Vieš, kto a kedy má prednosť na kruhovom objazde? Väčšina šoférov to nevie, a preto často vznikajú kolízne situácie
Na tejto kruhovej križovatke vzniká dopravná situácia, ktorá môže potrápiť aj skúsených vodičov. Vieš kto a kedy má prednosť pri vjazde do kruhového objazdu?
Určite sa ti už stalo, že ťa na ceste niekto vytrúbil, alebo si ty vytrúbil niekoho iného. Mnohým šoférom robia problémy aj základné pravidlá cestnej premávky. Nehovoriac o dopravných značkách, ktoré často mätú vodičov. V tomto prípade ale nemusí byť problémom nepozornosť počas hodín v autoškole, ale skôr to, že pribudli nové značky alebo došli k ich zmene, s ktorými sa vodiči ešte nestihli zoznámiť.
Mimochodom, vedel si, že keď na semafore svieti oranžová, neznamená to „rýchlo ešte prebehni“, ale že máš zastaviť, ak tým neohrozíš seba ani ostatných účastníkov premávky? Ak prejdeš a mohol si bezpečne zastaviť, hrozí ti pokuta.
Ale späť k téme. Ako sme už spomínali, dopravné značky a dopravné pravidlá vedia mnohých potrápiť, najmä keď chýbajú. S kruhovým objazdom si sa pravdepodobne už stretol. Väčšina šoférov pred ním zastaví a počká, kým sa vytvorí medzera, aby mohli vojsť. Ak si sa v tomto správaní našiel, vedz, že to nie je vždy správne.
Kto má prednosť na kruhovom objazde?
Na Slovensku totiž, ak kruhová križovatka nie je upravená dopravnými značkami, platí pravidlo pravej ruky. To znamená, že prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava. V tomto prípade je to teda vozidlo vchádzajúce do kruhového objazdu. Inými slovami, vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť pred vozidlami, ktoré sa už v objazde nachádzajú, pokiaľ nie je prednosť upravená dopravnými značkami.
Treba však dodať, že väčšina kruhových objazdov na Slovensku je vybavená dopravnými značkami, ktoré upravujú prednosť v jazde. Problém môže nastať najmä v novovybudovaných lokalitách, kde tieto značky ešte neboli osadené. V takom prípade, ako už bolo spomenuté, platí pravidlo pravej ruky.
Ešte ale môže nastať jedna situácia a to, keď v kruhovom objazde je viacero pruhov a šofér sa preraďuje z jedného do druhého. Vieš, kto má v tejto situácii prednosť? Podľa § 10 ods. 6 zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke platí, že vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza. A tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu, ak nejde o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.
Vieš, kedy sa používajú smerovky v súvislosti s kruhovým objazdom?
Mimochodom, vieš, kedy sa používa smerovka pri kruhovom objazde? Aj toto býva častá chyba vodičov, ktorí ich používajú nesprávne. Vo všeobecnosti platí, že smerovku používame vždy, keď meníme smer jazdy. Mnoho šoférov automaticky považuje vjazd do kruhového objazdu za zmenu smeru jazdy. Skutočnosť je však iná. Podľa zákona nejde o zmenu smeru jazdy.
Podľa § 30 ods. 5 zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke sa pri vjazde do kruhového objazdu znamenie o zmene smeru jazdy nedáva. Vjazd sa považuje za priamy smer jazdy, preto nie je potrebné signalizovať smerovkou. Naopak, pri výjazde z kruhového objazdu je vodič povinný dať znamenie o zmene smeru jazdy, teda zapnúť pravú smerovku. Toto upozorňuje ostatných účastníkov cestnej premávky, že máš v úmysle opustiť kruhový objazd, čím sa zvyšuje plynulosť a bezpečnosť premávky .
Dôležité je tiež vedieť, že v prípade viacpruhového kruhového objazdu, keď prechádzaš z jedného pruhu do druhého v rámci objazdu, si povinný použiť smerovku, aby si informoval ostatných vodičov o svojom zámere .
Komentáre