Vodiči toto úplne ignorujú. Mechanik prezradil, ako spoznáš, že tvoja prevodovka sa čoskoro pokazí
Vodiči často ignorujú prvé varovné signály, že ich prevodovka trpí.
Každý vodič to pozná. Auto jazdí normálne, a zrazu sa začne správať čudne. Trochu viac to šklbne, otáčky zbytočne vyskočia alebo zospodu počuť zvláštny kovový zvuk. Väčšina ľudí si povie: „To nič, to len drobnosť.“ Lenže presne tie „drobnosti“ bývajú prvým znakom, že tvoja prevodovka ide do kolien. A keď raz odíde, priprav si poriadnu sumu.
Mechanik a známy autíčkár Andy z kanála Andy’s Auto Advice varuje, že existuje viacero jasných signálov, ktoré ti auto dáva ešte predtým, než prevodovka definitívne zlyhá. A netýka sa to len automatov, aj vodiči s manuálom by mali zbystriť pozornosť.
Otáčky „tancujú“ pri preradení
Andy to volá transmission flutter, čo je jav, keď auto zrýchľuje, ide preradiť a otáčky motora na okamih vyletia vyššie, než by mali. Akoby sa prevodovka nevedela rozhodnúť, kedy zaradiť.
Tento efekt je typický pre automatické prevodovky, pretože tie riadia preradenie samé, pomocou tlaku oleja a elektroniky. Ak tlak klesá, lamely sa šmýkajú a prevodovka sa zdráha preradiť.
V manuáli sa to prejaví inak, vodič sám preradí, no otáčky po pustení spojky stúpnu alebo klesnú prudšie, než by mali. To býva známka preklzujúcej spojky alebo zlého záberu.
Tak či onak, v oboch prípadoch to znamená jedno, niečo sa deje s prenosom výkonu medzi motorom a prevodovkou a je čas to riešiť.
Tvrdé a trhavé radenie
Radenie by si nemal cítiť vôbec. Ak však máš pocit, že auto pri preradení trhne alebo nadskočí, niečo nie je v poriadku.
V automate ide o jav zvaný hard shifting, prevodovka pri radení doslova kopne, pretože olej je špinavý, tlak slabý alebo ventily v hydraulickom telese zanesené.
V manuálnej prevodovke je tvrdé radenie často dôsledok opotrebovaných synchronizátorov alebo nepresnej spojky, ktorá nezaberá plynulo. Ak musíš zaradzovať silou, niečo už nie je ideálne namazané alebo zarovnané.
V oboch prípadoch platí, že každé takéto „kopnutie“ prevodovku opotrebúva zvnútra, a čím dlhšie to necháš tak, tým viac ju ničíš.
Kovové zvuky zospodu auta
Ak zospodu počuješ škrípanie, kovové dunenie alebo buchot pri radení, nečakaj, že to prejde. Automatická prevodovka má byť pri chode úplne tichá, no platí to aj pre manuál.
V automate tieto zvuky často znamenajú poškodené ložiská, uvoľnené súčiastky alebo spálený olej, ktorý už neplní mazaciu funkciu.
V manuále môžu pochádzať z ložiska spojky, vystreďovacieho ložiska alebo z diferenciálu. Ak sa hluk objaví práve vo chvíli, keď pustíš spojku alebo radíš, je to varovný signál.
Čím dlhšie to ignoruješ, tým viac kov o kov „pracuje“ a tým drahší bude účet v servise.
Preklzávanie prevodovky alebo spojky
Najtypickejší znak, že tvoja prevodovka má svoje dni zrátané. Šliapneš na plyn, otáčky vyletia hore, no rýchlosť nepribúda. Až po chvíli „chytí“ a preradí.
V automate ide o klasické slipping, lamely vo vnútri sa šmýkajú, tlak oleja je nízky a prevodovka sa nedokáže uzamknúť do správneho pomeru.
V manuále to isté spôsobuje preklzujúca spojka, lamela už nedrží a namiesto pevného záberu len pálivo šmýka.
Vodiči sa to často snažia zachrániť výmenou oleja alebo pridaním aditíva, no to pomôže len dočasne. Ak systém preklzáva, ide už len o to, či sa rozpadne o pár týždňov alebo o pár kilometrov.
Prehriatie prevodovky
Nie všetky autá majú ukazovateľ teploty prevodovky, a preto si väčšina vodičov ani nevšimne, že ju „varia“.
V automatoch sa olej prehrieva najčastejšie, pretože sa tam hydraulicky prenáša výkon cez menič. Keď teplota stúpne nad limit, olej stratí viskozitu a začne sa správať ako voda, stratí mazanie aj ochranu. Vnútorné časti sa môžu začať „zapejkať“ a po takomto prehratí sa prevodovka väčšinou už nespamätá.
V manuále sa prehrievanie deje zriedkavo, ale nie je nemožné, napríklad pri dlhom ťahaní prívesu do kopca, alebo pri športe. Olej sa tiež rozkladá teplom a stráca schopnosť chrániť ozubenia.
Okamžitá kontrola oleja (ATF alebo prevodového)
Ak spozoruješ ktorýkoľvek z týchto príznakov, tvojou prvou a najrýchlejšou akciou by mala byť kontrola oleja v prevodovke.
V automatoch sleduj hladinu a farbu ATF oleja, má byť priehľadný, červený (alebo podľa špecifikácie). Ak stmavne do hneda alebo čierna a páchne po spálenine, olej je znehodnotený a prevodovka už trpí.
V manuále olej nebýva červený, ale skôr číry až jantárový. Ak ho je málo, máš únik. Ak je hustý, čierny alebo v ňom cítiť kov, tiež ide o varovanie. Táto jednoduchá vizuálna kontrola je najrýchlejšia domáca diagnostika, ktorú zvládne aj laik.
@andysautoadvice 5 ways to know your transmission is on its last leg. #carfacts #carknowledge #carmaintenance #cartips #carhelp #transmission #caradvice #cars #carmaintenancetips #automotivetiktok #learn ♬ original sound – Andy’s Auto Advice
Chýbajúca prevencia: Prevodovku treba servisovať!
Andy často pripomína, že žiadna prevodovka nie je nesmrteľná, ani automatická, ani manuálna. „Celoživotná náplň“ je marketingový mýtus.
Olej sa časom zanáša kovovým prachom a degraduje. Ak ho pravidelne nevymeníš (pri automate zvyčajne každých 60 000 až 100 000 km, pri manuáli každých 100 000 až 150 000 km), riskuješ, že sa vo vnútri usadia nečistoty a poškodia ventily, ložiská či ozubenia.
Krátko povedané, prevodovku nezničí náhoda, ale zanedbaná údržba. Či už jazdíš na automate alebo manuáli, olej a jeho kontrola sú tvojou najlacnejšou poistkou proti katastrofe.
Komentáre