Expert prezradil, že tento bežný zlozvyk pri tankovaní ničí tvoje auto bez toho, aby si si to všimol
Prečo nedáva zmysel dočapovávať palivo po cvaknutí pištole?
Pravdepodobne aj ty pravidelne tankuješ na pumpe palivo. Vyzerá to ako jednoduchá činnosť, no jeden zlozvyk ti môže narobiť kopu problémov a urobiť ti škrt cez rozpočet. Natankuješ plnú nádrž, pištoľ cvakne, ale ty ešte pritlačíš, aby si tam dostal zopár deci navyše. Niekedy nie raz, ale rovno dvakrát. Nech je to teda úplne plné, však? Možno si sa v tom našiel.
Lenže ak to robíš, v skutočnosti tým svojmu autu len škodíš. A čím častejšie to opakuješ, tým väčšia je šanca, že sa niečo pokazí. Expert na autá z portálu Dominiccars.sk upozorňuje, že dočapovávanie po prvom cvaknutí je bežný zlozvyk, ktorý vie narobiť zbytočné problémy. Keď sa teplota okolo auta zvýši, aj palivo sa začne rozťahovať. Vieš, že materiály sa pri zahrievaní roztiahnu. Predstav si napríklad, že máš 50-litrovú nádrž, v ktorej sa zvýši teplota napríklad z 10 °C na 30 °C, objem benzínu môže zväčšiť aj o liter. Ak máš nádrž natankovanú až po okraj a auto sa začne zohrievať, palivo nemá kam expandovať a môže pretiecť.
Môžeš si “zarobiť” na drahú opravu
Čo to teda znamená? V najlepšom prípade ti benzín zatečie po karosérii a poškodí lak tvojho auta. V horšom prípade sa palivo dostane aj tam, kde by nemalo byť. Tu prichádza na rad systém EVAP. Tento systém je súčasťou emisčného systému, ktorý zachytáva výpary z paliva, aby neunikali do ovzdušia. Vo vnútri auta sa nachádza filter naplnený aktívnym uhlím, ktorý drží výpary na mieste. Tento filter je však veľmi citlivý. Nesmie sa doň dostať kvapalné palivo. Keď sa tak stane, filter sa môže upchať alebo dokonca zničiť, čo vedie k rozsvieteniu kontrolky motora. Oprava tohto systému je často veľmi nákladná, a to len preto, že si chcel natankovať o pár deci viac.
Okrem iného treba povedať, že Okrem EVAP systému má nádrž aj odvzdušňovací systém. Keď ho opakovane zalievaš palivom, môže sa narušiť jeho funkcia. Tlak a prebytočné palivo môžu viesť k zaneseniu ventilov alebo hadičiek, čo spôsobí problémy pri tankovaní, napríklad že ti bude pištoľ vypínať príliš skoro. Tiež stále preplňovanie môže v dlhodobom horizonte poškodiť tesnenia, ktoré nie sú stavané na to, aby boli ponorené v kvapaline neustále až po okraj.
A tu prichádza bonusová informácia, ktorú veľa vodičov netuší. Mnohé moderné čerpacie stanice majú spätný systém, ktorý automaticky po cvaknutí pištole vracia nadbytočné palivo späť do podzemnej nádrže pumpy. To znamená, že ak sa pokúsiš natlačiť benzín aj potom, čo ti pištoľ oznámi, že je nádrž plná, ten dodatočný liter sa ani nedostane do tvojej nádrže. Namiesto toho si len riskoval poškodenie svojho auta a narobil si si problémy bez toho, aby si z toho niečo získal.
Záverom nám dovoľ preto povedať, že keď ti pištoľ pri tankovaní automaticky vypne, prestaň tankovať. Neriskuj zbytočne. Ten jeden liter navyše ti neprinesie žiadnu výhodu, no môže ti spôsobiť vážne problémy a opravy, ktoré ťa budú stáť stovky eur. Keď je nádrž plná, je plná.
Komentáre