Automechanik prezradil bežné zlozvyky vodičov, ktoré ničia auto. Robí ich väčšina šoférov, a to aj skúsených

Aj malé vodičské zlozvyky vedia spôsobiť veľké škody.

soferovanie
Zdroj: Vedelisteze.sk

Každý vodič má svoje zlozvyky. Určite ich más aj ty, možno si ich ale neuvedomuješ. Niekto napríklad rád pridáva plyn pri oranžovej, iný si v aute nosí pol domácnosti a ďalší drží ruku na radiacej páke, akoby bola vyrobená na opieranie. Pre väčšinu z nás to príde ako drobnosti, ale odborníci tvrdia, že práve tieto malé chyby postupne ničia tvoje auto rýchlejšie, než je žiadané. A keď sa to prejaví, tvoja peňaženka zaplače. Na tému upozornil server thesun.co.uk.

Ruka na radiacej páke

Radiaca páka nie je opierka, hoci je pohodlné si na nej odložiť ruku, napríklad pri státi na semafore a podobne. Keď na nej stále držíš ruku, prenášaš tlak na prevodovku, konkrétne na mechanizmus zvaný synchronizátor. Ten má za úlohu zabezpečiť hladké radenie rýchlostí. Ak je pod neustálym tlakom, začne sa predčasne opotrebovávať.

manualna prevodovka riadiaca paka auto_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Výsledok? Po čase ti prevodovka začne škriabať pri radení a oprava stojí stovky eur. Takže ak máš vo zvyku mať jednu ruku na volante a druhú na páke, zmeň to. Radiaca páka má slúžiť len na radenie, nie na opieranie.

Spomaľovače ako najväčší nepriateľ podvozku

Retardéry sú nočnou morou vodičov. Teda aspoň tých, ktorí majú pod nimi rešpekt a spomalia. Potom je tu druhá skupina šoférov, cez ne prefrčí. Lenže toto je presne spôsob, ako odpáliš tlmiče a celý podvozok. Predstav si, že celé auto dostane naraz obrovskú ranu. Tlmiče a pružiny takéto šoky neznášajú a postupne strácajú účinnosť. Zistíš to podľa toho, že auto začne v zákrutách plávať alebo počuješ čudné buchoty zo spodku. Správny spôsob je spomaliť naozaj výrazne alebo ísť mierne šikmo, aby sa náraz rozložil. Inak si koleduješ o drahú opravu.

Spojka nie je na polovičnú jazdu

Mnoho vodičov, najmä začiatočníkov, má vo zvyku držať spojku mierne zošliapnutú a to nielen počas státia na semafore, ale aj počas jazdy. Volá sa to „riding the clutch“. Problém je, že spojka funguje na princípe trecích plôch. Keď ju máš stlačenú len trochu, tieto plochy sa neustále jemne šmýkajú o seba.

pedale na aute spojka plyn brzda_3
Zdroj: Vedelisteze.sk

Je to, ako keby si počas jazdy stále trošku brzdil a ničil trecie doštičky. Výsledok takejto jazdy autom je, že spojka sa postupne spáli, začne prešmykovať a výmena ťa vyjde poriadne draho. Správny postup je jednoduchý. Spojku zošliapni naplno len pri radení rýchlosti a potom ju úplne pusti. Nič medzi tým.

Auto naložené ako kamión

Určite poznáš situáciu, keď treba odviezť pol bytu alebo celú partiu na dovolenku. Alebo nakúpiš vrecia s hnojivom na záhradu a potom s nimi jazdíš aj niekoľko týždňov. Z krátkodobého hľadiska to nepredstavuje zásadný, ale z dlhodobého je to katastrofa.

kufor auta
Zdroj: Vedelisteze.sk

Preťažené auto má horšie riadenie, brzdná dráha sa predlžuje a pneumatiky trpia, lebo sú pod omnoho väčším tlakom. A nielen to. Preťaženie ničí aj podvozok a tlmiče. Silentbloky, pružiny či tlmiče nárazov sú navrhnuté na určitú váhu. Ak auto vozíš dlhodobo naložené, tieto súčiastky sa opotrebujú omnoho rýchlejšie.

Jazda na príliš vysokom prevodovom stupni

Veľa vodičov sa snaží jazdiť na čo najvyššej rýchlosti s čo najnižšími otáčkami. Myslia si, že tým šetria palivo. Pravda ale nie je taká jednoduchá. Keď motor beží v nízkych otáčkach a ty ho trápiš vysokým prevodovým stupňom, takzvane ho podtáčaš.

otacky motora.jpg
Zdroj: Vedelisteze.sk

To znamená, že motor musí vydávať viac sily, než je zdravé. Tým ho preťažuješ, zvyšuješ spotrebu a zároveň skracuješ jeho životnosť. Optimálne je držať otáčky v pásme, kde motor pracuje najefektívnejšie. Pri benzínových autách je to väčšinou medzi 2000 až 3000 otáčkami, pri dieseloch medzi 1500 až 2500.

Komentáre