Nikdy nerob túto chybu s automatickou prevodovkou. Prevodovku si tým môžeš zničiť už po pár tisícoch kilometrov, upozorňuje expert
Najväčším nepriateľom automatickej prevodovky nie je jej konštrukcia, ale zlé návyky vodiča.
Automatická prevodovka má byť pohodlná, hladká a bezstarostná. Sadneš si, zaradíš „D“ a ideš. Ale práve preto sa väčšina vodičov ani nezamyslí nad tým, že ju možno používa úplne nesprávne. A podľa expertov z AutoLand Agency je chyba, ktorú robí väčšina z nás, taká vážna, že môže stáť stovky až tisíce eur na opravách.
Najčastejšia chyba, ktorá zabíja automat
Predstav si bežnú situáciu. Cúvaš z parkoviska, máš zaradené „R“ a hneď, ako sa auto začne pohybovať dozadu, šliapneš na brzdu a rovno hodíš páku do „D“. Auto sa poslušne rozbehne dopredu, všetko pôsobí hladko, nič zvláštne sa nedeje. Tak prečo by to malo byť problém?
Práve v tejto chvíli však podľa AutoLand Agency dochádza v útrobách prevodovky k niečomu, čo by si nazval mechanickým mučením. Automat totiž funguje na princípe planetového súkolia, ktoré zabezpečuje zmenu smeru a prevodových pomerov. Keď zaradíš „R“, súčiastky sa točia jedným smerom. Ak hneď prehodíš na „D“, musia sa otočiť opačne, a to v momente, keď sa celé ústrojenstvo ešte stále hýbe dozadu.
Je to ako keby si niekomu, kto beží plnou rýchlosťou dozadu, zrazu prikázal otočiť sa a rozbehnúť dopredu. Ten človek síce spraví, čo chceš, ale dostane poriadny náraz. Presne to sa deje vo vnútri tvojej prevodovky, len namiesto človeka dostávajú rany kovové komponenty, ktoré sa časom unavia a poškodia.
Prečo je to také nebezpečné
Moderné automaty sú síce navrhnuté tak, aby zvládli aj občasné chyby vodiča, no ak to robíš pravidelne, následky na seba nenechajú dlho čakať. Prevodovka sa začne „kopať“, radí trhane, môže prešmykovať a v najhoršom prípade úplne odíde. A vtedy už nejde o drobnú opravu, výmena alebo repas automatickej prevodovky sa môže vyšplhať aj nad 2 000 eur.
Navyše, nejde len o samotné súčiastky. Pri náhlej zmene smeru dostáva zabrať aj olejový tlak, spojky, pásy a ventily vo vnútri prevodovky. Celý systém musí absorbovať náraz, ktorý tam vôbec nemal vzniknúť.
Jednoduché riešenie, ktoré ťa nič nestojí
Dobrá správa? Riešenie je triviálne. Predtým, než z „R“ prehodíš na „D“ alebo naopak, úplne zastav. Nie spomaľ, nie „takmer zastav“, jednoducho stlač brzdu, počkaj, kým sa auto prestane hýbať, a až potom preradíš. Tým dáš mechanike čas sa ustáliť a zmení smer bez násilia.
Je to maličkosť, ktorá ti nezaberie ani sekundu, ale môže predĺžiť životnosť prevodovky o celé roky. A keď si uvedomíš, že ide o jednu z najdrahších súčiastok v aute, je to asi najlacnejšia prevencia, akú môžeš spraviť.
@autolandagency 🚨 Nikdy nejazdi na automate, kým nezistíš túto vec! 90% vodičov robí rovnakú chybu, ktorá môže viesť k drahému poškodeniu prevodovky. Chceš vedieť, čo ničí tvoju automatickú prevodovku a ako sa tomu vyhnúť? 👉 Sleduj toto video. . . . #autotipy #autoporadna #autobazar #auta #predaj #autolandagency ♬ original sound – AutoLand Agency |Svätý Jur
Tri zlaté pravidlá, ako predĺžiť životnosť automatu
Odborníci z AutoLand Agency dodávajú, že nesprávne radenie medzi „R“ a „D“ je len jednou z viacerých chýb, ktoré skracujú životnosť automatickej prevodovky. Ak chceš, aby ti slúžila stovky tisíc kilometrov, daj si pozor aj na tieto tri zásady:
Neprepínaj zbytočne medzi „D“ a „N“
Na križovatke alebo pri krátkom zastavení neprepínaj do neutrálnej polohy „N“. Prevodovka je navrhnutá tak, aby pri krátkom státí zvládla byť v „D“, pričom hydraulický menič prenáša len minimum sily. Prepínanie na „N“ a späť pri každom semafore zbytočne zaťažuje vnútorné spojky a solenoidy.
Používaj „N“ iba vtedy, keď stojíš dlhšie ako minútu, napríklad pri železničnom priecestí alebo v kolóne. Vtedy sa prevodovka úplne odpojí od motora a zníži sa tvorba tepla a opotrebovanie.
Parkuj so zatiahnutou ručnou brzdou
V polohe „P“ sa prevodovka mechanicky zablokuje malým kovovým kolíkom nazývaným „parking pawl“. Ak po zastavení okamžite zaradíš „P“ a až potom pustíš brzdu, celá váha auta spočíva na tomto kolíku. To spôsobuje nepríjemné trhnutia pri opätovnom preradení.
Správne to urobíš tak, že po zastavení auta najprv necháš zaradený neutrál, potom zatiahneš ručnú brzdu a až následne uvoľníš nožnú brzdu, aby sa vozidlo mierne pohlo a váhu niesla parkovacia brzda. Až potom zaradíš polohu „P“. Týmto jednoduchým krokom chrániš citlivú západku v prevodovke pred zbytočným tlakom a predlžuješ jej životnosť.
Nezabúdaj na výmenu oleja
Asi najčastejšie podceňovaná vec. Mnohí výrobcovia tvrdia, že olej v automatickej prevodovke je „doživotný“, ale podľa odborníkov ide skôr o marketing. Olej sa časom znehodnotí, stratí mazacie schopnosti a obsahuje drobné kovové častice z opotrebovania.
Ideálny interval výmeny je každých 60 000 až 100 000 kilometrov v závislosti od štýlu jazdy a typu prevodovky. A nezabudni, dynamická výmena oleja (keď sa vymení celá náplň, nielen jej časť) je najspoľahlivejšia metóda, ako zachovať správny tlak a fungovanie celého systému.
Prevodovka nie je nezničiteľná
Automatická prevodovka je zázrak modernej techniky, no nie je nezničiteľná. Ak sa o ňu budeš starať, odmení ťa bezproblémovou jazdou desiatky tisíc kilometrov. Ale ak ju budeš trápiť nesprávnym radením, zlými návykmi pri parkovaní a ignorovaním údržby, môže sa z nej stať tvoja najdrahšia oprava.
Takže si to zapamätaj, zastav pred radením, nepoužívaj neutrál zbytočne, parkuj s ručnou brzdou a pravidelne meň olej. Tvoja prevodovka ti za to poďakuje, a tvoja peňaženka tiež.
Komentáre