Môže vtáčí trus poškodiť lak tvojho auta? Väčšina šoférov netuší, čo sa s ním v skutočnosti deje

Vtáčí trus môže vážne poškodiť lak auta, no dôvod ťa možno prekvapí. Nejde o kyslosť, ale o enzýmy, ktoré rozkladajú chemické väzby v laku. Prečo je problém najväčší v lete a ako auto ochrániť?

vtaci trus lak auta_5
Zdroj: Vedelisteze.sk

Určite si to už zažil. Prišiel si z umývačky áut a tvoje auto bolo nablyšťané, akoby si ho práve kúpil. Odparkoval si ho večer pred domom a ráno si na ňom našiel pozdrav, ale nie od susedky, ale od holuba. Mal si na ňom hneď niekoľko vtáčích hovienok.

Vtáčí trus je postrachom každého majiteľa auta a to nie preto, že vyzerá nechutne, ale preto, že dokáže nenávratne poškodiť lak. Aj keď sa takáto škvrna môže javiť ako neškodná, s jej odstránením by si určite nemal otáľať. Väčšina ľudí si myslí, že lak poškodzuje kyslosť trusu. To je však len mýtus. PH vtáčieho trusu je takmer neutrálne, čiže nie je dostatočne kyslý na to, aby rozleptal lak. Problém nie je v kyslosti, ale v niečom oveľa zákernnejšom, vysvetľujú experti z pcimag.com.

vtaci trus lak auta_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ako teda vtáčí trus poškodzuje lak auta?

Vtáčí trus totiž obsahuje špeciálne enzýmy, ktoré vznikajú v tráviacom systéme vtákov. Do trusu sa dostávajú prirodzene počas trávenia potravy. Vedci identifikovali dva hlavné enzýmy, a to amylázu a lipázu. Amyláza rozkladá cukry a lipáza sa zameriava na tuky. A práve tieto enzýmy po kontakte s lakom začnú rozbíjať chemické väzby, ktoré držia ochranný priehľadný povlak pokope.

Lak na karosérii je zvyčajne tvorený takzvaným akrylovým melamínovým čírym lakom. Ten obsahuje špeciálne väzby, éterové a esterové, ktoré zabezpečujú pevnosť a lesk. A práve tieto väzby sú ideálnym terčom pre enzýmy z vtáčieho trusu.

Nie náhodou sme ti vyššie hovorili, že vtáčí trus by si nemal nechávať dlho na aute. Enzýmy začínajú pracovať okamžite po kontakte s povrchom karosérie. Rozkladajú ochranné väzby, čím lak stráca svoju štruktúru. Objavujú sa matné škvrny, lak sa odlupuje, stráca lesk a dokonca aj tvrdosť.

lak na aute a jeho oprava_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ak k tomu pripočítame letné horúčavy, problém sa ešte znásobuje. Keď na trus svieti slnko a lak sa zohreje na teplotu okolo 60 stupňov Celzia, čo v lete nie je nič výnimočné, enzýmy pracujú rýchlejšie a agresívnejšie. V priebehu niekoľkých hodín tak môže dôjsť k nenávratnému poškodeniu väzieb.

Paradoxne však môže teplota hrať aj v tvoj prospech. Pri ešte vyššej teplote, napríklad 80 stupňov Celzia, sa enzýmy začnú rozkladať, takže prestanú byť účinné. Ale v bežných letných podmienkach máš jednoducho smolu.

Ak teda na aute nájdeš vtáčí trus, neotáľaj a odstráň ho čo najskôr. Čím dlhšie ho necháš, tým viac času dávajú enzýmy na to, aby zožrali tvoj lak. Opatrne ho umy, ideálne vlažnou vodou a mäkkou špongiou. Vyhni sa drsným kefám, ktoré by mohli lak ešte viac poškodiť.

Ako zistíš, že lak už trpí?

Možno sa pýtaš, ako zistíš, že lak sa už poškodil. Medzi najčastejšie vizuálne prejavy patrí matná škvrna, ktorá sa nedá jednoducho zotrieť, mierne zosvetlené okraje alebo mikropraskliny v laku. Ak sa takéto poškodenie nelieči, časom sa môže rozšíriť.

Mimochodom, ak by si chcel predchádzať problémom s trusom, tak auto voskuj. Ak svoje auto pravidelne voskuješ, vytváraš na laku totiž dodatočnú ochrannú vrstvu, ktorá môže spomaliť prienik enzýmov.

Zaujímavosťou tiež je, že ak máš drahé auto, tak to automaticky neznamená, že tvoj lak je lepšie chránený. Výskumy ukázali, že číre laky s vyšším obsahom melamínu majú síce pevnejšiu sieťovú štruktúru, no môžu byť paradoxne menej odolné voči biologickým útokom. To znamená, že aj drahšie autá nemusia byť automaticky lepšie chránené.

Komentáre