Čo sa stane s manuálnou prevodovkou auta, ak neradíš správne? Takto si šoféri často ničia autá a ani o tom nevedia
Manuálna prevodovka sa ničí ticho a nenápadne. Zlé návyky pri radení, nesprávna práca so spojkou a podtáčanie motora vedú k prešmykovaniu spojky, poškodeniu dvojhmotného zotrvačníka a drahým opravám prevodovky.
Volant, pedále, radiaca páka a pocit, že máš auto pod kontrolou. Manuálna prevodovka pôsobí jednoducho, no v skutočnosti ide o presný mechanický systém, ktorý trestá každú chybu. A čo je horšie, trest nepríde hneď. Príde potichu, nenápadne a poriadne draho.
Túto tému podrobne vysvetľuje expert na autá z dielne Central Park Garage, ktorý vo svojom videu opisuje, čo sa s manuálnou prevodovkou deje, keď vodič nesprávne radí rýchlosti a zle pracuje so spojkou.
Manuálna prevodovka si pamätá každú chybu
Problém je v tom, že manuálna prevodovka neodpúšťa. Ak spojku nestlačíš úplne, pustíš ju necitlivo alebo radíš pri nesprávnych otáčkach, auto ti to začne dávať najavo. Najprv jemne. Potom čoraz hlasnejšie.

A teraz tá nepríjemná pravda. Väčšina vodičov si spojku a prevodovku ničí úplne nevedomky. Nie agresívnou jazdou, ale drobnými zlozvykmi, ktoré sa opakujú každý deň.
Zlozvyky za volantom, ktoré robí takmer každý
Jedným z najčastejších je držanie nohy na spojke počas jazdy. Aj mierny tlak na pedál stačí na to, aby spojka nebola úplne v zábere. Lamela sa jemne šmýka, vzniká trenie a teplo. Spojka sa tak pomaly spaľuje, hoci vodič má pocit, že ju vlastne vôbec nepoužíva.

Ďalším klasickým zlozvykom je státie v kopci na spojke namiesto brzdy. Spojka je v polozábere, neustále sa trie a prehrieva. Pár sekúnd sa nič nestane. Ale keď to robíš denne, životnosť spojky sa dramaticky skracuje.
Častou chybou je aj príliš skoré radenie do vyššieho prevodového stupňa, teda podtáčanie motora. Motor ide v nízkych otáčkach, vibruje a dusí sa. To neškodí len motoru, ale aj prevodovke a najmä dvojhmotovému zotrvačníku, ak ho auto má.

A prekvapivo škodlivý je aj zdanlivo nevinný návyk. Ruka opretá o radiacu páku počas jazdy. Aj malý neustály tlak sa prenáša na vnútorné mechanizmy prevodovky a urýchľuje ich opotrebenie.
Prečo to vždy schytá ako prvá spojka
Začína to spojkou. Spojka funguje na princípe trenia. Keď ju pustíš, trecia lamela sa pritlačí k zotrvačníku a prenesie výkon motora na prevodovku. Ak ju však púšťaš pri vysokých otáčkach alebo príliš pomaly, začne sa šmýkať.
Typický príklad z praxe. Stojíš na križovatke, zaradíš rýchlosť, pridáš plyn a otáčky vystrelia nahor. Auto sa však sotva pohne. Motor reve, ale výkon sa neprenáša na kolesá. To je jasný znak prešmykujúcej spojky.
Dvojhmotný zotrvačník, tichý zabijak peňaženky
Ďalším varovaním je trhanie a vibrácie pri rozjazde. A tu už často nejde len o spojku. Mnohé moderné autá majú dvojhmotný zotrvačník, ktorého úlohou je tlmiť vibrácie medzi motorom a prevodovkou.
Pri jazde na veľmi nízkych otáčkach alebo necitlivom púšťaní spojky sa jeho tlmiace pružiny preťažujú a postupne ničia. Výsledkom sú silné vibrácie, klepanie a nepravidelný záber.
Problém je v cene. Dvojhmotný zotrvačník sa často mení spolu so spojkou. Samotný diel však môže stáť stovky až viac než tisíc eur. Z nepríjemnej opravy sa tak rýchlo stáva veľmi drahá oprava.
Keď sa ozve prevodovka, už je zle
Ak chyby pokračujú, dostáva sa na rad prevodovka. Keď nezatlačíš spojku úplne alebo rýchlosť nezaradíš naplno, ozubené kolesá do seba nezapadnú správne. Objaví sa škrípanie.
Tento zvuk znamená, že synchronizačné mechanizmy nestíhajú vyrovnať otáčky. Kov naráža na kov a každé takéto radenie obrusuje vnútro prevodovky.
Ešte horší scenár nastane, keď rýchlosť vyskočí späť do neutrálu. To už signalizuje vážne opotrebenie alebo poškodenie prevodov. A vtedy už ide o opravu za tisíce eur.
Záver je jednoduchý. Manuálna prevodovka nie je krehká, ale pamätá si všetko. Ak sa k nej správaš zle, účet ti vystaví neskôr. A väčšinou poriadne vysoký.

Komentáre