Vypínaš motor auta hneď, ako prídeš do cieľa? Expert prezradil, že pri tomto type motora je to katastrofa

Nechávaš po príchode do cieľa motor hneď zhasnúť? Pri turbomotoroch to môže byť drahá chyba.

kluc od auta startovanie_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Mnoho vodičov po príchode do cieľa otočí kľúčikom a ide ďalej, bez toho aby riešili, či nechať motor chvíľu bežať na voľnobeh. Pravdepodobne to robíš aj ty. Lenže toto môže byť chyba, ktorá sa ti časom môže vypomstiť. Asi sa teraz pýtaš prečo. Motor je srdce auta a ako každé srdce potrebuje trochu starostlivosti, aby vydržal čo najdlhšie a podával plný výkon. Poďme sa na túto tému pozrieť bližšie s expertmi zo servera autoklub.

Začnime od začiatku. Najkritickejší okamih pre motor je studený štart. Keď auto stojí dlhšie, olej stečie do spodnej časti motora. Po naštartovaní trvá pár sekúnd, kým ho olejové čerpadlo roznesie všade tam, kde má byť. Studený olej je hustý ako med a kým sa zohreje, ťažšie sa pohybuje a horšie maže. Preto sa motor po štarte nemá hneď trápiť vysokými otáčkami. Stačí naštartovať, počkať pár sekúnd, aby sa olej dostal na všetky miesta, a potom plynulo vyraziť. Motor sa tak zahreje rýchlejšie a šetrnejšie, ako keby si stál na mieste a čakal, kým sa ručička teplomera pohne.

Tento typ motora treba nechať chvíľu ešte bežať

A teraz k situácii, o ktorej sa hovorí menej, čo robiť, keď prídeš do cieľa. Ak máš v aute turbomotor, je dobré po dlhšej alebo náročnej jazde nechať motor bežať na voľnobeh aspoň jednu až dve minúty predtým, ako ho vypneš.

Asi sa teraz pýtaš, prečo. Turbo je malá turbína poháňaná výfukovými plynmi, ktoré majú počas záťaže teplotu aj vyše 900 stupňov. Pri týchto teplotách sa vo vnútri turba všetko točí rýchlosťou až 200 tisíc otáčok za minútu. A to všetko maže a chladí motorový olej.

motorovy olej motor vymena kontrola
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ak motor vypneš hneď, olejová pumpa sa zastaví, no turbína sa ešte chvíľu točí. To je ale problém. Ložiská tak ostanú bez mazania a teplo z nich začne doslova „piecť“ olej, ktorý tam zostal. Z oleja sa stane tvrdá karbónová usadenina, ktorá upchá jemné kanáliky. Potom už stačí málo a turbo začne prepúšťať olej do sania. Auto začne dymiť, stráca výkon a peňaženka zaplače, pretože nové turbo vie stáť aj niekoľko tisíc eur. Samozrejme, nestane si to po jednom vypnutí motora po náročnej jazde.

motor auta_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Moderné autá často majú tzv. dochladzovacie systémy. Elektrické čerpadlo vie ešte po vypnutí motora chvíľu tlačiť olej alebo chladiacu kvapalinu, aby turbo ochladilo. Nie je to však pravidlom a hlavne staršie autá nič také nemajú. Preto sa odporúča po diaľničnej jazde, ťahaní prívesu alebo inej záťaži chvíľu počkať, kým sa všetko upokojí.

A čo atmosférické motory, teda tie bez turba?

Tie takúto pauzu nepotrebujú, pretože v nich nie je súčiastka, ktorá by sa po vypnutí ešte točila a bola extrémne horúca. Ale krátke státie po ostrej jazde im tiež neublíži, pretože sa zníži tepelné namáhanie.

Jednorazové ignorovanie tohto pravidla pravdepodobne nič nezničí, no ak to budeš robiť stále, životnosť turba a celého motora sa ti môže skrátiť. A keďže to nestojí skoro žiadny čas, je to jeden z najjednoduchších spôsobov, ako si predĺžiť životnosť auta a ušetriť si do budúcnosti veľké výdavky spojené so servisom.

Komentáre