Vieš, prečo nemôžeš použiť kuchynský olej do auta? Takýto je rozdiel medzi syntetickým a “obyčajným” olejom

Kuchynský olej do auta nepatrí. Pozri sa, ako sa líši obyčajný motorový olej od syntetiky a prečo na tom záleží viac, než si myslíš.

kontrola oleja v aute_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Možno ti to už niekedy napadlo, veď aj kuchynský olej je mastný, tak prečo by sa nedal naliať do auta? Na prvý pohľad vyzerá rovnako, lenže realita je úplne iná. Motorový olej nie je len „nejaký tuk“, ale extrémne komplexná zmes, ktorá musí odolať teplu, tlaku aj treniu. A práve tu začína celý rozdiel medzi obyčajným olejom z ropy a tým syntetickým, ktorý vzniká v laboratóriu.

Presne to vysvetlil populárny YouTube kanál Explaining Everything, ktorý sa venuje vede a technike pre bežných ľudí. Tvorcovia sú známi tým, že aj zložité veci vedia podať jednoducho, a video o motorových olejoch patrí medzi ich najúspešnejšie. S humorom a jasnými príkladmi ukázali, čo sa v tvojom motore deje, keď naleješ obyčajný olej a čo keď siahneš po syntetike.

motorovy olej motor vymena kontrola
Zdroj: Vedelisteze.sk

Olej z dinosaurov verzus olej z laboratória

Bežný motorový olej pochádza zo surovej ropy, ktorá vznikla pred miliónmi rokov z morských rastlín a živočíchov. V rafinérii sa táto „prehistorická polievka“ premení na produkty, medzi nimi aj motorový olej.

Lenže spolu s ňou sa do motora dostávajú aj zvyšky voskov, síry a ďalších nečistôt, ktoré môžu časom vytvárať usadeniny a zahusťovať olej. Funguje to, ale nie dokonale.

Syntetický olej je úplne iný svet. Nevzniká v prírode, ale chemici ho vyrábajú v laboratóriu, často z vysoko čisteného zemného plynu. Vďaka tomu má rovnaké, presne tvarované molekuly, ktoré sa po motore rozlievajú ako hodvábna tekutina.

Kým bežný olej je ako miska plná cestovín rôznych tvarov a dĺžok, syntetický pripomína rovnomerné špagety, hladko kĺžu, nelepia sa a minimalizujú trenie. Menej trenia znamená menej tepla, nižšie opotrebovanie a čistejší motor.

A čo je polosyntetika?

Medzi syntetikou a minerálnym olejom je ešte polosyntetický (synthetic blend). Ide o zmes oboch svetov, čiastočne minerálny, čiastočne syntetický základ. Má lepšiu stabilitu než čistý minerálny, ale nižšiu cenu než plná syntetika. Pre väčšinu bežných áut je to ideálny kompromis.

Toto sa deje v tvojom motore, keď naleješ nesprávny olej

V motore sa všetko hýbe. Piesty, ventily, ložiská, všetko sa trie o seba a olej to celé zachraňuje. Keď máš v motore olej s nerovnakými molekulami, niektoré časti sa pohybujú ťažšie, vzniká viac tepla a postupne sa tvorí tzv. sludge, čierna lepkavá hmota, ktorá upcháva kanáliky.

Syntetický olej má v tomto výhodu. Vďaka jednotnej štruktúre sa menej prehrieva, lepšie maže a nezhustne ani v mraze. Keď ráno naštartuješ pri –10 °C, motor sa premazáva rýchlejšie. Naopak, v lete pri dlhých jazdách odoláva extrémnemu teplu a len tak sa „nevypáli“.

Explaining Everything to prirovnal k rozdielu medzi fastfoodom a zdravou večerou. Obyčajný olej síce funguje, ale zanechá po sebe neporiadok. Syntetický je vyvážený, chráni motor a pomáha mu starnúť pomalšie.

Toto je tajná zložka v oleji, o ktorej väčšina vodičov netuší

Moderné syntetické oleje obsahujú balíčky aditív, detergenty, antioxidanty, látky proti korózii, peneniu či opotrebeniu.
Syntetický olej tak nie je len mazivo, ale doslova vitamínová zmes pre motor. Preto vydrží aj dlhšie intervaly výmeny, niekedy až dvojnásobne oproti klasickému oleju.

Podrobnejšie porovnanie nájdeš aj na stránke TotalEnergies: What is the Difference Between Synthetic Oil and Mineral Oil?

Ako si vybrať ten správny olej

Najväčšiu chybu vodiči robia, keď hľadajú „len syntetiku“. Najdôležitejšia je viskozitná trieda, ktorú predpisuje výrobca auta.

Označenia ako 5W-30 alebo 10W-40 hovoria o tom, ako sa olej správa v zime a v teple.

Písmeno „W“ znamená „Winter“. Číslo pred ním určuje, ako rýchlo olej tečie pri nízkej teplote, čím nižšie, tým lepšie pre zimné štarty.

Druhé číslo (napr. 30 alebo 40) udáva, ako hustý zostáva pri prevádzkovej teplote okolo 100 °C.

motorovy olej_4
Zdroj: Vedelisteze.sk

Rovnako dôležité sú aj normy API a ACEA, napríklad API SN alebo ACEA C3. Moderné motory s turbom či DPF filtrom vyžadujú špecifické oleje, napríklad VW 504 00/507 00 alebo MB 229.51. Použiť nesprávny olej len preto, že je lacný, môže poškodiť filter pevných častíc alebo ložiská turba.

Pozor pri starších motoroch

Ak máš staré auto, ktoré jazdilo roky na minerálny olej, prechod na modernú syntetiku môže byť riskantný. Syntetický olej má silné čistiace účinky a môže uvoľniť staré usadeniny, ktoré sa potom dostanú do mazacích kanálikov. Preto sa pri starších motoroch odporúča radšej prechod cez polosyntetiku a sledovať, ako sa motor správa.

Ak chceš, aby tvoj motor vydržal čo najdlhšie, syntetika je jasná voľba. Ak máš staršie auto a hľadáš zlatú strednú cestu, siahni po polosyntetike. A ak máš veterána, zostaň pri minerálnom oleji, ktorý mu viac vyhovuje.

Ako to povedali tvorcovia z Explaining Everything, jeden olej sa zrodil z dinosaurov, druhý z vedy. A v tomto súboji to jednoznačne vyhráva veda.

Komentáre