Motor je stále studený, aj keď auto tvrdí opak. Vodiči tomuto veria roky, no ničia si tým motor. Prečo 90 stupňov na palubovke klame?

Mnohí vodiči veria, že 90 stupňov na palubovke znamená zahriaty motor, no práve vtedy jazdia so studeným olejom a ničia najdrahšie súčiastky. Pozri, ako správne zahriať motor v zime, aby neodchádzal turbo ani ložiská.

teplota chladiaca kvapalina auto teplota_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ak si myslíš, že keď sa na palubovke objaví magických 90 stupňov, tvoj motor je pripravený na plný plyn, priprav sa na nepríjemné prekvapenie. Toto je jedna z najčastejších zimných chýb vodičov. Väčšina ľudí sa totiž pozerá na zlý ukazovateľ a podľa neho robí zlé rozhodnutia. A práve kvôli tomu ničia motor skôr, než sa stihnú poriadne dostať z parkoviska. Pravda je oveľa jednoduchšia: to, či je motor skutočne zahriaty, neurčuje chladiaca kvapalina, ale motorový olej. A ten sa v zime správa úplne inak, než by si čakal.

Studený štart je pre motor šok. Prečo práve olej rozhoduje o jeho živote?

Predstav si med v chladničke. Hustý, tuhý, pomalý. Takto nejako vyzerá motorový olej v momente, keď naštartuješ auto v mínusoch. Olej pri nízkych teplotách zhustne, takže mu trvá dlhšie, kým sa dostane do všetkých miest, kde má vytvoriť ochranný film.

olej mierka oleja_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

A kým je studený, nedokáže dobre mazať ložiská, vačku, zdvihátka ani turbo. Preto sú prvé sekundy studeného štartu pre motor najrizikovejšie a dochádza pri nich k najväčšiemu opotrebovaniu počas celej životnosti auta.

Aj keď chladiaca kvapalina ukáže 90 stupňov už po pár minútach, olej je stále ďaleko od svojej ideálnej teploty. Moderné autá zohrejú chladiacu kvapalinu rýchlo kvôli kúreniu, ale olej môže mať v tom čase len 40 či 50 stupňov. A to je pre motor stále „ľadová sprcha“.

Prečo 90 stupňov na prístrojovke klame. Fyzika pod kapotou pracuje proti tebe

Chladiaca kvapalina sa ohrieva rýchlo, pretože má inú tepelnú kapacitu a cirkuluje okamžite po štarte. Olej má však väčšiu viskozitu a tepelnú zotrvačnosť. To znamená, že sa zohrieva pomalšie a dlho si drží chlad. Kým ty vidíš na prístrojovke príjemných 90 stupňov, mazací systém stále bojuje so studeným olejom. A ak motor v tejto chvíli vytočíš, či už pri predbiehaní alebo prudkom rozbehu do kopca, piestne krúžky, valce aj turbo dostanú nápor, na ktorý nie sú pripravené. Je to rovnaké, ako keby si po prebudení bežal šprint bez rozcvičky.

vysoke otacky_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Má sa motor zahrievať státím? Pravda, ktorú vodiči nechcú počuť

Mnohí nechajú auto bežať desať minút na voľnobeh, aby vraj motor „nabral teplotu“. Znie to logicky, no moderným motorom to vôbec nepomáha. Olej sa na voľnobeh zahrieva pomaly, spaľovanie je neefektívne a najmä diesle tým trpia. Motor pri takomto státí vytvára viac sadzí a filter pevných častíc nedostáva podmienky na normálnu regeneráciu.

Správny spôsob je jednoduchý: naštartuj, nechaj motor 20 až 30 sekúnd ustáliť a plynulo sa rozbehni. Žiadne prudké otáčky, len pokojná jazda. Práve jazda, a nie státie, zohrieva olej najrýchlejšie a najšetrnejšie.

Čo sa deje v motore, kým je olej studený: skrytý boj kovu proti kovu

Studený olej nedokáže vytvoriť dostatočne hrubý olejový film, ktorý chráni kovové súčiastky pred trením. Ak je film príliš tenký, kov sa dotýka kovu a vzniká priamy odpor. Tento jav spôsobuje zrýchlené opotrebenie ložísk, vačkových hriadeľov aj samotného turba. Navyše studený olej cirkuluje pomalšie, takže niektoré časti motora sa krátko po štarte nemusia premastiť včas. Keď prudko pridáš, turbo sa roztočí na desiatky tisíc otáčok za sekundu, no olej, ktorý ešte nesteká tak rýchlo, ho nestihne ochrániť. Takto sa turbodúchadlá ničia najčastejšie.

Kedy je motor skutočne zahriaty? Zabudni na teplomer chladiacej kvapaliny

Ak má tvoje auto ukazovateľ teploty oleja, máš výhodu, presne vieš, kedy je motor pripravený. Ak ho nemáš, musíš sa spoľahnúť na čas. Mechanici aj výrobcovia sa zhodujú, že motor dosiahne správnu teplotu až po 15 až 20 minútach pokojnej jazdy. V mrazoch to môže byť ešte dlhšie. Až vtedy je olej dostatočne riedky, aby vytvoril ochranný film v celom motore.

volant soferovanie auta
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ako môžeš motoru ublížiť nesprávnym zahrievaním

Ak štartuješ agresívne alebo vybiehaš do otáčok ešte pred zahriatím oleja, dlhodobo skracuješ životnosť motora. Studený olej spôsobuje rýchlejšie opotrebovanie mazaných súčiastok, hlučnejší chod, vyššiu spotrebu paliva a nadmernú tvorbu usadenín a karbonu. Diesle navyše trpia nepravidelnou regeneráciou filtra pevných častíc, čo môže viesť ku drahým opravám.

90 stupňov neznamená, že motor je pripravený. Rozhoduje olej

Ak chceš, aby ti motor vydržal roky bez zbytočných opráv, zohrievaj ho jazdou a nie státím. Vyhni sa vysokým otáčkam, kým sa olej nezohreje na prevádzkovú teplotu a nespoliehaj sa na teplomer chladiacej kvapaliny. Ten ti maximálne povie, kedy začne kúriť kabína, nie kedy je motor v bezpečí.

O zdraví motora rozhoduje olej, a ten sa v zime zohrieva pomalšie, než si myslí väčšina vodičov. Tvoje auto ti pre to poďakuje dlhšou životnosťou a tichším, hladkým chodom.

Komentáre