Vieš, prečo by si nikdy nemal tankovať auto, keď je naštartované? Väčšina šoférov to netuší. Odborník na autá vysvetľuje dôvod

Tankovanie s naštartovaným motorom je obrovské riziko, ktoré väčšina šoférov podceňuje.

tankovanie paliva_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Predstav si situáciu. Zastavíš na pumpe, necháš motor bežať, lebo nechceš počas horúčav vypínať klimatizáciu, aby sa ti auto znova oteplilo, alebo o teplo v zime. Zoberieš tankovaciu pištoľ do ruky, a začneš tankovať. Našiel si sa v tejto situácii? Pravdepodobne ti v hlave ani nenapadlo, že práve robíš jednu z najnebezpečnejších vecí za volantom, akú môžeš spraviť. Možno sa teraz pýtaš prečo. Poďme sa na túto tému pozrieť spolu s expertmi z AutoLand Agency, ktorý sa tejto téme venovali podrobne.

„Tankovať v naštartovanom aute je ako fajčiť pri rozliatom benzíne.“, hovoria.

Znie to prehnane? Vôbec nie. Pravda je taká, že tankovanie s bežiacim motorom je ako hrať ruskú ruletu. Možno sa nič nestane stokrát. Ale stačí raz a škody budú obrovské.

Motor a benzínové pary: výbušný kokteil

Keď tankuješ, z otvoru nádrže unikajú neviditeľné pary a to aj pri nízkych teplotách. Sú ľahšie než vzduch a rýchlo sa šíria. Problém je, že tieto pary sú vysoko horľavé. Stačí malá iskra a máš všade naokolo oheň ako z filmov.

A teraz si predstav, že motor, ktorý necháš bežať, je plný možných zdrojov iskier. Vysokonapäťové káble, alternátor, zapalovacie sviečky, ventilátory a podobne. Všetky tieto komponenty sú v poriadku, kým si na ceste. No v blízkosti výparov paliva sa z neškodných drobností stáva potenciálna katastrofa.

„Elektronika a dokonca aj statická elektrina môžu vytvoriť iskru. A tá v kombinácii s benzínom znamená problém.“, upozorňujú experti na autá.

Statická elektrina: tichý nepriateľ, ktorého nevidíš

Možno si myslíš, že iskra vznikne len vtedy, keď niečo motor pokazí . Pravda je, že ešte väčším rizikom je úplne obyčajná statická elektrina. Stačí, že počas tankovania vojdeš späť do auta, sadneš si, prejdeš rukou po sedačke a potom znovu chytíš pištoľ. Ten malý „kopanec“, ktorý poznáš aj doma, keď sa dotkneš kľučky, môže na pumpe potenciálne zapáliť výpary.

Takéto prípady sa už vo svete stali. Nepotrebuješ plameň ani oheň. Stačí nenápadná iskra, ktorú by si inak ani neriešil. A výsledkom je požiar pri čerpadle.

benzin tankovanie_4
Zdroj: Vedelisteze.sk

Preto sa môžeš na čerpacích staniciach častokrát stretnúť s nadpismi, aby si počas tankovania nevstupoval späť do auta a vypínal si motor. Nie je to preto, že by sa obávali, že odídeš bez platenia. Je to preto, aby si nevytvoril statickú elektrinu, ktorá môže ohroziť nielen teba, ale aj všetkých ľudí okolo.

Najväčšie nebezpečenstvo je v tom, že bežiaci motor vytvára iskry. Zapaľovacie sviečky, alternátor alebo iné elektrické komponenty môžu vytvoriť iskru, ktorá môže zapáliť vysoko horľavé benzínové výpary.ň

@autolandagency Nikdy netankuj do naštartovaného auta — môžeš prísť o život! Pošli toto video kamošovi a pred tankovaním vždy vypni motor. . . . #tankovanie #bezpečnosť #benzín #auta #Mazda #predaj #autolandagency #svatyjur #predajaut ♬ original sound – AutoLand Agency |Svätý Jur

Prečo je rizikové aj dýchanie výparov

Málokto vie, že s bežiacim motorom a zapnutou klimatizáciou sa otvára ďalší problém. Ventilátor alebo klíma nasávajú vzduch zvonku. A čo je priamo vedľa? Stojan s palivom, z ktorého unikajú výpary. Tie sa môžu nasávať priamo do kabíny a ty ich budeš potom dýchaš.

„Keď je motor zapnutý, klimatizácia alebo ventilátor nasávajú benzínové výpary do auta. A ty potom dýchaš toxické plyny,“ vysvetľujú experti z AutoLand Agency.

Benzínové pary pritom nie sú len nepríjemný zápach. Obsahujú chemikálie, ktoré pri vdychovaní môžu dráždiť dýchacie cesty, spôsobovať závraty a pri dlhšom pôsobení aj poškodzovať zdravie.

Ako teda tankovať správne?

Správne tankovanie je pritom až smiešne jednoduché. Vždy pred tým, ako otvoríš nádrž, vypni motor. V ideálnom prípade, keď vystúpiš, skús sa najskôr dotknúť kovovej časti auta, aby si vyrovnal prípadný statický náboj. Počas tankovania sa už nevracaj do auta, aj keď je vonku zima alebo horúčava. Po natankovaní zavri viečko nádrže, utri prípadné kvapky paliva a až potom znovu naštartuj motor.

Komentáre