Vieš, ako fungujú odstraňovače škrabancov z laku auta? Keď to zistíš, asi ich prestaneš používať

Škrabanec na aute vie pokaziť náladu každému šoférovi. Vieš ale, ako fungujú prípravky na jeho odstránenie? Ako to zistíš, asi obmedzíš ich používanie.

lak na aute a jeho oprava_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Je to jeden z najkrajších pocitov, keď si kúpiš nové auto. Nezáleží na tom, či ide o silné, luxusné vozidlo, alebo menší mestský model, tie prvé mesiace sú na nezaplatenie. Vozíš sa s úsmevom, máš otvorené okná, hudba hrá nahlas a cítiš sa jednoducho skvele. Tento pocit však môže rýchlo narušiť nepríjemnosť v podobe nového škrabanca na laku.

Možno si auto len zaparkoval pred domom a ráno ťa čakalo nemilé prekvapenie, ťukanec na dverách auta. Alebo ako sa hovorí, si to „oprel“ o kríky. Nech už sa to stalo akokoľvek, výsledok je rovnaký, poškodený lak.

Dnes však existuje viacero spôsobov, ako drobné škrabance opraviť, ak nie sú príliš hlboké. Mnohé z týchto prípravkov sa dajú zohnať za pár eur a často skutočne fungujú. Zamyslel si sa ale niekedy nad tým, ako presne tieto produkty fungujú? Poďme sa na to pozrieť s používateľmi reddit.com, ktorí zdieľali skúsenosti.

Ako funguje odstraňovač škrabancov z laku auta?

Laky na nových autách pozostávajú z viacerých vrstiev, najprv je kovová karoséria, potom podkladová vrstva (ktorá sa odborne volá primer), farebný lak a na vrchu je takzvaný číry lak, tzv. clear coat, ktorý chráni farbu a dodáva lesk. Väčšina škrabancov, ktoré vzniknú pri bežnej jazde či parkovaní, zasiahne práve túto vrchnú vrstvu. Keď je narušená, svetlo sa na nerovnosti láme a ty vnímaš biely pruh, teda škrabanec.

Práve tu nastupujú odstraňovače škrabancov. Možno si myslíš, že škrabanec len vyplnia, ale pravda je trošku iná, fungujú ako jemná brúsna pasta. Môžeš si to predstaviť ako jemný brúsny papier, ktorým uhladíš hranu dreva. Rovnako aj tieto prípravky jemne obrusujú vrchný lak, a to nielen samotný škrabanec, ale aj jeho okolie.

lak na aute a jeho oprava_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ich cieľom je zarovnať okraje škrabanca so zvyškom povrchu. Tým sa odstráni nerovnosť, ktorá láme svetlo, a škrabanec sa stane neviditeľným. No práve tu je háčik, tým, že vyrovnávaš nerovnosť, nevyhnutne zoberieš aj niečo z nepoškodeného okolia. A hoci ide len o mikroskopické vrstvy, stále je to úbytok ochranného laku.

Ak túto opravu robíš občas, riziko je minimálne. No pri častom leštení môžeš clear coat oslabiť  a to môže znížiť jeho schopnosť chrániť auto pred UV žiarením, poveternostnými vplyvmi či drobnými kamienkami. Navyše, pri neopatrnom použití môžeš v niektorých miestach obrúsiť viac, než by si chcel, hlavne na okrajoch škrabanca.

Preto platí jednoduché pravidlo, raz či dvakrát to nevadí, ale častejšiemu používaniu týchto prípravkov na jednom mieste by si sa mal vyhýbať. Tiež dôležité je povedať, že po takomto zásahu je nutné clear coat znova ochrániť. Ideálne pomocou vosku, sealantu alebo keramickej ochrany. Bez nej sa vrchný lak rýchlejšie matní, stráca lesk a časom aj ochranné vlastnosti.

Komentáre