Expert na autá varuje pred javom, ktorý väčšina vodičov ignoruje. Stačí pár sekúnd a môže byť neskoro
Vibrácie, pískanie alebo slabšie brzdenie môžu znamenať, že tvoje brzdové kotúče sú zdeformované alebo opotrebované. Pozri sa, prečo sa to deje, ako prebieha kontrola hrúbky kotúča a kedy je čas na výmenu, aby si predišiel drahej oprave.
Brzdy patria medzi tie veci, ktoré si väčšina vodičov všimne až vtedy, keď sa niečo pokazí. A zvyčajne to začína nenápadne, miernym trasením pri brzdení. Odborníci z AccurateAuto vysvetľujú, že práve vibrácia je prvým a najčastejším signálom, že tvoje brzdové kotúče už nie sú v poriadku. Ale nie je to jediný príznak.
Keď sa ti pri brzdení trasie volant, niečo nie je v poriadku
Predstav si, že ideš po diaľnici a na zjazde začneš brzdiť. Zrazu cítiš, ako sa celý volant roztrasie a pedál pod nohou pulzuje. To je jasný znak, že tvoje brzdové kotúče sú nerovnomerne opotrebované alebo zdeformované.
Podľa expertov z AccurateAuto, ak sa vibrácie prenášajú do volantu alebo karosérie, problém býva v predných kotúčoch. Ak ich cítiš hlavne v pedáli, ide skôr o zadné brzdy. Typicky sa to prejaví pri silnejšom brzdení z vyššej rýchlosti, napríklad na diaľnici alebo v meste pri rýchlejšom spomaľovaní.
Zvlnené kotúče nie sú vždy „ohnuté“
Mnohí vodiči si myslia, že kotúč sa doslova ohýba teplom. Realita je iná. V skutočnosti sa na povrchu kotúča nerovnomerne usádza materiál z brzdových doštičiek. Vzniknú mikroskopické hrbolčeky, ktoré spôsobujú, že sa doštička dotýka disku raz viac, raz menej.
Keď potom šliapneš na brzdu, doštička „skáče“ po týchto nerovnostiach a celé auto sa rozvibruje. Je to ako keby si mal vajcovité koleso, pri každom otočení cítiš náraz.
Prečo k tomu dochádza
K deformácii alebo nerovnomernému povrchu kotúčov dochádza najčastejšie po prudkom brzdení z vysokej rýchlosti. Rozžeravený kotúč sa zrazu schladí, napríklad keď prejdeš kalužou alebo zastaneš a necháš nohu na pedáli. Materiál z doštičiek sa pripečie na jedno miesto a vzniká nerovnováha.
Ešte horšie je, ak je brzdový strmeň zaseknutý – platnička sa potom neustále dotýka kotúča, prehrieva ho a časom spôsobí jeho zvlnenie.
Vizuálna kontrola a hrúbka kotúča
Ak si všimneš vibrácie, oplatí sa pozrieť aj na samotné kotúče.
Vizuálna kontrola dokáže odhaliť, čo cítiš pri jazde. Na okraji kotúča si môžeš všimnúť výraznú hranu, tá vzniká, keď sa brzdný povrch zodiera. Ak máš pocit, že hrana je výrazná na dotyk, kotúč je už stenčený a treba ho vymeniť.
Každý výrobca pritom stanovuje minimálnu hrúbku (MIN TH), napríklad 22 mm. Tento údaj býva často vyrazený priamo na kotúči. Ak sa hrúbka dostane pod túto hranicu, kotúč už nedokáže správne odvádzať teplo, rýchlejšie sa prehrieva a riziko deformácie sa dramaticky zvyšuje.
Nie len vibrácie, ale aj zvuky a slabšie brzdenie
Vibrácia nie je jediný signál, že brzdy potrebujú pozornosť.
Pískanie môže znamenať, že brzdové doštičky sú už takmer zodraté a ich kovový indikátor sa dotýka kotúča. Ak počuješ kovové škrípanie, je to najhorší scenár, doštička je zodratá „na kov“ a priamo ničí kotúč.
Ďalším varovným znakom je znížený brzdný účinok, tzv. fading. Ten nastáva, keď sú brzdy prehriate a ich účinnosť pri opakovanom brzdení prudko klesá. Auto potom brzdí neskôr, brzdná dráha sa predlžuje a vodič musí vyvinúť väčší tlak na pedál.
Kotúče a doštičky patria vždy k sebe
Ak ti v servise menia kotúče, vždy trvaj na výmene aj brzdových doštičiek. Nové kotúče so starými platničkami sa okamžite poškodia, pretože opotrebovaná doštička má nerovný povrch. Takéto kombinovanie je častou chybou domácich „kutilov“ a vedie len k ďalším vibráciám a predčasnému opotrebeniu.
Zaseknutý brzdový strmeň alebo piestik môže spôsobiť, že jedna strana bŕzd sa prehrieva viac než druhá, čo opäť vedie k zvlneniu kotúča a strate rovnomerného brzdného účinku.
Cena a možnosti opravy
Ak máš šťastie a kotúče ešte nie sú príliš opotrebované, niekedy ich možno prebrúsiť (sústružiť). No väčšina moderných kotúčov je už tak tenká, že to nie je bezpečné, po obrúsení by klesli pod minimálnu hrúbku. Preto sa zvyčajne odporúča výmena.
Cena závisí od typu auta, ale orientačne, brzdové kotúče a platničky na jednu nápravu stoja 100 až 350 eur vrátane práce. Samotná práca v servise sa pohybuje od 40 do 80 eur za nápravu.
Ak to odkladáš, riskuješ nielen drahšiu opravu, ale aj poškodenie ďalších dielov, napríklad ložísk alebo brzdových strmeňov, ktoré sú oveľa drahšie než samotné kotúče.
Zvlnené alebo zodraté kotúče nie sú len estetický problém. Sú to tvoje brzdy, ktoré kričia o pomoc. Vibrácie, pískanie, škrípanie či znížená účinnosť bŕzd sú varovania, ktoré by si nemal ignorovať.
@accurateautoinc What Are Signs Of Warped Brake Rotors? 🚗 #mechanic #automotive #repairshop #carrepair #mechanicsoftiktok #cartok #cars ♬ original sound – AccurateAuto
Podľa odborníkov z AccurateAuto je kľúčom včasná kontrola, dodržiavanie minimálnej hrúbky kotúča a výmena kompletných súprav, kotúčov aj doštičiek naraz. Tak si nielen ušetríš peniaze, ale hlavne ochrániš seba aj svoje auto.
Komentáre