Mechanik prezradil rýchly trik, ako zistíš, či ti predajca auta netají, že bolo búrané
Známy expert na autá ukázal jednoduchý trik, ako zistíš, či bolo auto búrané.
Pri kúpe ojazdeného auta má každý vodič rovnaké obavy, čo ak majiteľ tají, že vozidlo bolo v minulosti havarované? Niektoré opravy sú tak dobre spravené, že ich na prvý pohľad nespoznáš. Znám expert na autá Peťo Švikruh ukázal jednoduchý trik, ako aj úplný laik zistí, či auto zažilo náraz. A pritom ti stačí len pár sekúnd a pozorné oko.
Začni pohľadom pod kapotu
Podľa Peťa je prvým miestom, kam by si sa mal pozrieť, predná stena karosérie, teda časť, ktorú vidíš hneď po otvorení kapoty. Tam nájdeš niekoľko skrutiek, ktoré by mali vyzerať neporušene.

Ak sú všetky rovné, originálne a lak okolo nich je čistý, znamená to, že s dielom nikto nemanipuloval. No ak uvidíš, že sú skrivené, poškriabané alebo posunuté, zbystri pozornosť. To naznačuje, že niekto diel odmontoval, buď pri oprave po nehode, alebo po výmene poškodenej časti.

Peťo ako príklad ukázal Volkswagen Tiguan, kde bolo vidno jasné stopy po náraze. Predná stena bola zdeformovaná kovom, čo znamená, že auto bolo v minulosti nabúrané spredu a opravované.
Svetlá vedia prezradiť viac, než si myslíš
Druhým miestom, ktoré stojí za pozornosť, sú predné svetlá. Práve tie sa pri náraze lámu alebo posúvajú a ich držiaky bývajú často opravované.

Ak spozoruješ, že sú spoje zvarené alebo majú inú farbu plastu než zvyšok svetla, ide o znak, že svetlo bolo opravované po nehode.
„U svetiel si vždy všímaj stopy po zvaroch alebo tmel,“ upozorňuje Švikruh.
Takéto detaily bežný predajca často prehliadne, no skúsené oko ich hneď odhalí.
Nárazník ti napovie, či bola oprava robená narýchlo
Tretím signálom je predný nárazník. Ak si všimneš nerovnosti, „fúgy“ alebo zle lícujúce časti, pravdepodobne prešiel opravou. Na jednom z vozidiel, ktoré Peťo kontroloval, bola zle spojená, plastová časť nárazníka, ktorá naznačovala rýchlu opravu bez snahy o kvalitu. Takéto zásahy môžu byť esteticky aj funkčne problematické.
Nie každé búrané auto je hneď zlé
Peťo však upozorňuje, že menšia nehoda ešte neznamená, že sa treba autu vyhnúť. Rozhodujúce je, ako bola oprava vykonaná. Ak majiteľ investoval do kvalitného dielu a profesionálnej práce, nemáš sa čoho báť. Horšie je, keď bola oprava robená „na kolene“, len aby auto vyzeralo dobre na fotkách.
„Nie každá škodová udalosť znamená, že auto treba hneď zavrhnúť. Dôležité je, ako sa k oprave pristúpilo,“ hovorí Švikruh.
Ako príklad uvádza svoj vlastný Jeep Grand Cherokee, na ktorom dal opraviť prasknutý predný nárazník. Po profesionálnej oprave auto vyzeralo výborne, a keď o tom kupujúcemu otvorene povedal, nemal s tým žiadny problém. Práve takýto prístup, transparentnosť a úprimnosť, podľa neho oddeľuje férových predajcov od tých, ktorí sa snažia niečo zakryť.
Ver svojmu oku, nie len slovám
Tento rýchly trik ti zaberie len pár minút, no môže ti ušetriť stovky eur alebo viac. Pri ďalšej obhliadke auta sa teda neboj trochu zašpiniť ruky, nakukni pod kapotu a všímaj si aj tie najmenšie detaily. Auto ti totiž veľa napovie, ak mu dáš šancu.
Ak sa chystáš kúpiť svoje prvé auto, tento tip od Peťa Švikruha by ti rozhodne nemal uniknúť. No ešte predtým, než sa postavíš pred predajcu, oplatí sa vedieť aj ďalšie triky, ako odhaliť skryté chyby. Mechanic Pat, ktorého sleduje takmer 100-tisíc ľudí, vo videu vysvetlil päť vecí, na ktoré si musíš dať pozor pred kúpou auta. Od karosérie cez pneumatiky až po motor a interiér, v článku nájdeš podrobný prehľad, ako rozoznať poctivé vozidlo od takého, ktoré ti môže narobiť len problémy.

Komentáre