Je bezpečné jazdiť v lete na zimných pneumatikách? O tomto veľa šoférov netuší, no malo by
Leto je tu a ty možno premýšľaš, či sa oplatí nechať zimné pneumatiky na aute aj v teplejších mesiacoch. Pozri sa, prečo je to zlý nápad.
Leto sa nám pomaly, ale isto rozbieha. Slnečné lúče už na väčšine nášho územia roztopili snehovú pokrievku, a to aj vo vyšších nadmorských výškach. Spolu s nástupom leta mnoho šoférov smeruje do pneuservisov, aby si vymenili zimné pneumatiky za letné. Veľká časť vodičov však pneumatiky neprezúva a necháva si počas leta zimné pneumatiky, aby ušetrili pár desiatok eur za prezutie. Otázkou preto je, je to v poriadku a hlavne bezpečné? Poďme sa na túto tému pozrieť spolu bližšie.
Aký je rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou?
Najprv si ale povedzme, aký je medzi letnými a zimnými pneumatikami rozdiel.
Letné pneumatiky sú vyrobené z tuhšej gumovej zmesi, ktorá si zachováva pevnosť aj pri vysokých teplotách (nad 7 °C). Tým pádom poskytujú lepšiu stabilitu, kratšiu brzdnú dráhu a nižší valivý odpor na horúcich vozovkách. Naopak, zimné pneumatiky používajú mäkšiu a pružnejšiu zmes, ktorá ostáva elastická aj pri nízkych teplotách (pod 7 °C). Táto guma zabraňuje stvrdnutiu v chlade a zaisťuje lepšiu priľnavosť na snehu, ľade a mokrej vozovke.
To ale nie sú jediné rozdiely. Letné pneumatiky majú plytší dezén s menším počtom zárezov. Tento dizajn maximalizuje kontakt s vozovkou a poskytuje optimálnu trakciu a odvod vody na mokrej ceste. Na druhej strane, zimné pneumatiky majú hlbší dezén s hustými lamelami a širšími drážkami, ktoré zachytávajú sneh a udržiavajú trakciu. Tiež účinnejšie odvádzajú vodu a kašovitý sneh, čím znižujú riziko aquaplaningu a šmyku.
Zimné pneumatiky v lete? Veľké NIE!
Hoci zákony v mnohých krajinách (vrátane Česka či Slovenska) ti nezakazujú jazdiť v lete na zimných pneumatikách, určite to nie je dobrý nápad. Zimné pneumatiky sú totiž navrhnuté pre úplne iné podmienky, ako sú tie, ktoré panujú počas letných teplých dní.
Ovládanie auta? Horšie, než si myslíš
Ich mäkká zmes a hlboký dezén sú ako stvorené na sneh, ľad a teploty pod 7 °C. No keď sa asfalt rozpáli na 30 stupňov, tieto vlastnosti sa obrátia proti tebe. Guma sa začne rýchlejšie opotrebúvať, stratíš priľnavosť a tvoja brzdná dráha sa poriadne predĺži. A to fakt nechceš!
Pre lepšiu predstavu si predstav situáciu, kedy sa rútiš po horúcej ceste a potrebuješ rýchlo zabrzdiť. Zimné pneumatiky na teplej vozovke jednoducho nezvládnu udržať tvoje auto pod kontrolou tak, ako by to zvládli letné alebo aspoň celoročné pneumatiky. Mäkký materiál sa v horúčave „roztápa“, čím sa znižuje stabilita. V zákrutách sa ti môžu gumy dokonca začať „zlievať“ a auto sa stáva menej ovládateľným. Zrazu sa môžeš ocitnúť v situácii, ktorú by si s letnými pneumatikami zvládol ľavou zadnou.
Inými slovami, čo sa týka vlastností, letné pneumatiky poskytujú lepšiu stabilitu, ovládateľnosť a kratšiu brzdnú dráhu na suchých a mokrých cestách v lete. Zimné pneumatiky majú vyšší valivý odpor a dlhšiu brzdnú dráhu v teplom počasí, pretože ich mäkký materiál sa na horúcom asfalte „roztápa“ a deformuje. Na snehu a ľade však poskytujú výrazne lepšiu trakciu a bezpečnosť.
Spotreba paliva ti vyskočí
Okrem toho, keď jazdíš na zimných pneumatikách v lete, tak si za to aj priplatíš, a častokrát viac, ako je samotná výmena pneumatík. Zimné pneumatiky majú vyšší valivý odpor, čo znamená, že tvoj motor sa viac namáha a žerie viac paliva. Navyše, opotrebovanie zimných pneumatík v lete je také rýchle, že si ich budeš musieť kupovať častejšie.
Komentáre