Vieš, čo spraví auto, keď počas jazdy zaradíš spiatočku?

Čo sa stane, keď počas jazdy zaradíš spiatočku?

Riadiaca paka v aute_4
Zdroj: Vedelisteze.sk

Možno ti to už niekedy napadlo, čo by sa stalo, keby si v plnej rýchlosti prehodil páku na spiatočku? Predstavíš si oblak dymu, škrípanie a auto, ktoré sa rozpadne na ceste. Pravda je trochu iná, ale stále poriadne desivá. Poďme sa na túto tému pozrieť spolu so serverom slashgear.com ktorý sa jej venoval podrobne.

Moderné automaty ťa väčšinou ochránia

Väčšina nových áut s automatickou prevodovkou má špeciálny bezpečnostný systém, tzv. reverse inhibitor. Elektronika jednoducho nedovolí zaradiť spiatočku, ak sa auto pohybuje dopredu vyššou rýchlosťou. Namiesto toho sa ti môže zapnúť cúvacia kamera alebo auto vyhodí varovanie na palubovke.

@_nate_rider Replying to @Tripzy56 were these the results you were expecting 😂 #carsoftiktok #musclecar #experiment #reverse #corvette ♬ ♡ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♡ – SoBerBoi

Problém nastáva pri starších autách, kde takáto ochrana nemusí byť. V lepšom prípade motor zhasne. To samo osebe nie je tragédia, ale môžeš prísť o hydraulickú alebo vákuovú asistenciu. Znamená to, že volant sa bude otáčať ťažšie a brzdy budú tvrdšie. Auto teda nezostane neovládateľné, ale reakcie budú omnoho náročnejšie. Pri moderných autách s elektrickým posilňovaním môže byť situácia iná a vodič nemusí okamžite cítiť úplnú stratu podpory. V horšom scenári môže dôjsť k vážnemu poškodeniu prevodovky, čo je oprava, ktorá sa počíta na stovky až tisíce eur, podľa značky a typu auta.

Manuál je iná kapitola

Manuálna prevodovka funguje trochu inak. V jej vnútri sú synchronizátory, ktoré vyrovnávajú otáčky ozubených kolies, aby radenie bolo hladké. Lenže spiatočka býva väčšinou nesynchronizovaná, počíta sa s tým, že ju radíš len pri zastavenom aute.

Novšie manuály majú ochrany, napríklad tzv. reverse lockout, čo je mechanická alebo elektronická blokáda. Typicky musíš páku zdvihnúť, zatlačiť alebo prejsť cez špeciálnu poistku.

Riadiaca paka auto_reverse lockout
Zdroj: Vedelisteze.sk

V starších autách však tieto ochrany chýbajú. Ak sa vodič nasilu pokúsi zaradiť spiatočku počas jazdy dopredu, ozve sa nepríjemné brúsenie kovu. To nie je len otravný zvuk, znamená to, že ozubené kolesá sa snažia spojiť pri úplne odlišných otáčkach. Výsledkom môže byť poškodenie mechanizmu, ktoré si vyžiada drahý servis.

Čo robiť, ak sa to stane

Podľa odborníkov je najhoršie podľahnúť panike. Ak si omylom zaradil spiatočku, pusti plyn, hoď páku do neutrálu a snaž sa bezpečne dostať na krajnicu. Tam zastav, zapni výstražné svetlá a až potom zhodnoť situáciu.

Ak počuješ čudné zvuky, cítiš vibrácie alebo dokonca spálený zápach, neriskuj a zavolaj odťah. Pri automatoch elektronika väčšinou zasiahne skôr, než došlo k reálnemu poškodeniu, takže sa často len rozsvieti varovanie. No ak prevodovka odmieta spolupracovať, nikdy ju neskúšaj „prebiť“ nasilu, mohlo by to škody ešte zhoršiť.

Možno si povieš, že moderné autá ťa ochránia a nič sa nestane. Pravda je však taká, že technika nie je neomylná. Prevodovka patrí medzi najdrahšie súčiastky v aute a jej poškodenie znamená výrazný zásah do peňaženky. Ešte horšie je, že v nesprávnej chvíli môže takýto pokus ohroziť tvoj život, predstava, že ti auto zrazu prestane pomáhať s riadením alebo brzdením v hustej premávke, nie je vôbec príjemná.

Odpoveď je preto jasná. Nehraj sa na kaskadéra, spiatočku počas jazdy nikdy neskúšaj. Auto ti to neodpustí – a tvoja peňaženka už vôbec nie.

Komentáre