Vieš, prečo sú pneumatiky na aute čierne, keď je guma prirodzene biela? Odpoveď ťa prekvapí

Pneumatiky bývali biele, dnes sú vždy čierne. Nejde len o to, ako vyzerajú. Pozri sa na dva hlavné dôvody, prečo to už tak nie je.

pneumatiky auto
Zdroj: Vedelisteze.sk

Pri kúpe nového auta sa väčšina z nás pozerá na jeho špecifikácie, napríklad o aký typ motora ide, akú má spotrebu paliva a podobne. Rovnako venujeme pozornosť aj samotnej farbe auta. Farbe pneumatík ale nevenujeme žiadnu pozornosť. Na cestách narazíme dnes prakticky len na autá, ktoré majú čierne pneumatiky. Sme na to natoľko zvyknutí, že len málokoho by napadlo predajcu sa pýtať na farbu pneumatík.

To, že sú pneumatiky čierne, berieme dnes ako samozrejmosť a niečo, čo je jednoducho dané. Možno ťa preto prekvapí, že tomu tak nebolo vždy. Pravdepodobne si o tom nevedel, ale samotná guma totiž nemá farbu a najčastejšie pridávanou látkou bol oxid zinočnatý, ktorý je čisto biely. Oxid zinočnatý dával mäkkej gume určitú odolnosť.

Pneumatiky boli v minulosti biele

Ako určite ale dobre už vieš, tak farba pneumatík dnes nie je štandardne bielou, ale čiernou. Poďme sa pozrieť nižšie na to, prečo sa menila. Na tému upozornil server bridgestone.co.in.

Farba pneumatík sa však zmenila z dvoch hlavných dôvodov. Na začiatku 20. storočia sa zistilo, že pridaním čierneho uhlíka sa výrazne zvýši odolnosť voči opotrebovaniu.

pneumatiky koleso auto_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Uhlík dodáva pneumatike rôzne vlastnosti, ako sú odolnosť voči teplu, oderu, pevnosť a pružnosť, čím sa predlžuje jej životnosť. Okrem toho pomáha aj rozptyľovať UV žiarenie, čo chráni gumu pred poškodením slnečným svetlom. Pneumatiky tak nestrácajú svoje vlastnosti tak rýchlo, ako by to bolo pri svetlých zmesiach.

Problémom bola však dostupnosť carbon black, a preto niektorí výrobcovia robili pneumatiky s bielymi bočnicami a čiernym behúňom (behúň je vrchná časť pneumatiky, tá, ktorá je v priamom kontakte s vozovkou). Tieto takzvané whitewall pneumatiky sa stali najmä v 30. až 50. rokoch minulého storočia štýlovým doplnkom a symbolom luxusu. Dnes ich občas vidíme na veteránoch alebo špeciálnych modeloch áut.

Od 70. rokov sú však prakticky všetky pneumatiky čierne. Po pridaní čierneho uhlíka do gumovej zmesi pre behúň a bočnice sa pneumatika stáva úplne čiernou. Carbon black je čierna látka, ktorá vzniká neúplným spaľovaním ťažkých ropných produktov. Používa sa aj ako čierny pigment napríklad v tlačiarenskom atramente, toneri, riasenke a podobne.

pneumatiky auto_4
Zdroj: Vedelisteze.sk

V posledných rokoch sa však otvára aj otázka vplyvu mikročastíc z pneumatík na životné prostredie. Čierny uhlík síce zvyšuje výkon a životnosť pneumatík, no zároveň sa drobné čiastočky gumy pri opotrebovaní dostávajú do ovzdušia a môžu prispievať k jeho znečisteniu. Ide o tému, ktorou sa zaoberajú viaceré environmentálne štúdie.

Aj keď sa môže zdať, že čierna farba pneumatík je len estetickým zvykom, v skutočnosti ide o výsledok technologického pokroku, ktorý má priamy vplyv na bezpečnosť, životnosť aj výkon našich áut.

Komentáre