Vieš, na čo slúži táto malá páčka pod spätným zrkadlom? Väčšina šoférov nemá tušenie
Pravdepodobne každý jeden raz, keď šoféruješ, pozeráš na jeden malý detail v aute, no vôbec netušíš, na čo skutočne slúži. Mnohí ho využívajú na zavesenie osviežovača vzduchu alebo talizmanu, ktorý má prinášať šťastie, prípadne ho úplne ignorujú. Ak stále nevieš, o čom je reč, ide o malý výčnelok alebo páčku pod vnútorným spätným zrkadlom. Je to len dizajnový prvok, alebo má aj praktický význam?
Už si niekedy šoféroval v noci a mal si pocit, že ťa svetlá auta za tebou doslova pália do očí? Mnohí netušia, že riešenie tohto problému majú rovno pred sebou, a pritom ho často používajú úplne inak, než by mali.
Na čo slúži táto malá páčka pod spätným zrkadlom?
Aj skúsených vodičov môže prekvapiť tento nenápadný detail. Hoci auto používaš každý deň, je dosť možné, že túto páčku pod zrkadlom (pozn. niekedy je tam tlačidlo) používaš nesprávne. Väčšina ľudí na ňu vešia rôzne doplnky alebo ju vôbec nevníma. V skutočnosti však ide o jednoduchý, no prepracovaný mechanizmus, ktorý zvyšuje pohodlie a bezpečnosť najmä počas nočnej jazdy.
Čo je „zub“?
Páčke, ktorá sa nachádza na spodnej časti vnútorného spätného zrkadla, sa ľudovo hovorí aj „zub“. Ide o mechanický prepínač medzi denným a nočným režimom. Slúži na to, aby ťa v noci neoslepovali svetlá áut jazdiacich za tebou. Stlačením zubu aktivuješ funkciu, ktorá obmedzí oslnenie, zrkadlo tak odráža menej svetla od svetlometov za tebou idúcich vozidiel.
V niektorých novších vozidlách už tento mechanický prvok nenájdeš. Výrobcovia ich postupne nahrádzajú elektrochromatickými (samočinne stmavovateľnými) spätnými zrkadlami, ktoré vedia automaticky prispôsobiť jas na základe svetelných podmienok. V mnohých autách sa však „zub“ stále používa a plní svoju funkciu spoľahlivo.
Ako to funguje?
Spätné zrkadlo vo vnútri auta nie je obyčajné zrkadlo, aké máš doma. V skutočnosti je vyrobené z dvoch vrstiev, preto sa nazýva prizmatické. Pozostáva z prednej sklenenej vrstvy a zadnej reflexnej vrstvy s hliníkovým alebo strieborným povrchom. Tieto vrstvy nie sú usadené rovno, ale sú mierne naklonené.
Prepnutím zubu sa nemení samotné sklo, ale jemne sa nakloní celá sklenená vrstva. Vďaka tomu sa svetlo neodráža od vysoko reflexnej zadnej vrstvy, ale od menej reflexnej prednej vrstvy. Tento princíp je podobný, ako keď pozeráš cez mierne tónované sklo, vidíš obraz, no s menším jasom. Výsledkom je slabší odraz, ktorý výrazne obmedzuje oslnenie.
Ako sa líši denný a nočný režim?
V dennom režime sa svetlo z áut za tebou odráža od zadnej reflexnej vrstvy, čím vzniká ostrý a jasný obraz. Tento režim je ideálny počas dňa, keď ťa svetlá neoslepujú. V nočnom režime sa obraz odráža od prednej sklenenej vrstvy, ktorá poskytuje len približne 4 až 8 percent svetelného odrazu. Tým sa výrazne znižuje riziko oslnenia a jazda je pohodlnejšia a bezpečnejšia.
Komentáre