teplote.
Výsledkom tohto procesu je odolná, trvácna a neodstrániteľná vrstva. Táto zapečená tmavá vrstva má dôležitý význam pri lepení čelného skla. Okrem samotného lepenia tento frit zabraňuje poškodeniu lepidla, teda tmelu, pred znefunkčnením spôsobeným UV žiarením. Tmel na čelnom skle je zas dôležitý na správne držanie skla, ktoré bráni dažďu dostať sa do auta. Okrem týchto praktických funkcií má frit aj estetickú funkciu, a to tú, aby si lepidlo na skle nevidel.
Ale čo tie bodky?
Čierne bodky, ktoré plynule prechádzajú z plného čierneho rámu do priehľadného skla, sú známe ako gradientný vzor. Avšak tento gradientný vzor nie je len dizajnovým prvkom, ktorý spája frit a číre čelné sklo.
Tepelná ochrana a rozloženie teploty
Pri výrobe čelného skla sa kovová časť, ale aj sklo zahrievajú. Avšak sklo a kov sa zohrievajú rôznou rýchlosťou. Čierny frit sa zahrieva rýchlejšie ako priehľadné sklo. To môže byť problém, pretože sklo by sa pri prudkom prechode teplôt mohlo zdeformovať. Bodky pomáhajú rovnomerne rozložiť teplo po povrchu, čím sa znižuje riziko deformácie skla počas jeho tvarovania.
Táto funkcia sa uplatňuje aj počas horúcich slnečných dní, vtedy môže vzniknúť napätie medzi jednotlivými časťami čelného skla. Tu nastupujú na rad spomínané bodky, ktoré pomáhajú plynulému prechodu teploty z tmavého okraja do svetlého stredu skla. Tým sa znižuje riziko prasklín alebo deformácií spôsobených teplom.
Zníženie oslnenia a vizuálny komfort
Čierne bodky slúžia aj ako optický prechod medzi nepriehľadnou a priehľadnou časťou skla. Bez bodiek by kontrast medzi čiernym okrajom a čírym sklom bol príliš ostrý, čo by mohlo spôsobovať oslnenie alebo vizuálne rušenie vodiča počas riadenia. Bodky vytvárajú jemnejší prechod z neprehľadného skla k priehľadnému, čo je pre naše oči oveľa príjemnejšie. Takto sa naše oči neunavia tak skoro a taktiež nás pri jazde nič neruší.
Komentáre