Mechanik prezradil najčastejšie chyby vodičov, ktoré potichu ničia auto. Robí ich väčšina šoférov

Známy mechanik Mechanic Pat, ktorého sleduje viac ako 100-tisíc fanúšikov, upozorňuje na najčastejšie chyby vodičov.

soferovanie_4
Zdroj: Vedelisteze.sk

Každý si myslí, že vie šoférovať. Ale ako hovorí známy americký mechanik Mechanic Pat, ktorého sleduje viac než 100-tisíc autíčkarov, „niektorí ľudia si svoje auto ničia ešte skôr, než naštartujú“. Nejde o nehody ani o zlé cesty. Zabíjajú ho drobnosti, ktoré robíš denne, bez toho, aby si si to uvedomoval.

Naštartuješ a hneď dupneš na plyn

Klasika, ktorú robí väčšina vodičov. Hneď po otočení kľúčika dupnú na plyn, akoby sa motor musel „prebrať“. Lenže olej ešte nestihol prejsť celým motorom.

A práve v týchto prvých sekundách sa deje to najhoršie. Po noci, keď auto stálo, olej stečie späť do spodnej časti motora, do olejovej vane. Keď teda motor naštartuješ, trvá niekoľko sekúnd, kým čerpadlo vytlačí olej hore k vačkovému hriadeľu, ložiskám a piestom. Ak v tej chvíli prudko pridáš plyn, pohybujúce sa kovové časti sa tria naprázdno, bez dostatočného mazania.

„Je to, akoby si si ráno zabehol šprint ešte predtým, než vôbec otvoríš oči.“, vysvetľuje.

Takéto štarty síce motor okamžite nezničia, ale každým opakovaním sa znižuje jeho životnosť o malé, neviditeľné kúsky.

Ideálny postup je nechať motor bežať 20 až 30 sekúnd na voľnobeh, aby sa olej dostal všade, kam má. V zime, keď je olej hustejší, pokojne aj o niečo dlhšie. Ak máš nové auto, stačí pár sekúnd, no ak jazdíš so starším, dopraj mu trochu času, odmení sa ti tichším chodom a nižšou spotrebou.

„Studený kov, hustý olej a plný plyn, to je najhoršia kombinácia.“

Dopraj motoru niekoľko sekúnd voľnobehu, kým sa všetko premaže a zohreje.

Zanedbávaš výmenu oleja a filtrov

Pat hovorí: „Ak meníš olej neskoro, priprav sa na problém skoro.“

Motorový olej sa časom zanáša nečistotami, stráca viskozitu a nedokáže už dostatočne chrániť ložiská ani piesty.

motorovy olej motor vymena kontrola
Zdroj: Vedelisteze.sk

Rovnako dôležité sú vzduchový a palivový filter, ak sa upchajú, motor sa dusí a spaľovanie je neefektívne. Výmena oleja každých 10–15-tisíc kilometrov je základ, nie možnosť.

Jazdíš s prázdnou nádržou

„Nie som bohatý, natankujem, keď bude treba.“ Poznáš to?

Lenže ak jazdíš stále takmer na rezerve, ničíš palivové čerpadlo. To sa totiž chladí samotným palivom. Ak je nádrž prázdna, prehrieva sa a opotrebúva. Navyše, zo dna nádrže sa môžu nasávať nečistoty a hrdza, ktoré upchajú vstrekovače. Dlhodobo to môže znamenať opravu za stovky eur.

Používaš zlé palivo

Tankovať prémiový benzín do auta, ktoré ho nepotrebuje, ti nepridá výkon. Iba ti zoberie peniaze. A opačne, ak natankuješ diesel do benzínového auta alebo naopak, môžeš rovno volať odťahovku. Takýto omyl stojí aj 1000 eur a viac.

Preťažuješ auto ako ťavu

Auto nie je sklad. Každý kilogram navyše znamená väčší tlak na tlmiče, brzdy aj pneumatiky. Preťažené auto má dlhšiu brzdnú dráhu a vyššiu spotrebu. Mechanic Pat to zhrnul krátko:

„Ak by si si do kufra naložil toľko, že auto klesne o 5 cm, priprav sa na problémy.“

Agresívna jazda a prudké brzdenie

Nie, rýchlejšie neprídeš. Len zbytočne trápiš motor, prevodovku a brzdy. Prudké zrýchľovanie a brzdenie znamená, že auto musí znova a znova prekonávať extrémne sily.

Brzdové doštičky sa prehrievajú, spojka trpí a pneumatiky sa zoderú skôr, než skončí sezóna. Ak máš rád svižnú jazdu, rob to s rozumom, plynule a s predvídaním.

Ruka na radiacej páke alebo státie na spojke

Pat upozorňuje, že aj „neškodné“ zlozvyky vedia narobiť škody. Opierať si ruku o radiacu páku síce vyzerá pohodlne, no pritláčaš tak na ložiská v prevodovke, ktoré sa postupne opotrebúvajú.

paka riadenie rychlosti_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

A ak pri státí na semafore nechávaš nohu na spojke, tlačíš na prítlačný mechanizmus, ktorý nie je stavaný na dlhé zaťaženie. O pár rokov ťa to dobehne, a spojka nie je lacná záležitosť.

spojka semafor statie
Zdroj: Vedelisteze.sk

Parkovanie bez ručnej brzdy

Na automate si myslíš, že „P“ stačí? Omyl. Poloha „Park“ len zamkne ozubené koliesko v prevodovke, ktoré má veľkosť kľúča od bytu. Ak sa auto pohne na svahu, môže sa zámok zlomiť. Preto vždy zatiahni ručnú brzdu, aj keď stojíš na rovine.

@patricknowsall The Top 5 Mistakes People Make With Their Car! 😳🤔 #cars #carguy #automotive #mechanic #racing ♬ original sound – Mechanic Pat

Ako to zhrnul Mechanic Pat vo svojom videu: „Auto je ako telo, keď sa oň staráš, funguje. Keď ho zanedbáš, začne ťa bolieť peňaženka.“

Komentáre