Mechanik prezradil, čo sa stane, keď do auta naleješ viac oleja. Väčšina vodičov o tom nemá ani tušenie

Nalievanie motorového oleja „pre istotu“ môže zničiť tvoj motor.

kontrola oleja v aute_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Motorový olej je ako krv pre tvoje auto. Bez neho by sa motor doslova zadrel a prestal fungovať. Hlavnou funkciou oleja je mazanie pohyblivých častí motora, ktoré pracujú vo vysokých teplotách a pri obrovskom trení. Vďaka nemu sa piesty môžu hladko pohybovať v spaľovacích valcoch, kľukový hriadeľ sa netrie o ložiská a celý motor zostáva chladený. To ale nie je jeho jediná úloha. Okrem toho pomáha odvádzať teplo, zachytáva nečistoty, ktoré by inak poškodzovali vnútorné časti, a dokonca aj utesňuje mikromedzery v motore, čím zvyšuje jeho účinnosť.

Lenže toto všetko platí iba vtedy, keď je ho v motore správne množstvo. Mnohí vodiči majú pocit, že čím viac oleja nalejú, tým lepšie motor ochránia. V skutočnosti si tým môžu spôsobiť obrovský problém. Presne to sa stalo majiteľke Subaru XV, ktoré skončilo v dielni mechanika Imrana Sokwalu. Na prvý pohľad sa zdalo, že auto stratilo výkon a na palubnej doske sa rozsvietila kontrolka oleja. Na čerpacej stanici jej povedali, že treba olej „doplniť“ a bez rozmýšľania ho doliali viac. Výsledok? V motore skončili celé dva litre navyše.

motorovy olej auta kontrola_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Na mierke oleja má byť hladina vždy medzi dvoma značkami, ideálne pri hornej z nich. Ak je oleja viac, ako treba, začne sa celý proces v motore meniť na katastrofu. Nadbytočný olej sa pení a mieša so vzduchom, čo znižuje jeho mazacie schopnosti. Motor tak zrazu nepracuje efektívne, stráca kompresiu a tým aj výkon. To je dôvod, prečo auto zrazu „neťahá“ a pôsobí, akoby stratilo silu.

motorovy olej motor vymena kontrola
Zdroj: Vedelisteze.sk

Prečo sa olej pení a čo má s tým spoločné kľukový hriadeľ

Hlavnou príčinou penenia nie je len samotný nadbytok oleja, ale aj správanie kľukového hriadeľa. Ten sa pri práci motora otáča obrovskou rýchlosťou a keď hladina oleja presiahne optimálnu úroveň, začne doň doslova šľahať ako metlička do smotany. V oleji sa vytvoria milióny drobných bubliniek, ktoré síce vyzerajú nevinne, no sú obrovským problémom. Vzduch je stlačiteľný, a preto olej s bublinami nedokáže vytvoriť súvislý mazací film. Motor síce „pláva“ v oleji, ale jeho mazanie je prakticky nulové. Výsledkom je zrýchlené opotrebovanie ložísk, nadmerné trenie a v extrémnych prípadoch aj zadretie motora.

Strata výkonu, poškodené tesnenia a problémy so zapaľovaním

Tým sa však problémy nekončia. Nadbytočný tlak v systéme dokáže poškodiť tesnenia a ventil PCV (ventil odvetrávania kľukovej skrine). Keď sa tieto súčiastky poškodia, olej sa môže dostať až do zapaľovacích sviečok, kde vytvára usadeniny uhlíka. Auto začne vynechávať, trhať, zle štartovať a celkovo stráca ťah. Všetko len kvôli tomu, že niekto dolial olej „pre istotu“.

ikona dpf filtru auto_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ako preliatie oleja dokáže zničiť katalyzátor

Ďalší problém, o ktorom sa často mlčí, je poškodenie katalyzátora alebo filtra pevných častíc (DPF/GPF). Ak sa olej dostane cez ventilačné systémy do sania a následne do spaľovacej komory, pri spaľovaní vznikajú výfukové plyny bohaté na sadze a nespálené uhľovodíky. Motorový olej má úplne iné chemické zloženie ako palivo a jeho spaľovanie vytvára látky, ktoré sa usádzajú na vnútorných stenách katalyzátora. Časom ho upchajú a znefunkčnia, a výmena tejto súčiastky stojí stovky až tisíce eur.

Mechanik Sokwala upozorňuje, že tieto problémy sa môžu objaviť veľmi rýchlo a často sú mylne považované za poruchu motora. V skutočnosti však ide o obyčajnú chybu, preliatie oleja. Riešenie je pritom banálne, vypustiť nadbytočné množstvo a vrátiť hladinu na odporúčanú úroveň. Po odstránení dvoch litrov navyše sa Subaru okamžite vrátilo do normálu a začalo jazdiť ako predtým.

@imransokwala It’s unfortunate to see many Car Owners falling victims to lack of information & spending thousands on issues they shouldn’t. For Any car problems , visit Precision Automotive or dial 0707938254 #fyp #kenyantiktok #mechanic #nairobitiktokers #goviral #engine #carsontiktok ♬ original sound – Imran sokwala

Pamätaj si, že menej je niekedy viac. V prípade motorového oleja to platí dvojnásobne. Namiesto toho, aby si motoru pomohol, mu totiž môžeš výrazne ublížiť, a účet v servise ťa potom bude bolieť viac, než si vieš predstaviť.

Komentáre