Kamienok sa zasekol v pneumatike. Expert na autá vysvetľuje, kedy nejde o problém a kedy hrozí nebezpečenstvo

Kamienky v pneumatikách môžu vyzerať nevinne, no v niektorých prípadoch predstavujú riziko poškodenia či pomalého úniku vzduchu.

kamienok v pneumatike_3
Zdroj: Vedelisteze.sk

Mnoho šoférov podceňuje technický stav auta. Napríklad veľa ľudí jazdí v lete na zimných pneumatikách a neuvedomuje si, že tieto pneumatiky menia v teple svoje vlastnosti. Sú navrhnuté tak, aby fungovali pri teplotách pod 7 °C. V lete je však vonku omnoho teplejšie. Gumy sa ti začnú rýchlejšie opotrebúvať, stratíš priľnavosť a tvoja brzdná dráha sa môže poriadne predĺžiť.

Prejdime však k ďalšej téme, ktorou sú kamienky v pneumatike. Mnohých šoférov vie takýto kamienok poriadne vystrašiť, keď zrazu počujú z kolesa rytmické „klik, klik, klik“. Iným je to jedno. Otázkou je, či by sme sa toho mali báť, keď sa kamienok dostane do pneumatiky.

Väčšina vodičov si to nevšíma

Aj keď sa kamienok, ktorý ti uviazne v pneumatike, môže zdať ako niečo úplne neškodné, nemusí to tak vždy byť. Samozrejme, nie je to automaticky dôvod na paniku.

Dobrou správou je, že vo väčšine prípadov nejde o nič vážne. V niektorých situáciách to však problém byť môže, vysvetľuje server Autoklub. Riziko hrozí najmä vtedy, keď kamienok ostane v pneumatike dlhší čas alebo je obzvlášť ostrý či tvrdý. To môže viesť k poškodeniu pneumatiky a v najhoršom prípade až k jej prepichnutiu.

makka pneumatika
Zdroj: Vedelisteze.sk

Moderné pneumatiky nie sú len obyčajné kusy gumy. Ich povrch je navrhnutý tak, aby zvládal vodu, sneh, blato aj prudké brzdenie. Drážky a lamely v dezéne zohrávajú dôležitú úlohu. Zlepšujú trakciu a zabezpečujú odvod vody. No práve tieto drážky sa niekedy stanú pascou pre drobné predmety. Kamienky, kúsky skla alebo kovu sa do nich ľahko zaryjú, najmä ak jazdíš po štrku, poľných cestách, staveniskách alebo parkuješ pri krajnici.

Zvýšené riziko hrozí aj v zime, keď sú cesty posypané kamennou drvinou. Vtedy sa do pneumatík môže zachytiť ešte viac materiálu, ktorý tam ostáva aj po tom, čo sa sneh roztopí.

Väčšina kamienkov pri jazde z pneumatík vypadne sama, no nie vždy má človek toľko šťastia. Ak sa do dezénu dostane väčší alebo ostrejší kus, ktorý tam ostane dlhší čas, môže to viesť k poškodeniu gumy. Môžeš si všimnúť drobné trhliny, rozstrapkané okraje drážok alebo zhoršené jazdné vlastnosti.

kamienok v pneumatike_4
Zdroj: Vedelisteze.sk

Niektorí šoféri si dokonca všimnú jemné vibrácie volantu, ktoré vznikajú v dôsledku nerovnomernej rotácie kolesa. To sa stáva vtedy, keď sa kamienky nahromadia na jednom mieste behúňa. Behúň je tá časť pneumatiky, ktorá prichádza do priameho kontaktu s vozovkou. Hoci je zriedkavé, že by kamienok spôsobil priame prepichnutie pneumatiky, v extrémnych prípadoch môže preniknúť až k výstužiam a spôsobiť únik vzduchu.

Nepodceňuj tento malý problém

Preto platí, že je lepšie raz za čas pneumatiky skontrolovať a vybrať z nich to, čo tam nepatrí, než riskovať vážnejší problém počas jazdy.

Najlepšie urobíš, ak zareaguješ hneď, ako si kamienok všimneš. Samozrejme, len vtedy, ak to situácia na ceste dovolí a môžeš bezpečne zastaviť. Drobný kamienok, ktorý nie je príliš hlboko zapichnutý, sa dá opatrne vybrať rukou, kúskom dreva alebo plastovým nástrojom. Určite sa však vyhni ostrým kovovým predmetom, ktoré by mohli poškodiť povrch pneumatiky ešte viac ako samotný kamienok.

Po odstránení kamienka je dobré skontrolovať tlak v pneumatike. Ak si všimneš mierny pokles, môže to byť signál, že pneumatika bola narušená a vzduch z nej pomaly uniká.

Iná situácia nastáva vtedy, keď máš v pneumatike predmet, ktorý pripomína klinec, skrutku alebo sklo. V takom prípade sa neponáhľaj s jeho vyberaním. Práve tieto predmety môžu dočasne udržiavať tlak v pneumatike. Po ich odstránení sa môže pneumatika náhle vyfúknuť. Najrozumnejšie je zájsť do servisu, kde odborníci posúdia stav pneumatiky a rozhodnú, či sa dá opraviť, alebo ju bude potrebné vymeniť.

Komentáre