Máš pocit, že tvoje auto stráca výkon? Častokrát za to môže táto nenápadná súčiastka, o ktorej väčšina vodičov ani netuší, upozorňuje mechanik

Zanesená alebo pokazená škrtiaca klapka spôsobuje stratu výkonu, trhanie motora a vyššiu spotrebu. Mechanik z vysvetľuje, ako funguje, čo sa pri poruche deje a prečo ju treba včas vyčistiť alebo vymeniť.

plynovy pedal v aute_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ak sa ti zdá, že tvojmu autu akosi „chýba dych“, ak sa pri rozjazde ledva vlečie a v kopci máš pocit, že ťaháš príves plný kameňov, môže byť problém tam, kde by si to vôbec nečakal. Automechanik z dielne Gills Point S Tire & Auto vysvetľuje, že za takýmto správaním často stojí škrtiaca klapka, nenápadný diel ukrytý medzi vzduchovým filtrom a motorom.

Čo vlastne škrtiaca klapka robí

Predstav si ju ako dvierka, cez ktoré motor „dýcha“. Keď stlačíš plynový pedál, klapka sa otvorí a do motora sa dostane viac vzduchu, ktorý sa zmieša s palivom. Výsledkom je výkon, zrýchlenie a ten pocit, že auto „ide“.

V starších autách sa otvárala mechanicky, oceľovým lankom, ktoré spájalo pedál s klapkou. Dnes je však väčšina áut vybavená elektronickou škrtiacou klapkou, ktorá reaguje na signál z pedálu plynu a otvára sa pomocou malého elektromotora.

A práve ten býva problém.

pedale spojka brzda plyn_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ako spoznáš, že niečo nie je v poriadku

Mechanik z Gills Point S opisuje prípad vodiča, ktorý sa sťažoval, že jeho auto „nechce ísť“. Pri rozjazde z križovatky nemalo žiadny ťah a do kopca sa doslova trápilo. Po pripojení diagnostiky zistili, že klapka síce dostáva napätie, no takmer sa neotvárala.

Možno sa teraz pýtaš na dôvod. Klapka sa zasekávala a motorček v jej vnútri už nevládal pohnúť s kovovou doštičkou, ktorá reguluje prísun vzduchu. „To je ako keby si bežal so zatvorenými ústami, jednoducho sa zadusíš,“ vysvetľuje mechanik.

Keď ju zanedbáš, čakaj problémy

Ak škrtiaca klapka zlyhá, motor nedostáva správne množstvo vzduchu. Auto potom stráca výkon, trhá sa, zhasína pri akcelerácii a môže sa rozsvietiť aj kontrolka motora alebo snímača prietoku vzduchu (MAF).

motor auta_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Okrem toho sa zhorší spotreba paliva, motor sa môže priškrtiť a pri niektorých autách dokonca prepnúť do núdzového režimu, v ktorom elektronika obmedzí výkon, aby zabránila poškodeniu. Výsledok? Auto ledva ide, neudrží rýchlosť na diaľnici a obiehanie sa stáva hazardom.

A to ešte nie je všetko. Dlhodobá jazda so zle fungujúcou klapkou môže viesť aj k usadzovaniu karbonu v motore, pretože spaľovanie nebude prebiehať správne. V extrémnych prípadoch sa môže spáliť katalyzátor alebo poškodiť zapaľovacie sviečky.

Benzín verzus nafta: rozdiel v úlohe klapky

V benzínových (zážihových) motoroch škrtiaca klapka kľúčovú úlohu, riadi množstvo vzduchu, ktoré vstupuje do valcov. Množstvo vzduchu sa priamo premieta do množstva vstrekovaného paliva, a teda aj výkonu motora.

Pri dieselových motoroch je to však iné. Tie regulujú výkon zmenou množstva vstrekovaného paliva, nie vzduchu, ten sa nasáva stále naplno. Klapka má preto len podporné úlohy.

Jednou z nich je jemné vypnutie motora. Keď vodič vypne motor, klapka sa na okamih úplne uzavrie, čím zastaví prívod vzduchu a zabráni nepríjemnému „trhnutiu“ pri zastavení.

Ďalšou dôležitou funkciou je EGR (recirkulácia výfukových plynov). Klapka pomáha vytvoriť mierny podtlak v sacom potrubí, ktorý je potrebný na správnu funkciu EGR ventilu. Ak sa klapka zanesie alebo prestane fungovať, často sa to prejaví aj problémami so systémom EGR alebo DPF filtrom.

@gillspointstire Here are a couple of signs that your throttle body could be failing 🚙💨 #automotive #cartok #mechanic #trucks #fyp ♬ original sound – Gills Point S Tire & Auto

Ako problém vyriešiť

V mnohých prípadoch pomôže vyčistenie škrtiacej klapky, najmä ak je len zanesená olejom a prachom. Ak je však zlyhanie spôsobené poruchou motora alebo snímača polohy, pomôže len výmena celej jednotky.

Tu je dôležité vedieť, že po čistení alebo výmene klapky sa práca nekončí. Moderné autá vyžadujú tzv. kalibráciu.

Pri nej sa riadiaca jednotka motora „naučí“, kde je úplne zatvorená a úplne otvorená poloha novej klapky. Ak sa tento krok vynechá, motor môže bežať nepravidelne, mať vysoké otáčky alebo dokonca zhasínať, aj keď je klapka úplne funkčná. Adaptácia sa vykonáva diagnostickým zariadením a je bežnou súčasťou servisného postupu.

Keď to necháš tak, môžeš ostať stáť uprostred križovatky

Ak sa auto rozbieha pomaly, dusí sa alebo má nepravidelný voľnobeh, nejde o drobnosť. Elektronická škrtiaca klapka je jedným z hlavných prvkov riadenia motora. Ak zlyhá úplne, môžeš zostať stáť na križovatke bez možnosti pohnúť sa.

A to už nie je len o komforte, ale o bezpečnosti.

Komentáre