Expert na autá prezradil, prečo tankovanie doplna ničí tvoje auto a “zarábaš” si tým na drahú opravu
Tankovanie doplna môže tvojmu autu spôsobiť vážne problémy.
Mnoho vodičov má zlozvyk, ktorý sa na prvý pohľad zdá neškodný. Zastavíš na pumpe, natankuješ a keď tankovacia pištoľ prvýkrát „cvakne“, neukončíš tankovanie. Povieš si, ešte sa tam určite niečo zmestí. Pištoľ trochu povytiahneš a snažíš sa natlačiť ďalších pár deci navyše. Našiel si sa v tejto situácii? Vyzerá to ako drobnosť, ale podľa odborníka na autá vystupujúceho pod menom dominiccars.sk tým svojmu autu škodíš viac, než si myslíš.
„Keď tankuješ nádrž do plna a snažíš sa tam natlačiť čo najviac paliva, koleduješ si o dva veľké problémy,“ upozorňuje expert vo videu, ktoré zdieľal na sociálnej sieti.
Palivo sa rozpína a hľadá cestu von
Prvý problém je čisto fyzikálny. Palivo sa vplyvom tepla prirodzene rozpína. Ako vysvetľuje dominiccars.sk:
„Pri náraste teploty o 20 stupňov sa objem 50 litrov zväčší o 1 liter.“
To znamená, že ak máš nádrž natankovanú až po okraj a vonku sa oteplí alebo sa auto zohreje, palivo začne hľadať cestu von.
V lepšom prípade pretečie cez hrdlo a zničí ti lak, keďže chemikálie v palive naň pôsobia agresívne. V horšom prípade sa môže objaviť iskra alebo zdroj ohňa a následky by boli doslova katastrofické.
Expanzná nádržka nie je na kvapalinu
Ešte väčším problémom je však technika vo vnútri auta. Moderné vozidlá majú systémy EVAP (Evaporative Emission Control) a ORVR (Onboard Refueling Vapor Recovery), ktoré zachytávajú palivové výpary a filtrujú ich cez aktívne uhlie. V ich súčasti sa nachádza aj tzv. expanzná nádržka. Jej úloha je jednoduchá, pojme prebytočné výpary a zabráni tomu, aby išli rovno do ovzdušia.
Lenže keď do nej namiesto plynu natlačíš kvapalné palivo, začne sa kaziť. Aktívne uhlie sa preleje benzínom či naftou, prestane fungovať a časom sa celý systém poškodí.
„Môže sa ti poškodiť filter s aktívnym uhlím, rozsvieti sa ti kontrolka motora a čaká ťa dosť drahá oprava,“ varuje dominiccars.sk. A oprava takéhoto systému môže stáť stovky eur.
Laicky povedané, expanzná nádržka funguje ako filter, ktorý zvládne zachytiť plyn, no nie tekutinu. Keď ju zaplavíš palivom, je to podobné, ako keby si do vysávača namiesto prachu nalial vodu.
Pár deci navyše ti nič neprinesie
Možno si povieš, že tých pár deci navyše stojí za to. Lenže realita je taká, že rozdiel v dojazde je prakticky nulový. Či tam natlačíš o liter viac alebo nie, na počet kilometrov to nemá citeľný vplyv. Zato riziko je obrovské, poškodenie systému, kontrolka motora a drahý servis.
Ako teda tankovať správne?
Odpoveď je jednoduchá, hneď ako tankovacia pištoľ prvýkrát cvakne, prestaň. Nesnaž sa byť „múdrejší“ ako technológia, ktorá je nastavená presne na to, aby chránila tvoje auto aj bezpečnosť.
„Pri tankovaní do plna preto vždy vytiahni pištoľ hneď po cvaknutí a nesnaž sa do nádrže natlačiť čo najviac paliva,“ odporúča dominiccars.sk.
Tankovanie má byť rutina, nie pasca na tvoju peňaženku. Nabudúce, keď budeš stáť na pumpe a bude ťa lákať „doraziť to do plna“, spomeň si na tieto slová. Tvoje auto aj tvoja peňaženka ti poďakujú.
Komentáre