Tvoj podvozok ti možno odchádza, a ani o tom nevieš. Mechanik prezradil prvé varovné signály, ktoré väčšina šoférov ignoruje

Ak tvoje auto pri jazde klopká, poskakuje alebo vibruje, môže ísť o poškodené tlmiče či držiaky motora. Mechanik Imran Sokwalla vysvetľuje, prečo sa drobná oprava oplatí viac než čakanie, ako rozpoznať opotrebovaný podvozok a kedy je čas zamieriť do servisu.

dym z vyfuku
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ak tvoje auto pri jazde vydáva čudné klopanie, hrkanie alebo sa správa, akoby sa viezlo po rozbitej ceste aj na rovnej diaľnici, niečo nie je v poriadku. Presne pred týmto varuje známy automechanik Imran Sokwalla z dielne Precision Automotive, ktorého na sociálnych sieťach sleduje viac než 75-tisíc autíčkarov. Vo svojom videu vysvetlil, že väčšina vodičov robí rovnakú chybu, drobné zvuky z podvozku ignorujú, až kým sa z malej opravy nestane veľký problém.

Prvé varovné signály, že podvozok má problém

Ak počuješ klopanie, búchanie alebo rachotenie spod auta, je to prvý varovný signál, že niektorý diel podvozku má dosť. Podľa Sokwallu netreba čakať, kým auto začne skákať ako lopta.

„Keď cítiš, že je jazda tvrdšia alebo bumpy, teda poskakuje, problém býva v tlmičoch,“ vysvetľuje mechanik.

Tlmiče majú za úlohu udržiavať kolesá pevne na vozovke. Ak sú opotrebované, koleso nedrží kontakt so zemou a auto sa stáva nestabilné.

Okrem hluku a otrasov si môžeš všimnúť aj ďalšie varovné znaky, auto sa pri brzdení ponára viac dopredu, karoséria sa po prejazde nerovnosťou dlhšie hojdá alebo cítiš, že volant sa chveje aj na rovnej ceste. Všetko to sú príznaky, že niečo nie je v poriadku s tlmičmi, ramenami alebo silentblokmi.

Keď tlmič zlyhá, zaplatíš dvakrát

Poškodený tlmič nespôsobuje len nepohodlie. Oveľa väčším problémom je, že nerovnomerne opotrebúva pneumatiky. Keď koleso nedrží pevne na zemi, jedna strana pneumatiky sa zodiera rýchlejšie než druhá. Na prvý pohľad to vyzerá ako drobnosť, no výsledok býva drahý. Zodraté pneumatiky znamenajú ďalšie výdavky na výmenu, vyvažovanie aj geometriu kolies.

pneumatiky koleso auto_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Imran Sokwalla dodáva, že včasná výmena tlmičov stojí rádovo pár desiatok až stoviek eur, zatiaľ čo úplná obnova zavesenia kolies môže vyjsť niekoľkonásobne viac. Je to podobné, ako keď ťa bolí zub a namiesto malej výplne čakáš, až kým ho musíš dať vytrhnúť aj s koreňom. Oprava podvozku funguje rovnako, čím dlhšie čakáš, tým viac zaplatíš.

tlmice auta_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Prečo sa neoplatí ignorovať drobné vibrácie

Nie vždy však za hrkotom stojí len zavesenie kolies. Vibrácie alebo kovové údery môžu signalizovať problém s motorovými držiakmi (tzv. mountings). Tie držia motor v správnej polohe a tlmia jeho pohyby. Ak je jeden z nich opotrebovaný, záťaž sa prenáša na ostatné.

„Namiesto výmeny jedného držiaka potom musíš meniť všetky,“ vysvetľuje Sokwalla. A to už znamená stovky eur navyše.

Okrem toho môže opotrebované uloženie motora spôsobiť aj nepríjemné vibrácie v kabíne, rýchlejšie opotrebenie výfukového systému a prevodovky. Tieto časti sú totiž navzájom prepojené, takže ak trpí jedna, časom sa pridajú aj ďalšie. Preto je dôležité, aby si si všimol aj jemné otrasy alebo rezonancie, ktoré predtým neboli.

Správna diagnostika ušetrí stovky eur

Moderné autá majú zložité zavesenie kolies, kde spolupracuje niekoľko ramien, silentblokov a stabilizátorov. Vďaka tomu jazdia pohodlne, no o to viac dielov sa môže opotrebovať. Dobrý mechanik vždy skontroluje celý systém, nie len poškodený diel.

Pri diagnostike sa testuje tlmenie, vizuálne kontrolujú silentbloky, ložiská a meria sa aj geometria. Niekedy stačí výmena jedného dielu, inokedy sa odporúča výmena párová, napríklad oboch predných tlmičov naraz, aby sa zachovala rovnováha pri jazde.

Prečo sa drobná oprava oplatí viac než čakanie

Vodiči často prichádzajú do servisu s argumentom, že majú obmedzený rozpočet a chcú riešiť len „naliehavejšie“ veci. No podľa Sokwallu je to z dlhodobého hľadiska chyba. Ak dnes investuješ do jednej menšej opravy, môžeš sa vyhnúť kompletnému prekopaniu podvozku o pár mesiacov neskôr. Navyše, jazda s poškodeným tlmičom či držiakom nie je len nepohodlná, ale aj nebezpečná, ovplyvňuje stabilitu auta, brzdnú dráhu a reakcie pri prejazde zákrutami.

Predstav si, že máš topánky s uvoľnenou podrážkou. Môžeš v nich chodiť ďalej, ale čím dlhšie to necháš tak, tým väčšiu škodu napáchaš. Pri aute je to rovnaké. Malá oprava dnes môže znamenať veľkú úsporu zajtra.

Najlepšia prevencia je pozorný vodič

Ak teda počuješ akékoľvek nezvyčajné zvuky, hrkot či kovové údery, nenechávaj to tak. Tvoje auto sa ti snaží niečo povedať. Dobrý mechanik dokáže už po krátkej skúšobnej jazde určiť, či ide o tlmiče, uloženie motora, alebo inú časť podvozku. A čím skôr sa problém odstráni, tým menšie škody napácha. Ako hovorí Sokwalla, „včasná výmena jedného dielu môže zachrániť celý podvozok“.

@imransokwala Many people tend to assume the rattling sounds coming from their car suspension system and later inccur more costs on having a suspension overhaul and more. Sometimes, solving an issue at an early time saves you alot. Dont wait for major problems to arise instead visit @Precision AutomotiveKE ♬ original sound – Imran sokwala

Ak chceš mať istotu, že je všetko v poriadku, odporúča sa nechať podvozok skontrolovať aspoň raz ročne alebo po 15 000 kilometroch. Tým predídeš nielen nečakaným opravám, ale aj nebezpečným situáciám na ceste.

Komentáre