Dokáže mechanický zámok na volante ochrániť auto pred krádežou? Toto zistila štúdia a mal by si to vedieť
Mechanické zámky na volant môžu pôsobiť ako ochrana auta, no podľa štúdií aj testov ich zlodeji prekonajú za pár minút.
Auto nie je lacná záležitosť. Mnohí na svojho vysnívaného tátoša šetria roky a niet divu, že myšlienka, že by ti ho niekto ukradol, naháňa strach. Kedysi sme v autách bežne vídavali rôzne mechanické zábrany, ako sú tyče na volante, zámky na pedále či radiacu páku. Dnes ich už vídať menej, no stále sa nájdu vodiči, ktorí na ne nedajú dopustiť. Otázka však znie, naozaj auto ochránia, alebo je to len falošný pocit bezpečia?
Jedna vec sa mechanickým zámkom uprieť nedá, sú dobre viditeľné. A práve to môže odradiť niektorých zlodejov. Odstrániť ich totiž trvá určitý čas a zlodeji riskujú, že ich pri tom niekto zazrie, napríklad ľudia z okolitých panelákov alebo náhodní okoloidúci. Navyše sú tieto zámky pomerne lacné a fungujú nezávisle od elektriky. Keď zlodej nevie otočiť volantom alebo zaradiť rýchlosť, s autom sa jednoducho nepohne. Lenže tu výhody končia.
Sú mechanické zámky skutočne tak efektívne ak osa tvária?
Mechanické zámky síce pôsobia masívne a spoľahlivo, ale v praxi majú niekoľko zásadných mínusov. V prvom rade sú nepraktické. Ich nasadenie trvá síce len pár sekúnd, ale po každej jazde ich musíš niekam uložiť. Napríklad klasická tyč na volant je dlhá 45 až 60 centimetrov. Ak ju necháš len tak pohodenú na sedadle, môže sa pri náraze zmeniť na nebezpečný projektil, ktorý zraní posádku alebo poškodí interiér. Aj preto ju mnohí vodiči po čase prestanú používať.
A to stále nie je ten najväčší problém. Tým je ich nízka odolnosť voči profesionálnym zlodejom. Podľa testovania relácie BBC Morning Live z roku 2025 väčšinu bežne dostupných zámkov na volant dokázali útočníci odstrániť za menej ako 10 sekúnd. Testovali ich pomocou náradia, ktoré bežne nosia zlodeji, od pilníkov cez páky až po ručné píly. Niektoré kvalitnejšie modely však odolávali viac ako 5 minút.
Čo to znamená v praxi? Ak sa k tvojmu autu postaví niekto s úmyslom ho ukradnúť a má pri sebe klasické náradie, mechanický zámok ho zdrží možno na 2 – 3 minúty. A ak je auto zaparkované na tmavom mieste, mimo dohľadu kamier či ľudí, ten čas mu úplne stačí.
Aký spôsob zabezpečenia auta je najúčinnejší?
Ešte výrečnejšie sú výsledky štúdie britského Ministerstva vnútra, ktorá analyzovala účinnosť rôznych foriem zabezpečenia vozidiel pomocou ukazovateľa zvaného SPF (Security Protection Factor). Táto hodnota udáva, koľkokrát je vozidlo s daným zabezpečením menej často ukradnuté v porovnaní s autom bez akejkoľvek ochrany.
Napríklad mechanický imobilizér, ako je zámok na volant, dosahoval SPF približne 2,8. Elektronický imobilizér, teda čip v kľúči, mal SPF 4,0.
Kombinácia mechanického zabezpečenia so zamknutými dverami poskytla ochranu na úrovni SPF 5,4. Najvyššiu ochranu však mala kombinácia elektronického imobilizéra a zamknutých dverí a to až SPF až 11,8. Výsledky jasne teda ukazujú, že elektronické riešenia, najmä v kombinácii s fyzickým uzamknutím, znižovali riziko krádeže najvýraznejšie.
Komentáre