Vieš, čo robí cestná soľ s tvojím autom? Väčšina vodičov to podceňuje a potom sa len čuduje, čo všetko odišlo

Cestná soľ zrýchľuje hrdzu, ničí lak aj podvozok a dokáže skrátiť životnosť auta o roky. Pozri sa, prečo je taká agresívna a aké kroky ochránia tvoje auto počas zimy.

hrdza na aute_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ak máš pocit, že najväčším zimným nepriateľom auta je mráz alebo sneh, tak si na omyle. Mechanik z Central Park Garage hovorí bez servítky. Najtichší zabijak auta je obyčajná cestná soľ. Tá ti dokáže zničiť lak, kovové časti a podvozok skôr, než si stihneš uvedomiť, že je problém vôbec na svete.

Možno si povieš, že je to len biely prášok, čo posypú cestári a hotovo. Realita je úplne iná. Pre auto je to chemická zbraň, ktorá začne pracovať v momente, keď sa spojí s vodou a kyslíkom. A ako určte dobre vieš, počas zimy je vlhkosť všade. Expert z Central Park Garage vysvetľuje, že ak máš na karosérii čo i len malú bodku hrdze alebo škrabanec od kamienka, soľ sa do neho zažerie ako kyselina. Vlhkosť ju rozpustí, ona sa dostane pod lak a začne ho odspodu dvíhať a rozkladať.

Predstav si to ako malé zrnko, ktoré sa zachytí na povrchu auta. Keď ideš po rozmočenej alebo posypanej ceste, toto zrnko sa spojí s vodou, vniká do praskliniek a začína reagovať s kovom. Výsledkom je zrýchlená korózia. A tá sa šíri vždy rýchlejšie, než si myslíš.

ako sa zbavit hrdze na aute trik
Zdroj: Vedelisteze.sk

Najskôr zbledne farba, potom sa objaví prvý fľak a napokon to chytí aj spodok dverí, lemy blatníkov či prahy. Soľ sa správa ako špongia, ktorá drží vlhkosť a znásobuje celý proces. A to je len začiatok.

To najhoršie sa deje tam, kam sa nepozeráš

Kým karosériu vieš aspoň vizuálne kontrolovať, podvozok je úplne iná liga. Tam sa soľ hromadí najrýchlejšie. Expert upozorňuje, že dnes už cestári nepoužívajú len klasickú suchú posypovú soľ. V mnohých regiónoch funguje takzvaná soľanka, teda tekutý roztok soli.

Soľanka je pre auto ešte horšia. Ako tekutina sa od kolies rozstrekuje priamo do podvozku, dostáva sa do škár, dutín, nad nádrž, k brzdovým rúrkam a do miest, kam sa nedostane ani bežné umývanie. Tam sedí a pomaly zožiera kov.

Korózia potom začína zvnútra. Najskôr nevidíš nič. Až časom sa kov začne odlupovať, objaví sa únik brzdovej kvapaliny, prerazený výfuk alebo oslabený nosník. Presne tie poruchy, ktoré ťa vedia finančne úplne doraziť.

vyfuk auta
Zdroj: Vedelisteze.sk

Prečo soľ žerie kov rýchlejšie, než stihneš povedať hrdza

Ide o jednoduchú elektrochemickú reakciu. Kov reaguje s vodou, kyslíkom a soľou, čím vzniká oxidácia, ktorú poznáme ako hrdzu. Soľ tento proces zrýchľuje, pretože narúša ochranné vrstvy kovu a umožňuje vlhkosti prenikať hlbšie.

Najväčší problém je v tom, že soľ priťahuje a drží vodu. Aj keď je vonku relatívne sucho, soľ na podvozku stále udržiava vlhkosť a kov sa rozkladá ďalej. To je dôvod, prečo autá hrdzavejú aj dávno po tom, čo prestalo snežiť.

Nie je soľ ako soľ

V zime sa na cestách nepoužíva len jedna chemikália. Rôzne druhy solí majú rôznu agresivitu a aj rôzne účinky na kov.

Chlorid sodný (NaCl) je najbežnejší typ soli a funguje približne do mínus siedmich až mínus deviatich stupňov Celzia. Keď je však príliš chladno, cestári siahajú po agresívnejších zbraniach.

Chlorid vápenatý (CaCl2) alebo chlorid horečnatý (MgCl2) fungujú aj v hlbokých mrazoch pod mínus desiatimi stupňami a sú agresívnejšie voči kovu aj betónu. Pre tvoje auto to znamená jediné. Proces korózie sa ešte viac zrýchľuje.

Ako ochrániť auto pred zimou

Najväčšia chyba vodičov je, že riešia hrdzu až vtedy, keď ju vidia. To je už neskoro. Expert z Central Park Garage upozorňuje, že ochrana auta pred soľou musí začať ešte pred zimou.

1. Ochranné nástreky podvozku

Antikorózne nástreky ako bitúmenové, voskové alebo gumové sú najúčinnejšia dlhodobá prevencia. Vytvoria hrubú ochrannú vrstvu, ktorá bráni soli kontaktovať kov. Moderné nástreky sa dostanú aj do dutín a kritických miest, kde vzniká hrdza najčastejšie.

2. Ochrana laku

Pred zimou je ideálne auto navoskovať kvalitným tvrdým voskom alebo naniesť keramickú ochranu. Vytvorí sa tak bariéra, cez ktorú sa soľ nedostane priamo na lak. Navyše sa auto počas zimy oveľa ľahšie umýva, pretože špina a soľ sa na hladkom povrchu menej držia.

lak na aute a jeho oprava_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

3. Oprava drobných poškodení

Ak máš na aute bodky po kamienkoch, škrabance alebo odlúpnutý lak, je dôležité ich opraviť ešte pred zimou retušovacou farbou. Každá malá dierka je pre soľ otvorená brána ku kovu.

Umývanie auta nie je zbytočnosť

Mnohí vodiči čakajú na teplejšie dni alebo dokonca až na jar. To je však presne ten čas, keď už soľ stihla napáchať najväčšie škody. Umývanie auta v zime nie je luxus ale nevyhnutnosť. Najmä podvozku.

Ak si po jazde všimneš biely povlak na karosérii, vedz, že presne to isté sa deje aj pod autom. A tam je to vždy horšie.

Čo musíš urobiť, aby ti auto nezhnilo pod rukami

Soľ útočí na lak, kov aj podvozok. Zrýchľuje koróziu, drží vlhkosť a spôsobuje poruchy, ktoré sú drahé na opravu. Ak nechceš, aby ti auto zhnilo pred očami, najlacnejšia zimná údržba je obyčajné umývanie a kvalitná ochrana pred zimou.

Hrdza sa netvorí preto, že je zima. Hrdza sa tvorí preto, že na aute necháš soľ. A to je rozdiel, ktorý rozhodne o tom, koľko rokov ti auto ešte vydrží.

Komentáre