Mechanik prezradil, ako spoznáš, že spojka v aute pomaly odchádza. Väčšina vodičov si to ani nevšimne

Spojka ti môže odísť skôr, než si to vôbec uvedomíš.

spojka v aute_3
Zdroj: Vedelisteze.sk

Možno si myslíš že auto jazdí normálne a nič mu nie je. Motor reve, otáčky idú hore, ale akosi sa ti nezdá ako zrýchľuje. Alebo sa ti nechce zaradiť prvý stupeň a spiatočka a občas to aj nepríjemne zaškrípe. Presne o týchto problémoch hovorí známy mechanik z Walsall Wood Tyre & Service, ktorého sleduje viac než 120 tisíc ľudí.

Spojka prepája motor s prevodovkou a umožňuje plynulý prenos sily na kolesá. Keď pedál držíš pri podlahe, motor a prevodovka sú oddelené a auto nejde, resp. pozvoľne spomaľuje. Keď ho začneš púšťať, spojka ich spojí trením a auto sa rozbehne. Ak je opotrebovaná, trenie sa zníži, motor sa síce točí, ale auto nezrýchľuje, alebo sa prevody ťažko zaraďujú. Inými slovami, ak sú plochy zodraté alebo mechanizmus nefunguje ako má, trenie klesá a spojka začne preklzovať alebo sa naopak úplne neodpája. A vtedy prichádzajú typické príznaky.

spojka auta_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Záberový bod ide príliš vysoko

Prvý nenápadný signál je výška záberového bodu. To je miesto, kde auto začne ťahať, keď dvíhaš nohu zo spojky. Ak je spojka zdravá, záber býva približne v polovici dráhy pedálu. Keď je však obloženie opotrebované, začne zaberať čoraz vyššie, až takmer na konci zdvihu.

Predstav, že sa rozbiehaš do mierneho kopca. Kedysi si pustil spojku do polovice a auto sa plynulo pohlo. Dnes ju musíš dvíhať takmer úplne hore a ešte si pomôžeš plynom, aby to nezdochlo. To je jasný znak, že lamela už dožíva.

Radenie sprevádza škrípanie alebo odpor

Druhým signálom býva trápenie pri radení prvého stupňa a spiatočky. Keď spojka neodpája poriadne, ozubené kolesá v prevodovke sa stále točia a pokus zaradiť prevod sprevádza drsné zapadnutie alebo nepríjemné škrípanie. Laicky povedané, tlačíš jeden zúbok do druhého, ktorý sa ešte krúti. Najviac to cítiť pri parkovaní. Zastavíš auto, chceš zaradiť spiatočku a páka sa bráni alebo to škaredo chrupne.

Ak je pedál mäkký alebo padá k podlahe, problém môže byť aj v hydraulike spojky. Ale ak je pedál normálny a radenie stále drhne, je veľmi pravdepodobné, že spojka sa celkom neodpája.

Preklzovanie spojky

Tretí a najzreteľnejší príznak je preklzovanie. Stlačíš plyn, motor vyletí v otáčkach, ale auto nezrýchľuje. Otáčky letia hore, rýchlosť lenivo stúpa a často zacítiš aj pach spáleniny. Najľahšie sa to odhalí pri predbiehaní alebo do kopca. Otočíš plynom a namiesto razantného záťahu počuješ len rev.

@walsallwoodtyre 3 Signs your #clutch is #failing #mechanic #car #cartipswithken #fyp #cartips #fypシ #automatic #caroftiktok #driving ♬ Astronaut In The Ocean – Masked Wolf

Toto sú ďalšie príznaky, že spojka nefunguje tak, ako by mala

Vibrácie a trhanie pri rozjazde

Ak cítiš pri bežnom rozbiehaní vibrácie alebo trhanie (najmä na prvom stupni), je to ďalší jasný príznak problému. Často to znamená, že prítlačný tanier je poškodený alebo je lamela tepelne zničená („spálená“). Vibrácie sa zvyknú zhoršovať pri nízkej rýchlosti a malom zaťažení a sú spoľahlivým indikátorom, že niečo v spojkovej sade nie je v poriadku.

spojka v aute_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Zvuky, ktoré by si nemal ignorovať

K príznakom sa môžu pridať aj zvukové prejavy. Ak po zatlačení spojkového pedála počuješ pískanie alebo šušťanie, pravdepodobne je opotrebované vypínacie ložisko. Ak naopak počuješ cvakanie alebo klepanie pri uvoľnenom pedáli, ktoré zmizne po jeho stlačení, môže to signalizovať problémy s dvojhmotovým zotrvačníkom.

Dvojhmotový zotrvačník, skrytý žrút peňazí

Drahá oprava totiž nekončí len pri spojke. Väčšina moderných áut s manuálnou prevodovkou má súčasťou systému aj dvojhmotový zotrvačník. Jeho úlohou je tlmiť vibrácie medzi motorom a prevodovkou, no ak necháš spojku preklzovať príliš dlho, teplo a nerovnomerné zaťaženie poškodia jeho vnútorné pružiny. V takom prípade musíš vymeniť aj túto súčiastku, čo môže zdvojnásobiť alebo až strojnásobiť cenu servisu. Preto sa včasná výmena spojky oplatí nielen kvôli bezpečnosti, ale aj kvôli tvojej peňaženke.

Ako spojku zbytočne nezničiť

Najväčším nepriateľom spojky je teplo, ktoré vzniká trením. Keď spojka zbytočne „šúcha“, teda preklzuje, lamela sa prehrieva a rýchlo opotrebúva. Stačí mať nohu položenú na pedáli a spojka už nie je úplne odpojená, takže sa mierne šúcha.

Ak v kopci držíš auto len spojkou namiesto ručnej brzdy, preklzovanie je ešte silnejšie a teplota extrémne stúpa. A pri pomalom, zdĺhavom púšťaní pedálu pri rozjazde vzniká rovnaký problém. Preto je dôležité držať nohu mimo pedálu, v kolóne radšej vyradiť, v kopci používať ručnú brzdu a rozbiehať sa rýchlo, ale plynulo.

Komentáre