Zvykneš sa hneď po štarte auta rozbehnúť? Experti prezrádzajú, čo to robí s tvojím motorom a nebude sa ti to páčiť
Mnoho vodičov sa po štarte auta okamžite rozbieha, čím však riskujú poškodenie motora a často aj prevodovky.
Nie je žiadnym tajomstvom, že o autá sa treba starať. V opačnom prípade môže servis vyjsť poriadne draho. Možno zabúdaš dofukovať pneumatiky alebo zvykneš zaradiť spiatočku ešte pred úplným zastavením auta. Ďalší bežný zlozvyk je státie na spojke počas čakania na semafore, čo zbytočne zaťažuje celý spojkový mechanizmus. Tých zlozvykov je však oveľa viac, ako sa môže zdať. Väčšinu z nich robíme automaticky, bez toho, aby sme si to uvedomili.
Najnovšie na jeden z častých zlozvykov, ktoré šoféri robia, upozorňujú experti z Bebe Auto na sociálnych sieťach. Poďme sa na neho nižšie spolu pozrieť.
Rozbehneš sa po naštartovaní hneď?
Možno to robíš aj ty, naštartuješ auto, zaradíš rýchlosť a vydáš sa okamžite na cestu. Robí to množstvo vodičov. Takýto postup však nie je správny, upozorňujú odborníci na autá. Možno sa teraz pýtaš prečo. Poďme sa na odpoveď pozrieť nižšie.
Ako vysvetľuje Bebe Auto, po naštartovaní by si mal auto nechať chvíľu bežať. Nehovoríme však o minútach, ako tomu bolo v minulosti, ale len o desiatkach sekúnd. V minulosti bolo potrebné nechať motor bežať dlhšie najmä kvôli technológii karburátora, ktorý miešal vzduch a palivo pre motor. Studený motor mal horšiu spaľovaciu účinnosť a karburátor nedokázal automaticky upraviť zmes tak presne ako dnešné elektronické systémy. Preto sa motor najprv nechával zohriať, aby sa zlepšilo spaľovanie a znížilo riziko zadusenia alebo poškodenia.
Dnes je situácia iná. Namiesto niekoľkých minút stačí nechať motor bežať približne 20 až 30 sekúnd. Treba však podotknúť, že sa to netýka len zimy, odporúča sa to dodržiavať aj počas teplých mesiacov. Ako už možno tušíš, problémom je riadne mazanie motora.
„Po dlhšom odstavení vozidla (napr. cez noc) dochádza k samovoľnému stečeniu oleja späť do olejovej vane, najmä z hornej časti motora. Zvyšné množstvo oleja nedokáže spoľahlivo zabezpečiť úplné mazanie všetkých pohyblivých súčastí. Olejové čerpadlo totiž potrebuje niekoľko sekúnd po naštartovaní, aby tlak oleja obnovilo a rozviedlo mazivo tam, kde je ho treba.,“ vysvetľujú experti na autá.
Ak by si sa rozbehol okamžite, riskuješ, že motor bude určitý čas pracovať s nedostatočným mazaním, čo negatívne vplýva na jeho životnosť. Dochádza totiž k vyššiemu opotrebeniu piestov, vačiek a ložísk. Odborníci dodávajú, že pri automatickej prevodovke hrozí zvýšené opotrebenie prevodových komponentov.
Experti zároveň odporúčajú po štarte jazdiť plynulo, bez prudkého zrýchľovania, a to pri otáčkach do 2500/min aspoň počas prvých 5 až 10 minút.
Záverom dopĺňajú, že tieto jednoduché návyky môžu výrazne predĺžiť životnosť pohonnej sústavy.
Komentáre