Vieš, čo robiť, keď ti počas jazdy autom zlyhajú brzdy? Tieto rady experta si zapamätaj, raz ti môžu zachrániť život
Zlyhanie bŕzd je nočná mora každého vodiča. Ak vieš, čo v takej situácii robiť, máš oveľa väčšiu šancu vyviaznuť bez nehody.
Počas jazdy môžu nastať rôzne situácie, ktoré zaskočia aj skúsených šoférov, ktorí majú v kolesách desaťtisíce kilometrov. Niektoré vyriešiš bez stresu, ale potom sú tu aj také, ktoré ti naženú strach.
Jedna situácia ale vyčnieva nad ostatnými, ide o zlyhanie bŕzd. Nie je to síce bežná vec, ale stáva sa. A keď sa to stane, častokrát ide o sekundy. Ak nevieš, čo robiť, môže to skončiť veľmi zle. Niekedy až tragicky. Poďme sa pozrieť na to, čo by si mal podľa expertov zo servera Autoklub spraviť, aby si zvýšil šancu, že to dopadne dobre.
Auto prestalo brzdiť? Pozri sa, čo by si mal urobiť
Znie síce ako klišé, ale prvá vec, ktorú musíš spraviť, je zachovať pokoj. Áno, ľahko sa to povie, ťažšie urobí, ale panika ti nepomôže, práve naopak. Musíš sa sústrediť na to, aby si mal vozidlo stále pod kontrolou.
V prvom rade okamžite pusti plyn a skús zapnúť výstražné svetlá, prípadne zatrúbiť, aby si upozornil ostatných vodičov, že tvoje auto nie je v poriadku.
Skús niekoľkokrát stlačiť brzdový pedál. Ak je problém len v poklese tlaku alebo v zavzdušnení, možno sa brzdy „chytia“.
Nevyraďuj do neutrálu a nevypínaj motor
Možno ťa to napadne ako prvé, vyhodiť do neutrálu, nech auto začne samovoľne spomaľovať. Ale tým si vlastne zoberieš jednu z mála vecí, ktoré ti v tej chvíli ešte môžu pomôcť. Keď vyraďuješ do neutrálu, motor už nemôže pomáhať so spomaľovaním. Stratíš tak motorovú brzdu, ktorá je v takejto situácii na nezaplatenie. Podraďuj na nižšie prevodové stupne a nechaj motor, aby ti pomohol brzdiť. Pri manuáli to pôjde jednoducho. Ak máš automat, pravdepodobne budeš mať k dispozícii sekvenčný režim. Vtedy vieš podraďovať ručne, tak ako pri manuáli. Urob to postupne, aby si sa vyhol poškodeniu prevodovky.
Ešte horšie je, ak vypneš motor úplne. V tom momente prestane fungovať posilňovač riadenia a ty zistíš, že zatočiť volantom zrazu nie je len tak. Ak máš moderné auto, môže sa ti zablokovať aj riadenie či deaktivovať asistenčné systémy. Skrátka, nechaj motor bežať.
Čo ak nič z toho nepomáha?
Skús ešte ručnú brzdu. Ale opatrne. Ak máš klasickú páku, neťahaj ju ale naraz. Pomaly a plynulo. Inak zablokuješ zadné kolesá a auto môže ísť do šmyku.
Ak máš modernú elektronickú ručnú brzdu, mnohé z nich sa dajú použiť aj počas jazdy ako núdzové brzdenie. Fungujú trochu inak než klasické páky. Namiesto toho, aby si ťahal za páku, stačí potiahnuť alebo podržať malé tlačidlo. Auto si samo dávkuje brzdnú silu, aby sa zabránilo zablokovaniu kolies. Niektoré autá dokonca rozpoznajú, že si v pohybe, a elektronika spomalí vozidlo plynulo a kontrolovane. Nie je to síce také silné, ako klasické brzdy, ale v krízovej situácii ti to môže zachrániť krk. Vždy je však dobré vedieť, ako to funguje práve v tvojom aute, pretože každý výrobca to rieši trochu inak.
Brzdenie o terén alebo prekážku. Znie to šialene, ale môže to byť tvoja posledná šanca
Ak sa ti brzdy stratia úplne, je dôležité urobiť všetko pre to, aby si neohrozil ostatných. Snaž sa auto dostať ku krajnici alebo do bezpečnej oblasti. A áno, ak si v meste a nemáš inú možnosť, radšej vozidlo nasmeruj do obrubníka alebo zábradlia. Lepšie to, než skončiť v niečom alebo niekom inom. Znie to drsne, ale v extrémnej situácii je to najrozumnejšie rozhodnutie.
Vyhni sa ale pevným prekážkam, ako sú steny či stromy. Tam sa energia nárazu neabsorbuje, ale celé auto ju schytá späť. Stena sa nehýbe, neuhne, nepruží. To isté platí o strome. Nárazy do týchto objektov sú smrteľne nebezpečné, pretože energia sa sústredí do malého priestoru a auto sa zdeformuje oveľa viac. Obrubník či zábradlie ti môžu auto poškodiť, ale často spomalia vozidlo postupne. Strom ťa zastaví okamžite. A to je presne to, čo nechceš.
A ako spoznáš, že sa niečo s brzdami deje už vopred?
Ak ti pedál zrazu pripadá tvrdší než obvykle alebo naopak mäkký, niečo nie je v poriadku. Tvrdý pedál môže znamenať problém s posilňovačom. Mäkký pedál zas signalizuje nízku hladinu kvapaliny alebo vzduch v brzdovom systéme. Ak auto pri brzdení ťahá do strany, ide pravdepodobne o chybu na jednom kolese. A hoci to môže byť aj problém s tlmičom, nechaj si to radšej pozrieť v servise. Brzdy nie sú súčiastka, ktorú si môžeš dovoliť zanedbať.
Komentáre