Tvoje auto ťa varuje skôr, než sa rozsvieti kontrolka. Takto spoznáš, že sa kazí prevodovka, prezrádza mechanik

Odborník z Profimacar autoservis upozorňuje na tri jasné príznaky, že tvoja prevodovka má problém. Ak ich spoznáš včas, zachrániš ju skôr, než sa rozsvieti kontrolka.

auto prevodovka
Zdroj: Vedelisteze.sk

Keď sa ti rozsvieti kontrolka prevodovky, býva už neskoro. No podľa odborníka z Profimacar autoservis existujú tri varovné signály, ktoré sa objavia skôr, než dôjde k vážnemu poškodeniu. Ak ich rozpoznáš včas, môžeš si ušetriť stovky eur za opravu.

Mechanik upozorňuje: Väčšina vodičov príznaky ignoruje

Odborník z Profimacar autoservis vo svojom videu vysvetľuje, že vodiči často čakajú, kým sa rozsvieti kontrolka. Vtedy je však podľa neho už neskoro. Prevodovka, či už manuálna alebo automatická, je mechanicky zložitý systém, ktorý potrebuje správne mazanie, tlak oleja a synchronizáciu dielov. Ak niečo z toho zlyhá, problém sa prejaví ešte skôr, než začne elektronika varovať.

Trhanie alebo oneskorené radenie

Ak máš pocit, že auto radí neskôr, než by malo, alebo sa pri preradení jemne trhne, niečo nie je v poriadku. Pri automatickej prevodovke môže byť na vine znečistený alebo starý olej, ktorý stratil viskozitu a nevytvára dostatočný tlak v systéme. Pri manuálnej prevodovke sa zase môže opotrebovať spojka alebo poškodiť synchronizátory.

motor kde sa leje olej_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

V oboch prípadoch platí, že ak auto radí oneskorene, už to nie je „len drobná chyba“. Je to prvý signál, že prevodovka potrebuje kontrolu a výmenu oleja alebo mechanické nastavenie.

Nezvyčajné zvuky z prevodovky

Ďalší varovný príznak si vodiči často mýlia s bežným hlukom motora. Ak však zrazu začuješ pískanie, bzučanie alebo vibrovanie, je načase spozornieť.

Odborník z Profimacar vysvetľuje, že v automatickej prevodovke môže ísť o opotrebované ložiská alebo čerpadlo oleja, ktoré prestáva tlačiť mazivo pod správnym tlakom. Pri manuáloch zasa ide často o vypínacie ložisko alebo nedostatok oleja v prevodovke.

Takéto zvuky nikdy neignoruj. Ak sa ložiská poškodia, kovové časti sa môžu začať trieť o seba a prevodovka sa doslova „rozpadne zvnútra“.

Zvýšené otáčky bez zrýchlenia

Ak pri pridávaní plynu vidíš, že otáčky prudko stúpnu, ale auto sa nepohne tak, ako by malo, pravdepodobne ti preklzuje spojka.

pedale spojka brzda plyn_3
Zdroj: Vedelisteze.sk

Pri manuálnej prevodovke ide o opotrebované lamely spojky, ktoré už nedokážu preniesť výkon z motora na kolesá. Pri automatoch sa rovnaký efekt objavuje, keď sa zanesú spojkové balíky alebo zlyhá hydrodynamický menič.

V oboch prípadoch je to jasný signál, že pohon auta už nie je v dobrej kondícii. Ak budeš jazdiť ďalej, riziko úplného zlyhania je len otázkou času.

Nenechávaj to na kontrolku

Keď sa rozsvieti kontrolka prevodovky, znamená to, že systém už detegoval chybu. Vtedy už väčšinou nestačí len výmena oleja, problém býva vážnejší a oprava drahšia.

Ako hovorí odborník z Profimacar, „lepšie je prísť na diagnostiku, keď máš len podozrenie, ako keď auto prestane ísť“. Moderná diagnostika dokáže odhaliť chybu ešte predtým, než poškodí mechanické časti.

Rýchla diagnostika ti môže ušetriť stovky eur

Ak spozoruješ niektorý z týchto troch príznakov, nečakaj, kým sa problém zhorší. V autoservise ti vedia skontrolovať hladinu a kvalitu oleja, prítlak spojky aj funkciu ložísk.

Včasná kontrola ťa môže stáť pár desiatok eur, no ak ju odložíš, oprava prevodovky sa ľahko vyšplhá na stovky či dokonca tisíce.

Komentáre