Expert na autá prezradil najväčší mýtus o výmene oleja. Robí to 90 % vodičov a ničí si tým motor v nevedomosti
Mechanici z DPFpro varujú, že 30-tisícový interval výmeny oleja je len marketingový mýtus.
Ak patríš medzi vodičov, ktorí menia olej len vtedy, keď im to zahlási palubný počítač, je čas spozornieť. Odborníci z DPFpro hovoria jasne, 30-tisícový interval výmeny oleja je najväčší nezmysel, aký automobilky svojim zákazníkom vnukli.
Na papieri síce všetko sedí, moderný olej, moderný motor, dlhý interval. Ale len v ideálnych podmienkach, ktoré v realite prakticky neexistujú. V reálnom svete sa motor trápi v zápchach, v zime, v horúčave a s krátkymi jazdami. A práve to sú podmienky, ktoré olej doslova zabíjajú.
Mechanici preto odporúčajú, meniť olej každých 15-tisíc kilometrov, maximálne po 20-tisíc, alebo raz ročne, nech si najazdil akokoľvek málo.
Chémia v akcii: prečo sa olej kazí
Olej v motore neustále bojuje s vysokými teplotami, tlakom a nečistotami. Postupne sa rozkladá, stráca aditíva a mení viskozitu. No to nie je všetko.
V naftových motoroch (TDI, HDi, dCi a podobné) sa do oleja dostávajú mikroskopické sadze z EGR ventilov a priamych vstrekov. Olej ich chvíľu pohlcuje, ale po tisícoch kilometrov sa „preťaží“, vytvára sa hustý čierny kal, ktorý upcháva mazacie kanály a prestáva mazať. Možno sa teraz pýtaš, čo to vlastne znamená. Opotrebované ložiská, poškodené zdvihátka a v horšom prípade úplné zadretie motora. A to určite nechceš.
Na druhej strane, moderné benzínové motory s priamym vstrekovaním (TSI, GDI, EcoBoost, PureTech…) trpia opačným problémom. Nespálený benzín pri častých štartoch a krátkych jazdách steká do oleja, čím ho riedi palivom. Tým klesá viskozita a mazací film sa stáva príliš tenkým – piesty a valce sa prakticky trú o seba bez dostatočnej ochrany.
Nie je 5W30 ako 5W30
Mnohí vodiči robia ďalšiu chyb, zoberú fľašu, na ktorej je napísané 5W30, a myslia si, že majú vyhraté. Lenže to je len viskozita. Každý výrobca auta má vlastnú špecifikáciu oleja, ktorá určuje presné chemické vlastnosti. Ak túto normu nedodržíš, riskuješ, že olej nebude kompatibilný s DPF filtrom alebo katalyzátorom.
Najmä japonské autá sú na to extrémne citlivé. Nesprávny olej v nich často spôsobí rozsvietenie DPF kontrolky a zníženie výkonu.
Filter, na ktorý sa zabúda
Pri každej výmene oleja je samozrejmosťou aj výmena olejového filtra. Ten zachytáva nečistoty a kovové mikročastice, ktoré vznikajú bežným opotrebovaním motora. Ak sa filter nevymení, začne sa upchávať a môže sa otvoriť obtokový ventil, vtedy motor namiesto čistého oleja cirkuluje ten špinavý. A to je cesta k rýchlemu zničeniu ložísk, vačiek či turbodúchadla.
Turbo ako prvá obeť
Turbodúchadlo je jedna z najviac namáhaných častí motora. Točí sa aj 200-tisíc otáčok za minútu a pracuje pri extrémnych teplotách. Mazané je rovnakým olejom ako motor. Ak je olej starý, degradovaný alebo znečistený sadzami, tie sa v turbe pripália do ložísk a spôsobia jeho zničenie.
Podľa mechanikov z DPFpro mnoho porúch turba nemá pôvod v samotnom turbe, ale v zanedbaných výmenách oleja. Inými slovami, turbo sa stane obeťou tvojho odkladaného servisu.
@dpf_pro 🎯 30 000 km interval výmeny oleja? Zabudni. To nie je servisný plán. To je plán, ako zabiť motor. Automobilky tlačia dlhé intervaly kvôli marketingu a flotilovým nákladom – nie kvôli životnosti tvojho auta. #vymenaoleja #motorovyolej #autoservis #mechanik #bratislava
Čo ak si olej menil len raz za 30-tisíc?
Ak si doteraz žil v presvedčení, že „dlhý interval“ ničomu neškodí, a chceš motor dať do poriadku, existuje riešenie. Pri prvej výmene po skrátení intervalu môžeš použiť motorový preplach (engine flush). Tento prípravok rozpustí usadený kal a sadze, ktoré sa potom odplavia spolu so starým olejom. Je to výborný krok na „reset“ motora predtým, než prejdeš na poctivú údržbu.
V každom prípade, olej je najlacnejšie poistenie tvojho motora. Pár desiatok eur raz ročne ti môže ušetriť tisíce na opravách. Skutoční experti, nie marketingové oddelenia automobiliek, odporúčajú meniť olej každých 15-tisíc kilometrov alebo raz do roka.
Ako hovoria mechanici z DPFpro: „Pravidelná výmena oleja je to najmenej, čo môžeš pre svoje auto urobiť.“
A majú pravdu, pretože ak túto radu ignoruješ, môžeš čoskoro počuť z motora posledné, čo kedy povie.
Komentáre