Expert na autá prezradil, ako podľa zvuku zistíš, že tvoje auto po naštartovaní je pripravené na jazdu. Toto robí väčšina vodičov zle

nastartovanie auta otacky motor kym sa rozmaze olej
Zdroj: Vedelisteze.sk

Na prvý pohľad sa zdá, že naštartovať auto a okamžite vyraziť je úplne v poriadku. Auto predsa naskočí, svieti palubovka a motor bzučí. Ale podľa expertov z Gill’s Point S Tire & Auto práve týchto pár sekúnd po štarte rozhoduje o tom, ako dlho tvoj motor vydrží. Ak mu nedáš čas, aby sa prebral, môžeš si nenápadne skracovať jeho životnosť.

Vo videu vysvetlili jednoduchý, ale spoľahlivý spôsob, ako zistiť, že motor je pripravený na jazdu. Stačí si všímať otáčkomer alebo samotný zvuk motora. Po naštartovaní totiž motor beží na tzv. vysoké voľnobežné otáčky, zvyčajne niekde medzi 1 200 až 1 800 ot./min. Vtedy sa snaží čo najrýchlejšie rozviesť olej do všetkých častí motora, najmä do hornej časti, kde prebieha najviac trenia.

kluc od auta startovanie_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ak sa nechceš spoliehať na otáčkomer, dá sa to poznať aj jednoducho podľa sluchu, motor znie hlučnejšie, „živšie“ a drží vyššie otáčky. Keď sa po niekoľkých desiatkach sekúnd zvuk prirodzene upokojí a otáčky klesnú, znamená to, že olej sa už dostal všade, kam má. To je moment, keď je auto pripravené na jazdu.

„Keď vidíš alebo počuješ, že otáčky klesli, vtedy môžeš vyraziť,“ vysvetlili odborníci.

Celý proces zvyčajne netrvá dlho, často 30 sekúnd, niekedy menej. V chladnejších mesiacoch to však môže zabrať o čosi viac času, pretože nízke teploty menia vlastnosti oleja.

Prečo tých pár sekúnd rozhoduje o životnosti tvojho motora

Motorový olej je ako krv v tele, musí sa dostať všade. Keď je studený, je hustejší, prúdi pomalšie a chvíľu trvá, kým sa dostane do všetkých mazacích kanálov. Kým sa to stane, časti motora ako piesty, ložiská či vačkové hriadele pracujú prakticky „nasucho“, teda s nedostatočnou vrstvou maziva.

motor auta_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Bežný olej začína hustnúť už pod 0 °C a výrazne mení svoju viskozitu pri teplotách okolo −10 °C až −20 °C. Vtedy sa správa ako sirup, a kým ho olejové čerpadlo rozvedie, chvíľu to trvá. Práve preto je dôležité dať motoru aspoň pár sekúnd, aby „rozpumpoval“ olej všade, kde má.

Toto spravíš motoru, ak vyštartuješ hneď po štarte

Ak stlačíš plyn hneď po otočení kľúčika, motor sa síce rozbehne, ale niektoré časti sa ešte nedokážu dostatočne premazať. To vedie k mikroskopickému treniu, ktoré síce necítiš, ale postupne spôsobuje opotrebovanie valcov a ložísk. Čím častejšie to robíš, tým rýchlejšie sa tieto časti unavia.

Dlhodobo to môže znamenať aj zvýšenú spotrebu oleja, hlučnejší chod motora alebo problémy pri štartovaní v zime. A najhoršie na tom je, že to nevidíš hneď, škody sa hromadia pomaly, až kým jedného dňa motor nezačne klopať alebo spotrebovávať olej v litroch.

motorovy olej_4
Zdroj: Vedelisteze.sk

Stačí pár sekúnd a motor sa ti odvďačí

Odborníci pripomínajú, že auto netreba nechávať bežať päť minút na parkovisku. To je zbytočné, plytvá to palivom aj peniazmi. Ideálne je nechať motor bežať 30 až 60 sekúnd, sledovať pokles otáčok alebo zmenu zvuku, a až potom vyraziť.

Ak chceš urobiť ešte viac, vyhni sa prudkému zrýchľovaniu prvé minúty jazdy. Motor sa síce zahreje rýchlejšie počas pohybu, no aj tak potrebuje čas, aby sa olej dostal na prevádzkovú teplotu a dosiahol ideálnu hustotu.

@gillspointstire This video applies to gas cars. Diesel motors need more time to warm up than this. Give yourself an extra 1-3 mins in the morning to warm up your car. 🔥🚙 #car #cars #trucks #truck #cartok #trucktok #carmaintenance #suv #mechanic #gillspoints #CapCut ♬ original sound – Gills Point S Tire & Auto

A nabudúce, keď niekto na parkovisku vyštartuje okamžite po štarte, budeš vedieť, že práve skrátil životnosť svojmu motoru. Tebe stačí pol minúty trpezlivosti, a motor ti to vráti tisíckami kilometrov bez problémov.

Komentáre