Má auto stočené kilometre? Expert prezradil, ako podľa detailov odhaliť manipuláciu s tachometrom pri kúpe z druhej ruky
Tachometer môže klamať, ale interiér nie. Podľa odborníka existujú jasné znaky, že auto má viac najazdené, než tvrdí predajca. Tieto detaily si všímaj ešte pred kúpou, inak môžeš prerobiť stovky až tisícky eur.
Nie je to len slovenský folklór. Stočené kilometre sú problém aj v Nemecku, Taliansku či Francúzsku. Podvodníci často znižujú počet najazdených kilometrov, aby auto „omladili“ a mohli za neho pýtať viac peňazí, ako skutočne má hodnotu. Realita ale je, že ide o „zodratý šrot“ s pekným číslom na displeji, ktoré ale nekorešponduje s realitou. A najhoršie na tom je, že ty si ho môžeš bez podozrenia odviezť rovno domov.
Veľa ľudí slepo verí číslu na tachometri. Veď čo môže byť viac presné, však? Lenže práve tento údaj býva najčastejším cieľom manipulácie zo strany nečestného predajcu. Nižší nájazd znamená vyššiu cenu, a teda aj vyšší zisk pre predajcu. A niektorí nemajú problém znížiť opticky nájazd auta aj o otočiť desiatky tisíc kilometrov. Bohužiaľ. Poďme sa pozrieť na to, čo odporúča pozerať expert zo servera Autoklub.
Telo auta sa oklamať nedá
Volant, radiaca páka, pedále, ovládanie klimatizácie alebo madlá na dverách. To sú miesta, ktoré najlepšie odhalia skutočný vek a používanie auta. Ak má mať auto údajne najazdených len 80 000 kilometrov, ale volant je vyleštený ako dlažba na letisku, radiaca páka má ošúchané čísla a guma na pedáloch vyzerá, akoby na nich šliapalo celé call centrum, niečo tu nehrá.
„V moderných autách sú tieto komponenty vyrobené z odolných materiálov, a preto by mali byť vo veľmi dobrom stave s nízkym počtom najazdených kilometrov.“
Sedadlo šoféra je vysedené viac, než by malo
Rovnako aj vodičove sedadlo ti povie veľa. Preliačený tvar, povolené bočnice, prasknutá koža alebo špinavý poťah nie sú znakom „víkendového auta po staršom pánovi“. A čím viac je interiér opotrebovaný, tým viac kilometrov má auto za sebou, bez ohľadu na to, čo tvrdí predajca.
Pánty dverí sú vystavené opakovanému namáhaniu
Nezabudni ani na pánty dverí. Ak dvere pri otváraní povolia, ak sa mierne kývajú alebo pri zatváraní buchnú ako trezor po výbuchu, je jasné, že sa používali častejšie, než by sa patrilo. Takéto opotrebenie je typické najmä pre bývalé firemné či zdieľané vozidlá. Skvelým trikom, ako zistíš, ako často boli namáhané dvere, je, keď ich otvoríš a mierne ich skúsiš nadvihnúť. Ak sú uvoľnené, čo by len jemne, mal by si sa mať na pozore.
Uvoľnené či poškodené plasty okolo palubovky
Vizuálne stopy pod kapotou a v interiéri tiež môžu odhaliť pokus o manipuláciu. Poškodené plasty okolo palubovky, nedoliehajúce kryty, „poškrabané“ skrutky alebo zle dosadajúce displeje často prezrádzajú, že sa niekto v prístrojovej doske vŕtal. A nebol to výrobca.
Kedy byť extra podozrievavý?
Možno s teraz pýtaš, kedy je na mieste byť extrémne podozrievavý? Najmä vtedy, ak sa stretne viacero červených vlajok naraz. Auto má extrémne nízky nájazd, ale interiér je zodratý. Predajca nemá žiadne servisné záznamy alebo ich „zabudol doma“. Vozidlo bolo dovezené zo zahraničia a zrazu má magických 120 000 km, hoci podľa veku by malo mať raz toľko. A cena? Príliš dobrá na to, aby to bola pravda. Lebo nie je
Priemerný ročný nájazd je približne 15 až 20-tisíc kilometrov. Takže ak ti niekto predáva desaťročné auto s nájazdom 60 000 km, mal by ti hneď ukázať aj dôkaz, že s ním jazdil len v nedeľu do kostola. Inak je to podozrivé.
Oči nepodvedieš. Tachometer áno
Sleduj detaily. Dotykové plochy, opotrebovanie plastov, stav sedadiel, pántov aj palubovky. Over si VIN v online databázach a v prípade pochybností si zober auto na kontrolu do servisu.
Komentáre