Najčastejšie autoklamstvá, ktoré môžu zničiť tvoj motor rýchlejšie, než si myslíš. Stále im verí väčšina šoférov
Najčastejšie mýty o údržbe auta dokážu motoru aj prevodovke skôr uškodiť. Pozri sa, čo hovoria odborníci z Car From Japan a prečo môžu staré rady skrátiť životnosť tvojho auta.
Autám sa venujeme celý život, no stále v nich robíme chyby, ktoré by mechanikov najradšej poslali od nervov na dovolenku. Mnohé rady fungovali na starých autách pred tridsiatimi rokmi, no dnes môžu viac uškodiť než pomôcť. Na túto tému upozornili experti z kanála Car From Japan a ich vysvetlenia sú prekvapivo jednoduché. Tu sú mýty, ktoré ovplyvňujú každodenný život tisícov šoférov.
Výmena oleja každých 4800 kilometrov už neplatí
Ak patríš medzi šoférov, ktorí menia olej len podľa hlášky na palubnom počítači, môžeš motoru nevedomky škodiť. Odborníci z upozorňujú, že 30-tisícový interval je nezmysel, ktorý v reálnych podmienkach motor zbytočne ničí. Olej sa totiž rýchlo kazí pri krátkych jazdách, studených štartoch, zápchach aj vysokých teplotách, preto mechanici odporúčajú výmenu každých 15-tisíc až 20-tisíc kilometrov alebo raz ročne. V naftových motoroch ho preťažujú sadze, v benzínových ho riedi nespálený benzín a v oboch prípadoch stráca viskozitu aj mazaciu schopnosť.

Ráno motor nezahrieva státie, ale pomalá jazda
Staré karburátory potrebovali čas, no moderný vstrek a elektronika pracujú presne opačne. Pri jazde sa olej zohreje rýchlejšie, cirkuluje rovnomerne a motor trpí oveľa menej. Na voľnobehu ostáva olej dlho studený a mazanie je slabé. Ideál je naštartovať, chvíľku počkať a vyraziť jemnou jazdou.

Drahší benzín nie je automaticky lepší
Prémiový benzín pomáha len motorom, ktoré ho vyslovene vyžadujú. Oktánové číslo neznamená výkon, ale odolnosť voči detonačnému spaľovaniu. Ak tvoj motor nie je stavaný na 98 oktánov a viac, rozdiel nepocítiš. Pre väčšinu áut je to len zbytočná investícia bez reálneho efektu.

Jarová voda laku škodí
Jar je skvelá na mastnotu, no práve preto je katastrofou pre lak auta. Odstráni vosk, naruší ochrannú vrstvu a dlhodobé používanie vedie k matnému povrchu. Auto potrebuje šampón s neutrálnym pH, inak lak starne rýchlejšie, než si myslíš.

Pneumatiky netreba vždy meniť všetky štyri naraz
Ideálne je meniť všetky štyri, no pri bežných autách stačí výmena po pároch. Dôležité však je, aby nové pneumatiky boli vždy na zadnej náprave, aj pri prednom náhone. Týka sa to stability a fyziky. Keď zadok stratí priľnavosť, auto sa rozkýve a vodič môže stratiť kontrolu. Výnimkou sú niektoré systémy pohonu všetkých kolies, ktoré citlivo reagujú na rozdiel obvodu pneumatík.

Prevodový olej sa meniť musí aj dnes
Olej v prevodovke starne podobne ako v motore. Vysoké teploty, tlak a trenie ho postupne znehodnocujú. Mýtus o doživotnej náplni je často len marketing. Prevodovka síce možno vydrží do konca životnosti auta, ale len vtedy, ak olej pravidelne meníš. Odborníci bežne odporúčajú interval okolo 60 000 až 80 000 kilometrov.
Nemrznúca zmes nie je len na zimu
V horúcich krajinách sa ľudia často mylne domnievajú, že stačí obyčajná voda. Antifreeze však zabraňuje korózii, zvyšuje bod varu a maže vodnú pumpu. Voda spôsobí hrdzu, upchá kanály a časom poškodí chladiaci systém. Nemrznúca zmes je potrebná celoročne, nielen v zime.
Klimatizácia nechladí? Problém nie je freón
Freón sa v autách nepoužíva už od deväťdesiatych rokov. Moderné autá používajú iné chladivá a problémy sú často spôsobené únikom, slabým kompresorom, upchatým kondenzátorom alebo pokazeným snímačom. Doplniť chladivo naslepo je riskantné, môže to dokonca zhoršiť situáciu.

Starý trik s odpojovaním batérie môže zničiť elektroniku
V minulosti sa alternátor testoval odpojením batérie. Moderné autá sú však plné elektroniky citlivej na napäťové špičky. Odpojenie batérie môže poškodiť riadiacu jednotku, snímače či infotainment. Správny postup je jednoduchý. Použiť voltmeter a zmerať napätie. Ak má motor pri chode približne 14 voltov, alternátor pracuje správne.
Ročný tune up už neexistuje
Staré autá potrebovali pravidelne nastavovať karburátor, iskru a predstih. Moderné vozidlá však všetko riadia počítače. Zapaľovacie sviečky dnes vydržia okolo 160 000 kilometrov a bežné úkony sú už len výmena oleja a filtrov. Keď auto beží zle, neexistuje univerzálny tune up. Ide vždy o konkrétnu chybu, ktorú musí mechanik nájsť.
Mýty sú minulosťou, moderné autá potrebujú moderné informácie
Väčšina týchto mýtov sa drží v našich hlavách len preto, že fungovali na starých autách. Dnešné autá sú však počítačmi na kolesách. Preto sa oplatí sledovať odborné zdroje, ako upozorňujú aj experti z kanála Car From Japan. Ak sa budeš držať moderných rád, tvoje auto ti poďakuje dlhšou životnosťou aj nižšími nákladmi.

Komentáre