Toto robí väčšina vodičov a ničia si tým motor. Expert ukázal najväčšie chyby, ktoré skracujú životnosť auta
Správna údržba motora, starostlivosť o turbo, vyhýbanie sa studeným štartom, podtáčaniu a jazde na rezervu dokáže výrazne predĺžiť životnosť auta. Expert z CarCenter Praha a Brno vysvetľuje najväčšie chyby vodičov a ako sa im vyhnúť.
Chceš, aby ti auto vydržalo čo najdlhšie? Potom si musíš dať pozor na chyby, ktoré každý deň ničia tisíce motorov. A čo je najhoršie, vodiči ich robia úplne bežne bez toho, aby si uvedomili následky. Expert z CarCenter Praha a Brno vysvetlil, že ak tieto pravidlá nebudeš dodržiavať, auto ti jednoducho “slúžiť večne” nebude, nech má akýkoľvek motor.
Pravidelná výmena oleja je základ, bez ktorého motor doslova trpí
Motorový olej je pre motor ako krv pre človeka. Maže, chladí a chráni všetky kovové časti pred trením. Keď je starý alebo zanesený, prestane robiť svoju prácu. Fyzika je neúprosná, keď olej stratí viskozitu, nevytvorí medzi dielmi ochranný film a kov začne ísť o kov. Presne vtedy sa začína zrýchlené opotrebovanie.

Expert z CarCenter upozorňuje, že intervaly 10 až 15 tisíc kilometrov sú v poriadku, no 30 tisíc je už “nedaj bože”. Už pri 20 tisícoch býva olej pre väčšinu áut výrazne opotrebovaný. A keď je olej špinavý, trpia aj turbo, rozvody a celý mazací systém.
Studený motor a vysoké otáčky sú kombinácia, ktorá zabíja motor
Ráno naštartuješ a hneď vyrazíš? A ešte k tomu výrazne pridávaš plyn? To je recept na rýchly koniec motora. Olej je po štarte hustý a nejakú dobu trvá, kým sa dostane všade. Ak motor zaťažíš skôr, než je olej rozotretý a zahriaty, všetky diely pracujú v suchších podmienkach a opotrebúvajú sa niekoľkonásobne rýchlejšie.

Je to podobné ako pokúsiť sa bežať s úplne zatuhnutými kolenami hneď po zobudení. Najprv potrebuješ rozhýbať kĺby. Motor to má rovnako. Vyraziť môžeš prakticky okamžite, ale prvých približne 5 až 10 minút jazdi jemne, drž otáčky nízko a nešliap na plyn prudko. Ideálne je rozbiehať sa pokojne, nepreťažovať motor do kopca a vyhýbať sa prudkému zrýchľovaniu, kým nedosiahne prevádzkovú teplotu. Presne vtedy sa olej dostane všade a motor začne pracovať tak, ako má.
Nevytáčaj motor zbytočne. Bežné autá na to neboli postavené
Športové autá sú robené na vysoké otáčky, bežné nie. Vysoké otáčky znamenajú extrémne sily pôsobiace na piesty, ojnice aj ložiská. Zvyšuje sa teplota, trenie aj spotreba paliva. Ak to robíš pravidelne, skracuješ životnosť celého motora.
Expert to povedal jasne, „normálne auto sa takto točiť nemá“ a fyzika mu dáva za pravdu.
Kontrolky nie sú na parádu. Motor ti nimi kričí o pomoc
Koľko vodičov jazdí s rozsvietenou kontrolkou? A potom sa čudujú, že motor zhasne, stratí výkon alebo zničí turbo. Najkritickejšie sú dve kontrolky, check engine a nízky tlak oleja. Nízky tlak oleja dokáže motor zadrieť v priebehu pár sekúnd. Áno, sekúnd.

Ak sa ti niečo rozsvieti, radšej zastav a rieš to. Je to lacnejšie ako nový motor.
Turbo: detail, ktorý rozhoduje o životnosti moderných motorov
Preplňované motory sú dnes štandardom. Turbo pracuje pri šialených otáčkach, často cez 200 000 otáčok za minútu. A všetko stojí na jedinej veci, prúdiacom oleji, ktorý turbo chladí a maže.
Nikdy nevypínaj motor ihneď po dynamickej jazde
Ak si šiel rýchlo po diaľnici, ťahal príves alebo si motor poriadne zaťažil, turbo je extrémne rozhorúčené. Ak vypneš motor okamžite, olej prestane prúdiť. Ložiská turba ostanú horúce a olej sa na nich doslova pripáli.

Vzniká karbón, tvrdé usadeniny, ktoré zúžia priestor okolo hriadeľa. Turbo sa prestane krútiť hladko, stúpa trenie a časom dôjde k jeho fatálnemu poškodeniu.
Správny postup: nechaj motor bežať minútu na voľnobeh
Toto je detail, ktorý vie predĺžiť životnosť turba o roky. Po náročnej jazde nechaj motor bežať aspoň 60 až 90 sekúnd. Turbo sa tým ochladí prúdiacim olejom a vzduchom. Alternatívou je jazdiť posledný kilometer úplne pokojne.
Turbo je jedna z najdrahších častí motora, zničiť ho je väčšinou chyba vodiča, nie výrobcu.
Filtre: zanedbané filtry ničia výkon, spotrebu aj vstrekovače
Zanesený vzduchový filter obmedzí množstvo vzduchu, ktoré sa dostáva do motora. Motor sa „dusí“, má menší výkon a spáli viac paliva. Pri benzínových motoroch to môže viesť k bohatšej zmesi, ktorá zanáša katalyzátor.
Palivový filter je ešte dôležitejší. Keď je starý alebo upchatý, nedokáže chrániť vstrekovače pred nečistotami. A vstrekovače sú extrémne citlivé a veľmi drahé. Jedna porucha môže stáť stovky eur.
Krátke trasy, kondenzácia vody a „Black Death“
Studený motor potrebuje čas, aby sa zahrial. Ak jazdíš len pár minút denne, motor sa nikdy nedostane na teplotu, kde sa voda v oleji odparí. Vzniká biela emulzia pod viečkom oleja a olej stráca mazacie schopnosti.

Moderné motory zároveň trpia na karbónové usadeniny. Pri nízkych otáčkach, krátkych trasách a studenej prevádzke sa karbón hromadí na ventiloch, vo vstrekovaní aj na piestnych krúžkoch. Tento jav sa označuje ako Black Death a dokáže motor pripraviť o výkon a spôsobiť drahé opravy.
Jazda na rezervu je tichý zabijak palivového systému
Palivo nechladí len motor, chladí aj palivové čerpadlo. Ak jazdíš na takmer prázdnej nádrži, čerpadlo pracuje horúce a skôr odchádza. Navyše riskuješ nasatie usadenín zo dna nádrže, čo môže upchať palivový filter alebo poškodiť vstrekovače.

Staršie autá tým trpia ešte viac, pretože v nádržiach majú viac usadenín.
Ak chceš, aby ti auto vydržalo dlhé roky, nemusíš byť mechanik. Stačí dodržiavať pár dôležitých pravidiel. Meniť olej a filtre, neničiť motor na studeno, dávať pozor na turbo, jazdiť v rozumných otáčkach, nespoliehať sa na lacné palivo, sledovať kontrolky a vyhýbať sa krátkym trasám.

Komentáre