Spotreba paliva pri 160 km/h je brutálne vyššia než pri 100. Máme presné čísla!

Myslíš si, že vyššia rýchlosť znamená len o trochu vyššiu spotrebu? Pozri sa, ako veľmi stúpne spotreba paliva pri 160 km/h v porovnaní so stovkou.

palivo auto spotreba_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Pravdepodobne si už neraz tankoval a palivo a to neustále tieklo do nádrže a spolu s ňou aj finálna suma stúpala do výšin, až ti pretáčalo oči. Palivo vo všeobecnosti nie je lacné a štýl jazdy vo vysokej miere ovplyvňuje to, ako rýchlo ho míňaš.

Moderné autá ti vedia dokonca ukázať reálnu spotrebu paliva počas jazdy, takže si vieš pozrieť, koľko litrov si spálil pri ceste z bodu A do bodu B. Takáto vizualizácia spotreby paliva ti vie dať chrobáka do hlavy, či nejazdíš neekonomicky.

Väčšina áut však priemeruje spotrebu za dlhší čas, a preto sa môže zdať, že keď na diaľnici dupneš na plyn, spotreba sa až tak dramaticky nemení. Inými slovami, môžeš mať pocit, že jazdíš úsporne. Ale nie je tomu celkom tak. Ako určite dobre vieš, čím ideš rýchlejšie, tým viac paliva auto spotrebuje. Málokto si ale uvedomuje, o koľko môže spotreba narásť. Téme sa venoval portál Telegrafi.com, ktorý sa odvolával na štatistiky nemeckého autoklubu ADAC.

Pri vyšších rýchlostiach „prestáva fungovať logika“

Nie je žiadnym tajomstvom, že čím vyššia rýchlosť, tým viac tvoje auto „žerie“. Ale vieš, o koľko viac? Tu už prestáva fungovať jednoduchá logika. Mnohí si myslia, že keď zrýchlia o 20 km/h, spotreba vzrastie tiež len o 20 %, prípadne menej. Najčastejší argument je, že je ekonomickejšie ísť rýchlejšie a udržiavať konštantnú rýchlosť. Lenže tak to nefunguje, aspoň nie v tomto prípade. Hlavnú úlohu totiž hrá odpor vzduchu, a ten narastá kvadraticky. Inak povedané, keď ideš dvakrát tak rýchlo, odpor vzduchu je štvornásobný.

Nemecký autoklub ADAC prišiel s číslami, ktoré ťa môžu preto prekvapiť. Bežné auto strednej triedy spotrebuje pri jazde rýchlosťou 160 km/h až o dve tretiny viac paliva než pri 100 km/h. To znamená, že ak ti pri stovke na sto kilometrov stačí 6 litrov, pri 160-ke môžeš spáliť pokojne aj 10.

auto tachometer (2)
Zdroj: CHUTTERSNAP z Unsplash

Prečo je rozdiel taký výrazný?

Dôvodom nie je len to, že motor beží rýchlejšie. Hlavným faktorom je už spomínaný odpor vzduchu, ktorý rastie omnoho rýchlejšie než samotná rýchlosť. A práve proti nemu musí auto neustále bojovať. Čím rýchlejšie ideš, tým viac energie potrebuješ len na to, aby si si tú rýchlosť udržal. Motor preto musí dodávať vyšší výkon, čo zvyšuje jeho záťaž a tým aj prirodzene spotrebu paliva.

Okrem toho sa pri vysokej rýchlosti viac namáhajú aj prevodovka, pneumatiky a dokonca aj brzdy, ktoré musia zvládať vyššie teploty a mechanické sily. Všetky tieto faktory spolu spôsobujú, že jazda vo vysokých rýchlostiach je nielen neekonomická, ale aj technicky náročnejšia pre celé auto.

Ak sa teraz pýtaš, aká je ideálna rýchlosť na úspornú jazdu, odpoveď je jednoduchá, niekde medzi 90 a 110 km/h.

V tomto rozmedzí motor pracuje najefektívnejšie. Nie je ani zbytočne pomalý, ani preťažený. Moderné motory sú skonštruované tak, aby dosahovali optimálny pomer medzi výkonom a spotrebou práve v tomto pásme. Spaľovanie paliva prebieha rovnomerne, otáčky nie sú príliš vysoké a auto sa pohybuje svižne tak, aby si bez problémov stíhal premávku aj na rýchlostných cestách či diaľniciach.

Keď ideš pomalšie ako 90 km/h, spotreba síce môže byť ešte o niečo nižšia, no často musíš radiť nižšie prevody a znižuje sa tým celková účinnosť jazdy. Naopak, ak prekročíš 110 km/h, motor musí vynakladať čoraz viac energie na prekonanie odporu vzduchu, čo logicky zvyšuje aj spotrebu paliva.

Komentáre