Vôňa nového auta nie je taká nevinná, ako si myslíš. Predstavuje pre teba skryté riziko?
Vôňa nového auta síce láka, no ukrýva zmes chemikálií z plastov, lepidiel a ďalších materiálov. Pozri sa, čo spôsobuje tento pach, či je škodlivý a ako môžeš minimalizovať riziko vdychovania VOC.
Pravdepodobne si to už zažil, nastúpil si do úplne nového auta a okamžite ťa zavalila jeho vôňa. Ide o jeden z najkrajších pocitov, no v skutočnosti táto vôňa nie je nič iné ako zmes chemických výparov.
Interiér nového vozidla totiž „vypúšťa“ množstvo prchavých organických zlúčenín v procese známom ako off-gassing, teda uvoľňovanie prchavých látok z materiálov. Tieto chemikálie pochádzajú z rôznych častí auta, napríklad z plastov, lepidiel, rozpúšťadiel v náteroch, peny sedadiel, čalúnenia či z umelého textilu a kože použitých v interiéri. „Vôňa nového auta“ je vlastne kokteil desiatok až stoviek chemických zlúčenín, ktoré sa vyparujú z nových materiálov v kabíne vozidla.
Jednou z hlavných príčin tohto pachu sú spomaľovače horenia (protipožiarne chemikálie) pridávané do plastov, pien a textílií auta. Štúdie ukazujú, že typická aróma je práve vedľajším produktom spomaľovačov horenia v koži, lepidlách a plastoch použitých v interiéri. K materiálom vozidla sa totiž pridávajú rôzne chemikálie (napríklad fosfátové retardanty v penách sedadiel) na zníženie horľavosti, ktoré sa však postupne uvoľňujú do ovzdušia kabíny. Okrem toho sa z nových plastových dielov odparujú aj rozpúšťadlá z farieb či lepidiel a zmäkčovadlá z vinylov.
V novom aute tak možno namerať pestrú zmes látok. Prevažujú alifatické uhľovodíky, no bežne sa vyskytujú aj aromatické uhľovodíky ako benzén a toluén, či napríklad styrén, xylén, formaldehyd a ďalšie aldehydy. V skutočnosti analytici objavili vo vzduchu nového auta viac než 100 rôznych VOC, hoci konkrétne zloženie a intenzita zápachu sa líši podľa použitých materiálov a modelu vozidla.
Prečo sa pach najsilnejšie prejavuje v novom aute?
Kým je auto nové, koncentrácia VOC je najvyššia, no postupne časom klesá, pretože materiály sa „vyvetrajú“. Tento proces však nie je lineárny. Niektoré merania ukazujú, že emisie VOC klesnú počas prvého mesiaca aj na zlomok pôvodných hodnôt. Teplo a vyššie teploty však uvoľňovanie výrazne zrýchľujú. V horúcich letných dňoch sa interiér vozidla doslova premení na chemický „difuzér“ a uvoľňuje VOC oveľa rýchlejšie.
Štúdia publikovaná v roku 2024 zaznamenala, že počas horúcich dní (teplota vonku 25–46 °C) stúpli v novom aute hladiny aldehydov ako formaldehyd či acetaldehyd na znepokojivo vysoké hodnoty. V kabíne testovaného auta boli koncentrácie formaldehydu miestami až 200 µg/m³. Podobne aj acetaldehyd prekračoval bezpečnostné limity takmer trojnásobne. Naopak, v chladnejšom prostredí sa uvoľňovanie spomaľuje.
Môže byť vôňa nového auta zdraviu škodlivá?
Možno sa teraz pýtaš, či tieto výpary predstavujú potenciálne nebezpečenstvo. Krátka odpoveď znie, že áno. Pri vysokých dávkach či dlhodobej expozícii môžu mať nepriaznivé účinky. Volatilné organické látky síce nie sú automaticky jedovaté, mnohé sa bežne vyskytujú aj v prírode, no viaceré syntetické VOC z priemyselných materiálov môžu spôsobovať podráždenie a zdravotné ťažkosti.
V interiéri nového auta dýchame napríklad spomínaný benzén, toluén či formaldehyd, ktoré patria medzi toxikológmi k dobre známym karcinogénom a dráždivým látkam. Podľa americkej Agentúry na ochranu životného prostredia (EPA) je dlhodobé vdychovanie týchto chemikálií spájané so zvýšeným rizikom rakoviny a respiračných ochorení. Samozrejme, záleží na koncentrácii a dobe expozície. V bežnom novom aute bývajú hladiny VOC pod hranicou akútnych toxických účinkov, no môžu spôsobiť krátkodobé príznaky u citlivejších osôb. Typické sú najmä bolesti hlavy, dráždenie očí, nosa a hrdla, pocity závratu či nevoľnosti, prípadne únava a malátnosť.
Svetová zdravotnícka organizácia dokonca označila kvalitu vzduchu vo vnútri vozidiel za „vážny problém pre ľudské zdravie“. Na druhej strane treba dodať, že vedecké štúdie neprinášajú jednoznačný konsenzus. Toxikologické testy realizované v Nemecku ešte v roku 2007 zistili, že vzduch z nového auta (hoci obsahoval vyššie koncentrácie VOC) nespôsobil laboratórnym zvieratám akútne otravy ani výrazné poškodenia pľúcnych buniek.
Ako môžeš minimalizovať tento pach?
Najjednoduchšie a najúčinnejšie je pravidelne vetrať. Po nasadnutí do nového auta na chvíľu otvor okná, prípadne zapni ventiláciu s prívodom vonkajšieho vzduchu, aby sa nahromadené látky rýchlo vyfúkali von.
Komentáre