Jazdíš na rezerve? Zima a prázdna nádrž sú smrteľná kombinácia pre tvoje auto, varuje expert. Toto sa deje v motore
Jazdíš v zime často „na výpary“? Potom si koleduješ o poriadne drahý problém. Expert z BezKarbonu upozorňuje na chybu, ktorú robí obrovské množstvo vodičov, no málokto rozumie tomu, čo sa v skutočnosti deje v nádrži. Zatiaľ čo v lete je jazda na rezerve hlavne otázkou prehrievania čerpadla, v zime sa pridáva ešte tichší nepriateľ: kondenzácia vody, ktorá môže zničiť palivo aj motor.
Prečo zima mení jazdu na rezerve na riskantnú lotériu
Expert to vysvetľuje veľmi názorne. Palivové čerpadlo je ponorené v palive, ktoré ho chladí a tlmí jeho vibrácie. Predstav si rýchlovarnú kanvicu. Ak ju necháš bežať bez vody, spáli sa. Presne toto sa deje s čerpadlom, keď hladina paliva klesne príliš nízko.
V lete stačí neisť do červeného a systém sa s tým väčšinou vyrovná. Ale zima je úplne iná liga. Studené plechy nádrže, teplotné výkyvy a vlhký vzduch vytvárajú prostredie, v ktorom vzniká voda rýchlejšie, než by si čakal. A tento proces je oveľa agresívnejší, než si bežný vodič dokáže predstaviť.
Čo sa v nádrži deje pri mrazoch
Keď je v nádrži málo paliva, veľkú časť priestoru tvorí prázdny vzduch. V zime sa tento vzduch rýchlo ochladzuje a pri každej zmene teploty sa na vnútorných stenách nádrže tvorí kondenzát. Voda následne steká na dno, ktoré je zároveň miesto, odkiaľ palivové čerpadlo neustále nasáva palivo.
Tu však prichádza technický detail, ktorý je dôležitý a mnoho vodičov o ňom vôbec netuší: voda sa nielen tvorí, ale aj neustále premiešava s palivom pri každom pohybe auta. Keď brzdíš, rozbiehaš sa, prechádzaš nerovnosti alebo vchádzaš do zákruty, palivo sa v nádrži pohybuje a vytvára malé víry. Tie miešajú vodu so zvyškom paliva na dne nádrže, takže čerpadlo ju môže nasávať už v momente, keď je jej tam len minimálne množstvo.
To spôsobuje, že motor môže začať trhať, strácať výkon alebo vynechávať. Pri starších autách môže voda dokonca zamrznúť v palivovom vedení a úplne zastaviť prísun paliva. Pri moderných motoroch stačí malé množstvo vody na to, aby poškodilo citlivé vstrekovače.
Prehrievanie čerpadla v zime je ešte väčší problém než v lete
Z videa experta z BezKarbonu jasne vyplýva, že čerpadlo sa bez paliva prehrieva. V zime sa však pridáva ďalší fakt: palivo samo je omnoho studenšie a hustejšie, zahrieva sa dlhšie a chladenie čerpadla je tak menej účinné. Ak jazdíš s minimom paliva, čerpadlo nemá dostatok tekutiny okolo seba a pracuje v extrémne nevyhovujúcich podmienkach.

Čerpadlo potom môže vydávať nepríjemné zvuky, strácať tlak alebo sa jednoducho spáliť. A výmena? Expert uvádza sumu 5 až 15 tisíc českých korún, čo sa bežne rovná 200 až 600 eurám. To je veľmi drahá daň za pár jázd „na výpary“.
Prečo sa odporúča mať v zime aspoň polovicu nádrže
Pri väčšom množstve paliva v nádrži je menej miesta pre vlhkosť a tým aj menej priestoru na kondenzáciu. Palivo zostáva stabilnejšie, voda sa takmer netvorí a čerpadlo má okolo seba dostatok tekutiny na chladenie. Okrem toho sa voda, ktorá sa prípadne vytvorí, rozriedi vo väčšom objeme, takže ju filter zvládne zachytiť skôr, než prejde ďalej do systému.

Tvoje auto sa tak správa pokojnejšie, netrpí motor, čerpadlo ani vstrekovanie a riziko poruchy sa znižuje na minimum. A najmä v zime sa oplatí myslieť dopredu, pretože mechanické chyby spôsobené vodou sa objavia často až neskôr, keď už si dávno zabudol, že si jazdil na prázdnu nádrž.
Ako jazdiť v zime tak, aby si auto zbytočne neničil
Rada experta z BezKarbonu je jednoduchá: v zime maj v nádrži minimálne polovicu paliva. Tým znižuješ tvorbu vody, chrániš motor, predlžuješ životnosť palivového čerpadla a vyhneš sa tomu, aby ťa auto zradilo v najhoršom možnom momente. Zima a prázdna nádrž sú kombinácia, ktorá sa nevypláca.

Komentáre