Mechanik upozorňuje, tieto varovné signály vodiči často ignorujú a práve kvôli tomu ničia celý podvozok svojho auta
Známy mechanik vysvetľuje, prečo sa neoplatí ignorovať klepanie či poskakovanie auta. Opotrebované tlmiče predlžujú brzdnú dráhu, zhoršujú stabilitu, ničia pneumatiky a môžu poškodiť aj silentbloky či uloženie motora.
Keď tvoje auto začne klepať, búchať alebo sa pri jazde správa akoby išlo po tankodrome, väčšina vodičov to zľahčí. „To nič, asi len niečo povrzáva,“ povie si nejeden. Lenže podľa známeho automechanika Imrana Sokwalu z Precision Automotive je to najväčšia chyba, akú môžeš spraviť. Tieto zvuky sú varovanie, že tvoje zavesenie kolies, teda systém, ktorý drží auto stabilné a bezpečné, volá o pomoc. A ak ho ignoruješ, priprav sa, že tvoja peňaženka dostane poriadny zásah.
Keď tvoje auto poskakuje, problém býva v tlmičoch
Imran Sokwalla vo svojom videu vysvetľuje, že ak cítiš, že tvoje auto pri každej nerovnosti „skáče“ alebo sa kýve, najpravdepodobnejším vinníkom sú tlmiče.

Tlmič má jednoduchú, ale zásadnú úlohu, udržiavať kolesá v stálom kontakte s vozovkou. Ak prestane fungovať, auto sa po ceste nevalí plynule, ale odskakuje ako lopta. V praxi to znamená, že koleso sa na zlomok sekundy odlepí od vozovky, čo spôsobí, že systémy ako ABS a ESP nemôžu správne fungovať.
Keď koleso nie je v kontakte so zemou, ABS nedokáže regulovať brzdný tlak a ESP zasa nevie stabilizovať vozidlo v zákrute. Opotrebované tlmiče tak predlžujú brzdnú dráhu a znižujú účinnosť elektronických bezpečnostných systémov, čo je obzvlášť nebezpečné pri krízovom brzdení alebo na klzkom povrchu.
Ako sa prejavuje poškodený tlmič
V momente, keď tlmiče prestanú tlmiť, začne sa aj nerovnomerné opotrebovanie pneumatík, nazývané „patch wear“. Tento jav sa často prejavuje aj ako „zubaté“ alebo „pílovité“ opotrebenie dezénu (anglicky cupping alebo scalloping). Pneumatika vtedy nepriľne rovnomerne k ceste, čo spôsobuje nielen vizuálne hladké pásy na behúni, ale aj zvýšenú hlučnosť, typické hučanie, ktoré počuješ pri vyššej rýchlosti.

A to je len začiatok reťazovej reakcie. Ak sa opotrebovanie nerieši, auto začne vibrovať, zhorší sa riadenie a zníži sa stabilita. Postupne sa pridávajú ďalšie problémy: poškodené uloženia kolies, ložiská, silentbloky a nakoniec aj nevyvážené kolesá.
Silentbloky a uloženie motora
Imran Sokwalla upozorňuje aj na uloženia motora a prevodovky, ktoré vodiči často podceňujú. Odborne sa im hovorí silentbloky, ide o gumokovové prvky, ktoré tlmia vibrácie a nárazy. Nachádzajú sa nielen v zavesení kolies, ale aj pod motorom a prevodovkou. Ak sa jeden silentblok poškodí, motor sa pri akcelerácii alebo brzdení začne viac hýbať, čo spôsobuje vibrácie, búchanie a prenos otrasov do karosérie.
Problém je, že keď jeden silentblok praskne, zvyšné dostávajú väčší nápor a postupne sa opotrebujú tiež. Ak sa poškodené silentbloky nachádzajú v ramenách nápravy, prejaví sa to stratou presnosti riadenia a zhoršenou stabilitou pri vyšších rýchlostiach, typickým pocitom, že „auto pláva“.
Malý problém dnes, veľká oprava zajtra
Sokwalla zdôrazňuje, že mnohí vodiči čakajú, kým sa problém „zhorší“. Veria, že ušetria. V skutočnosti si však len pripravujú väčšiu opravu.
Ak vymeníš vadný tlmič za 120 eur, máš pokoj. Ale ak ho necháš tak, zničíš aj pneumatiky, uloženie, ložiská a geometriu. Vtedy sa cena vyšplhá aj na 700 eur.
Rovnaké je to pri silentblokoch, oprava jedného stojí pár desiatok eur, no keď prasknú všetky, servisná faktúra sa rýchlo vyšplhá do stoviek.
@imransokwala Many people tend to assume the rattling sounds coming from their car suspension system and later inccur more costs on having a suspension overhaul and more. Sometimes, solving an issue at an early time saves you alot. Dont wait for major problems to arise instead visit @Precision AutomotiveKE ♬ original sound – Imran sokwala
Ako spoznať, že zavesenie má problém
Všímaj si, ako sa tvoje auto správa. Ak klepe, búcha, vibruje, hučí, alebo sa nakláňa pri brzdení, niečo nie je v poriadku. Rovnako ak cítiš, že auto ťahá do strany alebo sa na nerovnostiach odskakuje, pravdepodobne máš poškodené tlmiče alebo silentbloky.
Predstav si, že máš zubný kaz. Nejdeš s ním hneď k zubárovi, lebo to „zatiaľ nebolí“. Ale keď sa bolesť ozve, koreňová liečba ťa stojí desaťnásobok. Presne tak je to aj s autom. Zanedbaný tlmič či silentblok je ako kaz, ak ho necháš tak, rozlezie sa na celý podvozok.
Ako prízvukuje Sokwalla, buď minieš malý peniaz dnes, alebo veľký zajtra. Okrem toho, v tomto prípade to nie je len o peniazoch, ale aj o bezpečnosti.
Preto ak tvoje auto klepe, hučí alebo poskakuje, nejde o maličkosť, ide o varovanie, ktoré by si nemal nikdy ignorovať.

Komentáre