Mechanik ukázal najčastejšie chyby pri výmene brzdových doštičiek. Šoféri často ani nevedia, že si tým môžu zničiť brzdy
Najčastejšie problémy pri výmene brzdových doštičiek vznikajú zo zlého zatláčania piestu, nevyčisteného strmeňa, nesprávne otočených doštičiek a montáže nových doštičiek na poškodené kotúče.
Ak si myslíš, že výmena brzdových doštičiek je jednoduchá domáca robota na dvore, ktorá ti zaberie pol hodinu, tak ťa musím upozorniť, práve pri nej vznikajú chyby, ktoré dokážu zničiť brzdy, kotúče a v extrémnych prípadoch ti dokonca prestať brzdiť auto. A najhoršie je, že tieto chyby nerobia len začiatočníci. Robia ich aj ľudia, ktorí si myslia, že výmenu brzdových doštičiek majú “v malíčku”. Túto tému výborne rozobrali experti z TRQ Auto Parts, ktorí denne riešia autá so zničenými brzdami len preto, že niekto prehliadol jednoduchý detail.
Najväčšia katastrofa: doštičky opačne alebo hore nohami
Možno si povieš, že dať doštičky opačne je nemožné. No podľa mechanikov z TRQ sa to deje stále. Brzdová doštička má dve strany, trecia plocha, ktorá patrí na kotúč, a kovová zadná strana. Ak to niekto obráti, brzdí sa kov o kov. To je najrýchlejší spôsob, ako zničiť kotúče aj doštičky.
Niekedy ľudia otočia doštičku aj hore nohami, takže tvar brzdnej plochy nekopíruje tvar kotúča. Vtedy brzdí len malá časť doštičky, prehrieva sa a zvyšok sa ani nedotkne kotúča. Auto brzdí horšie než staré brzdy pred výmenou.
Ak nesedia squealery, nebudeš mať žiadne varovanie
Doštičky majú malé kovové jazýčky, squealery. Ich úlohou je pískať, keď sa doštičky blížia ku koncu životnosti. Ak ich dáš na nesprávnu stranu, neozvú sa. Vodič potom netuší, že už brzdí kovom o kotúč. A to sa už rieši len výmenou celého brzdového systému.
Nové doštičky + zlé kotúče = problém, ktorý ťa dobehne
Odborníci z TRQ tiež upozorňujú, že montovať nové doštičky na zvlnené alebo zhrdzavené kotúče je čisté mrhanie peňazí. Doštička sa “hádže”, vibruje, prehrieva a brzdí nerovnomerne. Je to, ako keby si si dal nové pneumatiky na auto, ale jazdil po zdeformovanej, hrboľatej ceste. Pneumatiky sa nebudú opotrebúvať rovnomerne a zničia sa oveľa skôr, než by mali.
Zhrdzavený držiak strmeňa: najčastejšia príčina pískania a prehrievania
Christian z TRQ pomenoval detail, ktorý väčšina domácich mechanikov ignoruje. Brzdové doštičky musia v strmeni voľne kĺzať. Pod kovovými klipmi (anti-rattle clips) sa však hromadí hrdza, ktorá klipy nadvihne a zmenší priestor pre doštičku. Doštička sa zakliesni a neodlepí sa po brzdení.

Tým vzniká teplo, pretože doštička neustále jemne šúcha o kotúč. Trením stúpa teplota, koleso sa prehrieva, brzdy smrdia a doštičky sa ničia extrémne rýchlo. Je potrebné hrdzu pod klipmi vyčistiť a kovové plochy natrieť vysokoteplotnou pastou.
Zatláčanie piestu strmeňa: zabudnutá chyba, ktorá dokáže zničiť ABS aj brzdovú sústavu
Pri výmene brzdových doštičiek musíš zatlačiť piest v strmeni späť, aby sa tam nové, hrubšie doštičky vôbec zmestili. No práve tu mnoho domácich majstrov robí tri kritické chyby, ktoré môžu poškodiť brzdový systém.
Chyba 1: Zatláčanie piestu bez uvoľnenia viečka nádržky
Keď tlačíš piest dnu, brzdová kvapalina sa vracia späť do brzdovej nádržky. Ak je viečko zavreté a hladina plná, vznikne tlak, ktorý môže poškodiť tesnenia alebo dokonca prasknúť nádržku. Pri zatláčaní musí byť viečko uvoľnené a hladina pod kontrolou.

Chyba 2: Tlačenie piestu namiesto otáčania
Mnohé zadné strmene (najmä tie s integrovanou ručno u brzdou) majú piest, ktorý sa musí otáčať súčasne so zatláčaním. Ak sa pokúsiš piest násilne len zatlačiť, zničíš vnútorný mechanizmus ručnej brzdy a prestane fungovať.
Chyba 3: Príliš rýchle zatlačenie piestu
Pri prudkom zatlačení sa stará, špinavá brzdová kvapalina pretlačí rýchlo cez ventily ABS/ESP bloku. Môže to spôsobiť ich upchatie alebo poškodenie. Piest sa zatláča pomaly a kontrolovane, toto nie je operácia na silu.
Až po výmene prichádza najdôležitejšia fáza: zabehnutie brzdových doštičiek
Nové brzdy nebrzdia na 100 % hneď po montáži. Povrch doštičiek a kotúčov si na seba musí “sadnúť”. Odborne sa to volá bedding-in. Ak po výmene dupneš na brzdy hneď na diaľnici, zničíš si ich prehriatím a sklovatením.
Postup správneho zabehnutia:
Urob 10 až 15 ľahkých až stredných zabrzdení z 50–60 km/h a medzi nimi nechaj brzdy aspoň 30 sekúnd vychladnúť. Po vychladnutí urob 3 až 5 silnejších zabrzdení z rýchlosti okolo 80–90 km/h. Opäť nechaj brzdy dôkladne vychladnúť.

Nikdy nestoj s horúcimi brzdami. Ak po silnom brzdení zostaneš stáť na križovatke, odtlačí sa vrstva horúcej doštičky na kotúč a vzniknú vibrácie.
Správnym bedding-in sa vytvorí tenká vrstva trecieho materiálu na kotúči, čo zlepší brzdný výkon a predĺži životnosť bŕzd.
Najdôležitejšia lekcia z celej výmeny bŕzd
Výmena brzdových doštičiek nie je len o tom vymeniť staré kusy za nové. Je to séria krokov, ktoré keď urobíš zle, brzdy môžu prehrievať, pískať, “ťahať” auto do strany alebo dokonca úplne zlyhať. Doštička musí byť správne orientovaná, squealer na správnej strane, držiak strmeňa čistý, piest zatlačený správnym spôsobom a nové brzdy musíš zabehnúť.

Komentáre