Vieš, prečo ti z výfuku auta tečie voda, keď naštartuješ? Kedy to predstavuje problém a kedy je to v poriadku?
Voda kvapkajúca z výfuku nie je vždy problém. Pozri sa, prečo sa tvorí, čo znamená jej farba a kedy môže ísť o bežný jav či varovný signál poruchy motora.
Nie je nič zvláštne na tom, keď po rannom štarte auta z výfuku kvapká voda. Mnohí vodiči sa však zľaknú, že im niekde preteká chladiaca kvapalina alebo že majú deravý výfuk. Pravda je oveľa jednoduchšia a, ako hovoria mechanici, väčšinou úplne neškodná.
Kondenzácia vo výfuku funguje ako para v hrnci
Za všetkým stojí samotný proces spaľovania. Keď motor beží, v jeho valcoch sa mieša vzduch s palivom, zmes bohatá na vodík a uhlík. Po zapálení iskrou vzniká výbuch, ktorý tlačí piest a poháňa celé auto. Popri energii však vznikajú aj plyny, najmä oxid uhličitý (CO₂) a vodná para (H₂O). A práve táto para je hlavný dôvod, prečo sa ti z výfuku niekedy doslova leje voda.
Predstav si to ako pri varení vody v hrnci. Kým je para horúca, nevidíš nič, ale keď sa ochladí, zmení sa späť na vodu. V motore sa deje niečo podobné. Horúce spaliny s vysokým obsahom vodnej pary prechádzajú cez výfukový systém, kde sa pri kontakte s chladným kovom začnú ochladzovať. Výsledkom je kondenzácia, teda zmena pary na kvapalinu. A tá potom vyteká z koncovky výfuku v podobe drobných kvapiek.

Biely dym nie je dym, ale obyčajná para
Najčastejšie si to všimneš po štarte studeného motora, najmä v chladnom alebo vlhkom počasí. Kým sa výfuk nezahreje, voda sa jednoducho nestíha odpariť. Niekedy sa z výfuku dokonca objaví aj biely dym, ten však nie je dym, ale len para, ktorá sa vo vzduchu rýchlo rozplynie. Mechanici hovoria, že práve tento jav je dôkazom, že tvoj motor pracuje normálne a efektívne spaľuje palivo.
Zaujímavé je, že moderné autá môžu produkovať ešte viac vody ako tie staršie. Môže za to katalyzátor, ktorý premieňa škodlivé látky ako oxid uhoľnatý na vodu a oxid uhličitý. Výsledkom je teda ešte viac pary, ktorá sa môže v chlade meniť na kvapky. Tento jav je veľmi bežný aj pri dieselových motoroch, ktoré okrem CO₂ a H₂O produkujú aj väčšie množstvo sadzí, preto voda, ktorá kvapká z výfuku, často nie je číra, ale má tmavý alebo sivastý odtieň. Tieto sadze sa prirodzene usádzajú vo výfukovom potrubí a voda ich pri odtekaní strháva so sebou. Ak si teda na zemi všimneš čierne stopy, nejde o nič nezvyčajné.
Nie je to však len obyčajná voda. Spaliny obsahujú oxid uhličitý, ktorý sa vo vlhkom prostredí mení na kyselinu uhličitú (H₂CO₃). Kondenzát, ktorý sa tvorí vo výfuku, je teda mierne kyslý a časom dokáže výfuk poriadne potrápiť. Práve táto kyslosť je dôvodom, prečo voda spôsobuje koróziu zvnútra, najmä v tlmiči výfuku, kde sa zhromažďuje najviac.
Prečo majú niektoré výfuky dierku naspodku
Mnoho starších výfukov má preto na najnižšom mieste malý odtokový otvor, cez ktorý môže skondenzovaná voda vytiecť von. Ide o jednoduché, ale geniálne riešenie, ktoré bráni tomu, aby sa voda hromadila a zrýchľovala hrdzavenie. Niektoré novšie autá už tieto otvory nemajú, a tak sa korózia môže prejaviť rýchlejšie, najmä ak auto jazdí len na krátke trasy a výfuk sa nestihne poriadne vysušiť.

V niektorých prípadoch sa však voda z výfuku objavuje spolu s čiernym dymom. To už býva príznak, že motor nespáli palivo úplne. Môže to spôsobovať napríklad znečistený snímač prietoku vzduchu alebo snímač teploty nasávaného vzduchu. Keď tieto senzory dávajú riadiacej jednotke skreslené údaje, motor dostáva príliš bohatú zmes paliva a vzduchu. Palivo sa potom spaľuje len čiastočne a do výfuku sa dostáva nespálený benzín spolu s uhlíkom, výsledkom je čierny dym a čierna, olejovitá voda kvapkajúca z výfuku.
Ak sa teda voda z výfuku zmení z čírej na tmavú, páchnucu alebo mastnú, nejde už o bežný kondenzát, ale o znak, že spaľovanie neprebieha správne. Riešením môže byť vyčistenie senzorov, kontrola sviečok, lambda sondy alebo vzduchového filtra.
Mechanici preto odporúčajú aspoň raz za čas dopriať autu dlhšiu jazdu, aby sa výfukový systém poriadne prehrial a všetka vlhkosť sa odparila. Tým sa výrazne predĺži jeho životnosť.
Takže ak po štarte vidíš, že ti z výfuku kvapká voda, nemusíš hneď panikáriť. Vo väčšine prípadov ide o normálny dôsledok spaľovania. Problém nastáva až vtedy, keď sa k vode pridá hustý dym, mastnota alebo bublanie, vtedy už môže ísť o únik chladiacej kvapaliny do valcov, čo signalizuje poškodené tesnenie pod hlavou motora.

Komentáre