Preskakuješ rýchlosti pri riadení auta? Expert vysvetľuje, čo to robí s tvojou prevodovku a spojkou
Preskakovanie prevodových stupňov môže niekedy znížiť spotrebu paliva, no ak sa vykonáva nesprávne, zbytočne zaťažuje synchronizátory a prevodovku.
Určite to nie je nič príjemné, keď musíš navštíviť servis a dať svoje auto opraviť. K poruchám však často prispievajú aj zlozvyky, ktoré si vodiči ani neuvedomujú. Jedným z najčastejších je napríklad to, že mnohí šoféri majú počas jazdy opretú nohu o spojkový pedál. Ak to robíš aj ty, vedz, že týmto zlozvykom prispievaš k rýchlejšiemu opotrebovaniu spojky.
Aj mierne zošliapnutie spojky totiž vytvára tlak na jej mechanizmus, čím dochádza k nechcenému treniu medzi spojkovou lamelou, prítlačným tanierom a vypínacím ložiskom. Z dlhodobého hľadiska toto správanie vedie nielen k zvýšenému opotrebeniu, ale aj k riziku prehriatia a následného poškodenia. Výsledkom môže byť skrátenie životnosti spojky a potreba nákladnej výmeny.
Ďalším zlozvykom, na ktorý upozornil tvorca obsahu o autách Dominiccars_sk na sociálnych sieťach, je preskakovanie prevodových stupňov. Napríklad, keď z dvojky radíš rovno na štvorku, alebo naopak, pri podraďovaní zo štvorky na dvojku bez medzičlánku. Robíš to aj ty? Poďme sa pozrieť, čo sa pri tom deje s tvojím autom.
Preskakuješ rýchlosti pri ich radení?
Ako vysvetľuje expert na autá, niektorí vodiči preskakujú rýchlosti v snahe ušetriť palivo alebo zintenzívniť brzdenie motorom. Moderné manuálne prevodovky sú síce navrhnuté tak, aby zvládli aj takéto radenie, každý stupeň je totiž vybavený synchronizátorom. Tento komponent sa stará o to, aby ozubené kolesá prevodového stupňa a výstupného hriadeľa mali rovnaké otáčky. Len vtedy môžeš zaradiť hladko a bez zadrhnutia.
Problém však nastáva najmä pri podraďovaní. Keď napríklad zaraďuješ zo štvorky priamo do dvojky, synchronizátory musia zvládnuť výrazne väčší rozdiel otáčok. To ich viac zaťažuje a časom vedie k ich rýchlejšiemu opotrebovaniu. Dôsledkom môže byť ťažšie radenie, nepríjemné zvuky, či dokonca poškodenie prevodovky, ak sa synchronizátory opotrebujú natoľko, že prestanú správne fungovať.
Zároveň platí, že ak pri podraďovaní zaradíš nižší stupeň pri príliš vysokých otáčkach, môže dôjsť k trhnutiu motorom a prudkému spomaleniu. Takýto náhly prechod môže poškodiť nielen prevodovku, ale aj motor či pohonný mechanizmus, napríklad dvojhmotový zotrvačník.
Vo všeobecnosti sa preto odporúča, aby si rýchlosti nepreskakoval, najmä pri podraďovaní. Ak sa predsa len rozhodneš pre tento spôsob radenia, napríklad pri svižnej jazde alebo kvôli úspore paliva, riaď sa niekoľkými zásadami. Pri vyšších rýchlostiach chvíľu počkaj v neutráli, aby sa otáčky prirodzene znížili. A ak podraďuješ, použi tzv. medziplyn, teda krátke pridané plynu počas radenia, čím vyrovnáš otáčky motora a ozubených kolies. To výrazne šetrí synchronizátory a znižuje mechanické rázy.
Preskakovanie rýchlostí teda nie je automaticky chybou, ak vieš, čo robíš a robíš to citlivo. V športovej jazde sa takýto spôsob radenia používa bežne, najmä s využitím medziplynu. No bežnému vodičovi sa vo všeobecnosti odporúča držať sa klasického radenia po poradí, čím zníži riziko poškodenia prevodovky.
A čo ak máš automat? V takom prípade je to jednoduché, automatická či robotizovaná prevodovka si otáčky aj radenie riadi sama a preskakovanie rýchlostí nie je tvoja starosť.
Komentáre