Expert na autá prezradil viacero signálov, že tvoj motor má svoje dni zrátané. Väčšina vodičov ich úplne prehliada
Mechanik z Andy’s Auto Advice upozorňuje na viacero varovných signálov, že tvoj motor má svoje dni zrátané.
Každý vodič si hovorí, že „to ešte chvíľu vydrží“. No práve tie chvíle často rozhodnú o tom, či z tvojho motora bude ešte fungujúci kus techniky alebo len hromada kovového šrotu. Andy z kanála Andy’s Auto Advice, známy svojimi radami bez príkras, upozornil na najčastejšie varovné signály, že motor má svoje najlepšie roky dávno za sebou. A niektoré z nich mnohí vodiči úplne ignorujú, až kým nie je neskoro.
Motor žerie olej ako smädný ťava
Ak musíš dolievať olej častejšie než tankuješ, niečo nie je v poriadku. Olej sa nestráca len tak. V starších motoroch sa často dostáva priamo do spaľovacej komory, kde sa spolu s benzínom spaľuje. Príčinou bývajú opotrebované piestne krúžky alebo netesné ventily. Motor tak doslova „páli vlastný olej“, čo sa prejaví modrastým dymom z výfuku. Z krátkodobého hľadiska sa dá jazdiť ďalej, no ide to ruka v ruke s rastúcou spotrebou a rizikom, že jedného dňa jednoducho zabudneš doliať olej a motor sa zadrie.
Motor vynecháva alebo stráca výkon
Ak cítiš, že motor trhá alebo sa správa, akoby mal o jeden valec menej, môže ísť o stratu kompresie. Znamená to, že jeden z valcov už poriadne „nedrží tlak“. Príčina môže byť banálna, ako pokazená sviečka, ale ak nie, často ide o prepálené tesnenie pod hlavou alebo poškodený ventil. Takýto motor nehorí efektívne, prehrieva sa a postupne sa sám ničí. Ak sa tlak z jedného valca začne prenášať do druhého, hlava motora to už neprežije.
Rozsvietila sa kontrolka nízkeho tlaku oleja
Táto kontrolka nie je len dekorácia na palubovke, ale posledné varovanie pred katastrofou. Ak tlak oleja klesne, motor nedostáva mazanie, ktoré potrebuje. A keď sa kovové časti začnú trieť jedna o druhú, prichádza k prehrievaniu a k devastácii vnútorných ložísk. Niekedy ide o chybný snímač, ale často o upchaté kanály alebo nedostatok oleja. Ignorovať ju znamená zničiť motor v priebehu pár kilometrov.
Klepanie a kovové buchanie z motora
Ak po naštartovaní počuješ klepanie, ktoré sa zhoršuje s otáčkami, pravdepodobne počúvaš svoj motor, ako sa lúči so životom. Ojnicové alebo hlavné ložiská majú svoje dni zrátané a v momente, keď povolia, ojnica prerazí blok motora. Klepanie teda nie je len „zvuk starého auta“, ale signál, že motor sa ti doslova rozpadá pod kapotou.
Jazdíš bez výmeny oleja? Tak sa priprav na koniec
Niektorí vodiči sa chvália, že olej nemenili roky a auto ide ako hodinky. Lenže olej nie je večný. Postupne sa v ňom hromadí uhlík, palivové zvyšky a kovové častice, až sa zmení na hustú kašu. Motor sa potom snaží túto kašu pumpovať cez jemné kanáliky, ktoré sú určené na čistý olej. Mazanie sa zhoršuje, dochádza k prehrievaniu a skôr či neskôr sa niektorá časť zasekne. Olej je lacnejší než nový motor, to je jednoduchá matematika.
Dym z výfuku a jeho farba ti napovie viac, než si myslíš
Nie každý dym znamená to isté. Modrý signalizuje, že motor spaľuje olej, no ak z výfuku ide hustý biely dym so sladkastým zápachom, ide o úplne iný problém, motor spaľuje chladiacu kvapalinu. Takýto dym naznačuje prepálené tesnenie pod hlavou alebo prasknutú hlavu motora. A to už je diagnóza, ktorá často končí generálkou. Naopak, čierny dym znamená, že motor spaľuje príliš bohatú zmes paliva. Možno má zanesený vzduchový filter alebo chybný vstrekovač. Nezničí motor okamžite, ale dlhodobo vedie k usadzovaniu karbónu a strate výkonu.
Motor sa prehrieva a ručička teploty lezie do červeného
Ak ti auto „varí“ a spod kapoty ide para, nejde o drobnú závadu, ale o časovanú bombu. Príčinou môže byť nízka hladina chladiacej kvapaliny, chybný termostat, poškodená vodná pumpa alebo už spomínané prepálené tesnenie. Keď motor varí, hliníková hlava sa prehne a celé tesnenie prestane tesniť. Výsledkom je masívne poškodenie, ktoré znamená len jedno, generálka alebo výmena motora.
@andysautoadvice Take care of that engine! #engine #tipsandtricks #cartips #enginerepair #cars #tips #vehiclemaintenance #car ♬ original sound – Andy’s Auto Advice
Nezvyčajný zápach z motorového priestoru
Auto vie varovať aj nosom. Ak cítiš zápach spáleného oleja, pravdepodobne niekde unikal a kvapká na horúce časti motora. Neznamená to, že sa spaľuje vnútri, ale že motor zvonku netesní. A ak únik ignoruješ, olej sa minie a motor sa zadre. Sladkastý zápach, ktorý pripomína sirup, zasa signalizuje únik chladiacej kvapaliny, typicky z hadice alebo radiátora. Obe situácie sú časovanou bombou, ktorá čaká len na tvoju nepozornosť.
Všetky tieto signály majú spoločné jedno, motor sa ťa snaží varovať, že sa blíži koniec. Väčšina vodičov ich však ignoruje, pretože „auto predsa ešte ide“. Ale motor, ktorý dnes len trochu dymí, klepe alebo smrdí, zajtra môže skončiť ako šrot. Sleduj kontrolky, dym, zápach aj teplotu. Pretože keď sa ozve to posledné kaboom, už bude neskoro.
Komentáre