Máš auto tejto farby? Ak áno, stráca na hodnote rýchlejšie než autá v týchto farbách
Farba auta ovplyvňuje, koľko stratíš pri jeho predaji.
Pri kúpe nového auta si väčšina ľudí vyberá farbu podľa vkusu alebo dostupnosti v predajni. Možno aj ty si išiel na predajňu áut s cieľom, že chceš čierne auto, no musel by si sa neho čakať niekoľko mesiacov. Tak si zvolil inú a príbuznú farbu, ktorá bola dostupná hneď.
Toto rozhodnutie má viacero dopadov a jedným z nich je aj cena auta, ak sa ho neskôr rozhodneš predať.
No nová štúdia ukazuje, že výber farby môže mať výrazný vplyv na to, koľko auto stratí na hodnote po pár rokoch. A rozdiely sú poriadne veľké.
Podľa analýzy konzultačnej spoločnosti iSeeCars, ktorá vychádza z dát viac ako 1,2 milióna trojročných vozidiel, priemerné auto stratí po troch rokoch približne 31 % svojej pôvodnej hodnoty. Niektoré farby sa však predávajú ako ojazdené podstatne lepšie ako iné. Ukazuje sa, že farba nie je len estetická voľba, je to aj finančné rozhodnutie. Inými slovami, mal by si zvoliť takú farbu auta, ktorá bude mať neskôr vyššiu hodnotu.
Žltá vedie, zlatá prepadla
Výsledky štúdie potvrdili, že žlté vozidlá si najlepšie držia hodnotu, strácajú len 24 % zo svojej pôvodnej ceny. Hneď za nimi nasledujú oranžové autá s 24,4 % a zelené vozidlá s 26,3 %. Naopak, zlaté autá skončili na chvoste rebríčka, keďže v priemere strácajú až 34,4 % svojej hodnoty.
„Žltá a oranžová nie sú veľmi rozšírené farby, ale práve preto si ich cena lepšie drží. Dopyt prevyšuje ponuku,“ vysvetľuje analytik iSeeCars Karl Brauer.
Bežné farby, slabé výsledky
Zatiaľ čo čierna, biela a sivá patria medzi najobľúbenejšie farby pri kúpe nového auta, z hľadiska zostatkovej hodnoty to nie je výhra. Práve tieto farby sú totiž na trhu najrozšírenejšie, a teda ľahko zameniteľné. To znamená, že kupujúci si môžu vyberať z veľkého množstva podobných modelov výsledkom čoho je, že cena ide dole.
Biele autá strácajú v priemere 32,1 % hodnoty, čierne 31,9 % a sivé okolo 30,5 %. Rozdiel medzi najlepšími a najhoršími farbami predstavuje až 10,4 percentuálneho bodu, čo môže znamenať niekedy rozdiel aj niekoľko stoviek eur či viac.
Kto si kúpi žltú Octaviu?
Pravdepodobne len niekto, kto túto farbu vyslovene chce. A práve v tom je ten trik. Keďže žltých alebo oranžových áut je na trhu málo, kupujúci, ktorí po nich túžia, sú ochotní zaplatiť viac. Oproti tomu čierna alebo biela Škoda Octavia je všade. Síce sa predá rýchlo, ale nie za výnimočnú cenu.
Kompletný rebríček zostatkovej hodnoty po 3 rokoch:
Poradie | Farba | Pokles hodnoty |
---|---|---|
1. | Žltá | 24,0 % |
2. | Oranžová | 24,4 % |
3. | Zelená | 26,3 % |
4. | Béžová | 29,5 % |
5. | Červená | 29,8 % |
6. | Strieborná | 29,8 % |
7. | Hnedá | 30,4 % |
8. | Sivá | 30,5 % |
9. | Modrá | 30,9 % |
10. | Čierna | 31,9 % |
11. | Biela | 32,1 % |
12. | Zlatá | 34,4 % |
Ak teda plánuješ kúpu nového auta a už teraz vieš, že ho po pár rokoch predáš, zváž nielen model, motorizáciu či výbavu, ale aj farbu. Žltá, oranžová či zelená možno nie sú prvou voľbou každého, ale ak ti neprekáža vystúpiť z radu, môžeš na tom neskôr zarobiť či aspoň menej “stratiť”.
Komentáre