Tento trik, keď sa ti začne prehrievať motor auta, ťa môže zachrániť a mal by si o ňom vedieť
V letných mesiacoch sa motor auta môže prehriať, čo vedie k vážnym komplikáciám, ako je poškodenie tesnení, hlavy valcov alebo piestov. Pozri sa, čo by si mal spraviť, keď sa tvoj motor začne prehrievať.
Naše autá sú čoraz komplikovanejšie stroje. Zatiaľ čo v minulosti si mohol otvoriť kapotu a svojpomocne opraviť, čo ti robilo problém, dnes to už tak nie je. V autách častokrát nájdeme systémy, ktoré sú natoľko komplikované, že na odhalenie problému potrebujeme špecializovaný softvér.
Jedným z častých problémov, s ktorým sa môžeme stretnúť hlavne počas leta, je prehriatie motora. Túto situáciu by si nemal podceňovať. Dôvodom je, že to môže viesť k ďalším komplikáciám. Napríklad prehriatie môže spôsobiť poškodenie tesnenia medzi hlavou a blokom motora, čo vedie k úniku chladiacej kvapaliny alebo oleja do valcov. Alebo extrémne teplo môže pokriviť či dokonca prasknúť hlavu motora, čo si vyžaduje jej výmenu alebo opravu. Prehriatie môže tiež spôsobiť roztiahnutie kovových častí, zadrhnutie piestov alebo poškodenie stien valcov. Tých problémov je ale oveľa viac.
Prečo môže dôjsť k prehriatiu motora
Samotné prehriatie motora môže byť vyvolané viacerými faktormi. Napríklad nízkou hladinou chladiacej kvapaliny. Alebo poruchou chladiaceho systému, keď zlyhá vodná pumpa (čerpadlo chladiacej kvapaliny), a chladiaca kvapalina necirkuluje správne. Prípadne môže byť upchatý alebo poškodený radiátor. Aj nedostatočné prúdenie vzduchu môže vyvolať prehriatie. Napríklad ak je ventilátor chladiča pokazený alebo sa pred radiátorom nachádza prekážka (napríklad lístie alebo špina), znižuje sa účinnosť chladenia. Samozrejme, aj preťaženie motora, ako napríklad ťahanie ťažkého nákladu alebo jazda v kopcoch, môže spôsobiť nadmerné zaťaženie, čo môže vyústiť do prehriatia.
Prvá pomoc, keď sa motor prehreje
V ideálnom prípade by si mal odstaviť auto a nechať ho vychladnúť. Niekedy to ale jednoducho nie je možné, alebo vyhodnotíš, že situácia ešte nie je tak vážna. V tomto prípade existuje jeden trik, ktorý ti môže pomôcť.
Vypni klimatizáciu a zapni kúrenie. Môže sa zdať, že tento trik je kontraproduktívny. Veď predsa, keď je motor prehriaty a ešte k tomu zapneme kúrenie, hovoríš si, že to situáciu ešte zhorší. Opak je ale pravdou. Dôvodom je, že klimatizácia zaťažuje motor, zatiaľ čo zapnuté kúrenie môže pomôcť odviesť časť tepla z motora.
Otoč ventilátor naplno a nasmeruj teplý vzduch do kabíny. Samozrejme, nezabudni vypnúť aj uzatvorený cyklus výmeny vzduchu v kabíne. Inými slovami, nezabudni prepnúť ventiláciu na režim nasávania vzduchu zvonku.
Ak sa situácia nezlepší, je potrebné skontrolovať chladiacu kvapalinu. V tomto prípade ju ale nikdy nekontroluj, keď máš horúci motor. Nechaj ho vychladnúť aspoň niekoľko desiatok minút. Následne otvor kapotu a skontroluj hladinu chladiacej kvapaliny v expanznej nádržke. Ak je nízka a nemáš po ruke špeciálnu zmes, dolej pomaly čistú vodu s tým, že po vyriešení situácie treba systém doplniť správnou zmesou.
Ako sme už vyššie spomenuli, nikdy neodkrývaj viečko chladiacej sústavy, keď je motor horúci! Hrozí ti obarenie parou alebo vriacou kvapalinou.
Komentáre