Mechanik ukázal, čo sa stane, keď naleješ do auta nesprávny olej. Následky môžu byť katastrofálne, varuje

Mechanik Imran Sokwalla z Precision Automotive ukázal motor, ktorý sa úplne zničil len kvôli nesprávnemu oleju. Hustejší 5W30 namiesto odporúčaného 0W30 preťažil čerpadlo, spôsobil trenie a motor sa zvnútra rozpadol.

motor auto olej_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Stačilo zvoliť o niečo hustejší olej, než odporúča výrobca, a motor sa doslova zničil. Známy mechanik Imran Sokwalla z dielne Precision Automotive, ktorého sleduje viac než 75-tisíc fanúšikov áut, ukázal motor, ktorý sa pokazil len kvôli nesprávnej viskozite oleja. Tento prípad je varovaním pre všetkých vodičov, ktorí sa spoliehajú na „univerzálne“ riešenia pri výmene oleja.

Bežná výmena oleja sa zmenila na výmenu motora

Auto prišlo do servisu na rutinnú výmenu oleja. Mechanici otvorili olejový filter a okamžite spozorneli, filter bol plný jemných kovových pilín. To nikdy nie je dobré znamenie. Kovové častice totiž pochádzajú z vnútorných častí motora, ktoré sa začali navzájom obrusovať. Takéto opotrebovanie znamená, že mazací film oleja zlyhal a kov sa dostal do kontaktu s kovom.

motorovy olej motor vymena kontrola
Zdroj: Vedelisteze.sk

Sokwalla vysvetľuje, že veľa servisov by si túto chybu ani nevšimlo. Olej by jednoducho vymenili, natiahli nový filter a auto poslali preč. No to by znamenalo, že motor by pokračoval v samodeštrukcii, až by sa úplne zadrel.

„Len vďaka tomu, že sme filter otvorili a skontrolovali jeho obsah, sme odhalili, že problém bol oveľa vážnejší,“ hovorí mechanik.

Rozdiel medzi 0W30 a 5W30 nie je len číslo

Podľa Sokwalu bol hlavnou príčinou problému nesprávny olej. Výrobca auta predpisoval 0W30, no niekto do motora pravidelne nalieval 5W30. Na pohľad ide o minimálny rozdiel, no v praxi je to zásadné.

motorovy olej_4
Zdroj: Vedelisteze.sk

Prvé číslo pred písmenom „W“ vyjadruje, ako rýchlo olej tečie pri studenom motore. Čím nižšie číslo, tým ľahšie olej prúdi kanálikmi po štarte. Olej 5W30 je teda hustejší, takže sa pri studenom štarte dostáva do všetkých častí pomalšie.

Moderné motory, najmä tie s úzkymi kanálikmi a turbom, potrebujú, aby sa olej dostal k ložiskám a hriadeľom doslova v priebehu sekúnd. Ak sa tak nestane, vnútorné trenie prudko stúpa a začína sa mikroskopické obrusovanie častí. V priebehu niekoľkých tisíc kilometrov sa z toho stane problém, ktorý už nezachráni ani výmena oleja.

motor kde sa leje olej_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Keď čerpadlo nestíha, motor sa maže len „napoly“

Ďalší problém nastáva, keď olejové čerpadlo nie je schopné tlačiť hustejší olej pod dostatočným tlakom. Časť motora tak zostáva prakticky „nasucho“. Na palubovke sa môže objaviť kontrolka s varovaním o nízkej hladine oleja. Paradoxne však oleja v motore môže byť dosť, len sa nedostáva do kritických miest.

kontrolka oleja v aute_4
Zdroj: Vedelisteze.sk

„Čerpadlo sa pri hustejšom oleji trápi, tlak klesá a ložiská či vačkový hriadeľ sa premazávajú len čiastočne. Vtedy sa začnú tvoriť kovové piliny a motor doslova odumiera zvnútra,“ vysvetľuje Sokwalla.

V tomto prípade už bolo neskoro, motor mal toľko vnútorného poškodenia, že bolo nutné ho celý vymeniť.

Prečo sa to stáva tak často

Podobné chyby sú časté najmä v menších servisoch, kde sa používajú „univerzálne“ oleje. Mechanik jednoducho naleje to, čo má po ruke, alebo čo sa mu zdá „dostatočne podobné“.

Problém je, že každý motor je skonštruovaný pre určitý tlak a prietok oleja. Dokonca aj dva motory s rovnakým objemom môžu mať iné požiadavky podľa typu čerpadla či tolerancií vnútri motora.

Preto je dôležité nepozerať len na značku oleja, ale aj na jeho presnú špecifikáciu podľa normy (napr. ACEA alebo API). Ak výrobca uvádza napríklad 0W30 A5/B5, nestačí len použiť hocijaký 0W30, musí spĺňať aj správnu normu. Niektoré oleje sú určené pre benzínové motory, iné pre naftové s DPF filtrom, ďalšie pre motory s turbom. Ak sa tieto normy pomiešajú, dlhodobo to poškodzuje motor.

@imransokwala This client had an engine service with the use of a wrong oil and it turned out to be an expensive affair considering the fact that the engine experienced a knock. Use of the right oil is extremely needful in every oil change. At @Precision AutomotiveKE we don’t just service your car but pay every single detail to the process. For any engine and gearbox service visit us at precision automotive located along Muringa road in Kilimani or call us on 0786888988/0708455455 #fyp #foryou #PrecisionAutomotiveKE #fyppppppppppppppppppppppp @4Real_KE ♬ original sound – Imran sokwala

Najlepšia prevencia je kontrola

Ak chceš mať istotu, že tvoj motor dostáva to, čo potrebuje, vždy si over, aký olej ti v servise nalievajú. Požiadaj o presnú značku, viskozitu aj normu. Ak si olej meníš sám, riaď sa výhradne údajmi v návode od výrobcu. A ak máš podozrenie, že motor znie inak, klepe alebo sa rozsvieti kontrolka, okamžite to rieš. Každý kilometer navyše môže byť rozhodujúci.

Imran Sokwalla uzatvára, že správna voľba oleja nie je len otázkou peňazí, ale aj vedomostí. Motorový olej je ako krv v tele, ak je príliš hustá, orgány prestanú fungovať. A v prípade motora je „transplantácia“ vždy oveľa drahšia, než prevencia.

Komentáre