Známy automechanik varuje vodičov. Táto častá chyba môže postupne ničiť motor tvojho auta
Pomalá a kľudná jazda nemusí byť vždy šetrná k motoru. Skúsený mechanik Scotty Kilmer varuje pred problémom „black death“, ktorý ničí moderné motory a môže ťa stáť tisíce eur.
Známy mechanik Scotty Kilmer, upozorňuje na častú chybu vodičov, ktorá ťa môže vyjsť pekne draho. Ak si jeden z tých, ktorí jazdia len pomaly po meste a motor nikdy poriadne nezaťažujú, pravdepodobne si ničíš svoje auto a vôbec si to neuvedomuješ.
Hlavným vinníkom je problém, ktorý nadšenci áut poznajú ako „black death“. Ide o tvorbu tvrdých uhlíkových usadenín v motore. Keď sa palivo nespáli úplne, vznikajú drobné častice uhlíka, ktoré sa postupne ukladajú na ventily, piestne krúžky a do spaľovacej komory. Ako asi už tušíš, nie je to prospešne pre tvoje auto.
Čím viac ich je, tým horšie motor pracuje. Začne strácať výkon, spotreba paliva rastie a ak to necháš zájsť príliš ďaleko, môže to skončiť zničeným motorom, ktorý sa môže v krajnom prípade dokonca zaseknúť. A to už sú opravy v hodnote tisícov eur.
Jednoduchý trik, ktorý môže predĺžiť životnosť tvojho motora
Scotty radí, že najlepšou prevenciou proti „black death“ je občas dať motoru poriadne zabrať. Moderné motory sú navrhnuté na to, aby zvládali vyššie otáčky. Ak jazdíš iba 30 či 40 kilometrov za hodinu po meste, motor sa nikdy poriadne nezahreje a usadeniny sa začnú tvoriť rýchlejšie. Keď však vybehneš na diaľnicu a ideš vyššou rýchlosťou, palivo prúdi do valcov pod vyšším tlakom a benzín pôsobí ako prirodzené rozpúšťadlo. Možno sa teraz pýtaš, čo to znamená. Ventily a piestne krúžky sa doslova čistia počas jazdy.
Toto platí najmä pri moderných motoroch s priamym vstrekovaním (GDI, FSI, TSI, EcoBoost), kde palivo neomýva ventily tak, ako kedysi. V týchto motoroch je problém s karbonom ešte väčší. Ak ich budeš trápiť iba krátkymi trasami, riziko „black death“ sa je oveľa vyššie. Pri starších motoroch s nepriamym vstrekovaním sa palivo striekalo pred ventil, takže ventily boli neustále omývané benzínom a karbon sa hromadil pomalšie.
Biela pena pod viečkom oleja? Tvoj motor ti kričí o pomoc
Scotty upozorňuje aj na ďalší častý problém, ktorý sa týka najmä vodičov, čo jazdia len krátke vzdialenosti. Skús odskrutkovať viečko od oleja. Ak namiesto číreho oleja vidíš bielu penovú hmotu, je to znamenie, že sa ti vo vnútri motora hromadí voda. Pri krátkych jazdách sa motor nestihne dostatočne zahriať a vodná para, ktorá vzniká spaľovaním, sa mení na kondenzát. Ten sa potom mieša s olejom a vytvára bielu penu. Našťastie, riešenie je jednoduché. Stačí ísť na dlhšiu cestu a jazdiť vyššou rýchlosťou aspoň hodinu. Motor sa poriadne zahreje, voda sa vyparí a problém zmizne.
Ak by sa však táto biela pena objavovala aj po dlhých trasách, je to už signál na návštevu servisu. Môže to znamenať aj vážnejší problém, napríklad poškodené tesnenie hlavy valcov, čo spôsobuje únik chladiacej kvapaliny do oleja.
Preto sa nespoliehaj na to, že čím opatrnejšie jazdíš, tým viac šetríš svoje auto. Opak je často pravdou. Občas mu treba dopriať vyššie otáčky a dlhšiu jazdu, aby sa motor vyčistil a zbavil vody. Takto môžeš výrazne predĺžiť jeho životnosť a ušetriť stovky eur za drahé opravy.
Komentáre