Mechanik prezradil triky, ako sa starať o auto, aby vydržalo večne a nekazilo sa. Väčšina vodičov toto ignoruje

Mechanik prezradil 5 tipov, ako predĺžiť životnosť auta.

ako sa starat o auto
Zdroj: Vedelisteze.sk

Máš pocit, že sa o svoje auto staráš dobre, pretože ho občas umyješ, vymeníš pneumatiky a dolievaš olej? Pravda je, že to zďaleka nestačí. Podľa známeho mechanika, ktorého môžeš poznať na sociálnych sieťach pod prezývkou „Mechanic Pat“, väčšina vodičov robí chyby, ktoré si ani neuvedomuje, no ticho ničia auto zvnútra aj zvonka. Ak ich prestaneš robiť, môžeš svojmu autu pridať roky života a zároveň ušetriť stovky až tisíce eur na opravách.

Staraj sa o pneumatiky, inak zničíš podvozok

Pat hneď na úvod zdôrazňuje, že jednou z najdôležitejších vecí je starostlivosť o pneumatiky.

Hovorí: „Rotuj, vyvažuj a nastavuj geometriu kolies.“

Možno sa teraz pýtaš, prečo je to tak dôležité. Nerovnomerné opotrebovanie pneumatík nie je len nepríjemné, ale ničí časti podvozku a môže spraviť riadenie úplne nebezpečné.

pneumatika zltka bodka
Zdroj: Vedelisteze.sk

Inými slovami,  znamená to, že pneumatiky sa počas jazdy neopotrebúvajú rovnomerne. Predné sa derú rýchlejšie než zadné alebo naopak a ak ich neprehadzuješ, vzniká rozdielny vzor opotrebovania. Auto ťa začne ťahať na jednu stranu, čo ťa núti neustále korigovať volant. To výrazne namáha tlmiče, čapy, ložiská aj celé riadenie.

Takéto opravy stoja častokrát stovky eur, no prevencia je jednoduchá, rotácia pneumatík každých 8 až 10-tisíc kilometrov, pravidelné vyvažovanie a aspoň raz ročne kontrola geometrie kolies. Náklady sú minimálne, úspora obrovská.

Neignoruj divné zvuky. Auto na teba doslova kričí

Ďalším častým problémom je ignorovanie čudných zvukov.

„To klopanie, pískanie alebo klepanie nie je rytmus tvojho auta,“ hovorí Pat. „Je to jeho krik o pomoc.“

Každý zvláštny zvuk znamená, že niečo sa kazí. Môže ísť o uvoľnený klinový remeň, ktorý keď praskne, auto ostane nepojazdné. Rovnako tak môže ísť o poškodené ložisko, ktoré ak zanedbáš, môže zničiť celé koleso. Pískanie bŕzd je zase signál, že sú opotrebované a ak to ignoruješ, môžeš poškodiť aj brzdové kotúče, čo je oveľa drahšia oprava.

Dokonca aj prevodovka ti môže dávať signály, keď počuješ hrkotanie alebo búchanie.

Platí tu jedno pravidlo a to, čím skôr problém odhalíš, tým lacnejšia oprava ťa čaká. Opraviť uvoľnený remeň stojí pár desiatok eur, no ak ho necháš prasknúť, priprav si stovky. Auto ti vždy dáva signály, len ich musíš počúvať.

Udržuj auto čisté: zvonku, zvnútra aj zospodu

Pat tiež upozorňuje na to, že umývanie auta nie je len o vzhľade.

„Špina a soľ ti nežerú len lak, ale aj karosériu, gumy a spodok auta,“ vysvetľuje.

Ak auto neumývaš, prach, blato a posypová soľ držia vlhkosť na karosérii. Vlhkosť urýchľuje koróziu, ktorá sa začne pomaly „zahrýzať“ do plechov. Ak začne hrdza raz, šíri sa rýchlo a často už nepomôže ani brúsenie či lakovanie, riešením je výmena dielov, čo nie je lacná záležitosť.

umyvanie auta_5
Zdroj: Vedelisteze.sk

Nezabúdaj ani na spodok auta. Sneh, soľ a vlhkosť ho ničia najviac a keď sa raz začne rozpadávať, opravy stoja stovky až tisíce eur.

Dôležitý je aj interiér. Prach a vlhkosť vytvárajú raj pre plesne a baktérie. Ak zanedbáš čistenie klimatizácie, môžeš mať v aute nepríjemný zápach a dokonca dýchať škodlivé spóry.

klima v aute_teplota_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Pravidelné umývanie auta vrátane spodku karosérie, podbehov a čistenia interiéru výrazne predlžuje jeho životnosť a zachová vyššiu cenu pri predaji.

Nepodceňuj palivovú sústavu

Ďalšou vecou, ktorú vodiči často podceňujú, je palivová sústava.

„Používaj kvalitné palivo a staraj sa o filtre,“ radí Pat. „Upchaté vstrekovače alebo filter paliva sú tichí zabijaci motora.“

Keď tankuješ lacný benzín alebo naftu, riskuješ, že sa v motore usádzajú nečistoty a usadeniny. Tie upchávajú vstrekovače, filtre a spaľovaciu komoru. Auto začne strácať výkon, zvýši sa spotreba a motor sa zbytočne namáha.

tankovanie paliva_2
Zdroj: Vedelisteze.sk

Aby si tomu predišiel, tankuj kvalitné palivo u overených čerpacích staníc a nezabúdaj na pravidelnú výmenu palivového filtra, ideálne raz za 30-tisíc kilometrov. Vyhýbaj sa aj lacným „zázračným aditívam“, ktoré sľubujú čistenie motora. Väčšinou fungujú opačne, motor ešte viac zanášajú a spôsobujú viac škody než úžitku.

Nedovoľ, aby sa motor prehrial

Posledná Patova rada je jednoduchá, no často podceňovaná, nikdy nedovoľ, aby sa motor prehrial.

„Ignorovanie chladiacej kvapaliny je ako hrať ruskú ruletu s motorom,“ varuje.

Motor počas jazdy vytvára obrovské množstvo tepla. Ak chladiaca kvapalina chýba, je stará alebo je chladiaci systém upchatý, teplota prudko stúpa. Výsledkom môžu byť poškodené piesty, prehorené tesnenie pod hlavou alebo prasknutý blok motora. V takom prípade sa priprav na opravy, ktoré ťa môžu stáť aj 2 000 eur a viac. Prevencia je pritom smiešne jednoduchá, raz za mesiac skontroluj hladinu chladiacej kvapaliny, stav hadíc a čistotu chladiča. Zaberie ti to minútu, ale môže ti to zachrániť motor.

@patricknowsall The Top 5 Thing You Can Do To Make Your Car LAST LONGER! 😲🤔 #carguy #automotive #mechanic #racing #cars ♬ original sound – Mechanic Pat

Nezanedbávaj výmenu motorového oleja

Pat v jednom za ďalších svojich videí ešte doplňuje ďalšiu dôležitú radu, ktorú vodiči často prehliadajú, nezanedbávaj výmenu motorového oleja. Starý olej postupne stráca svoje vlastnosti, zhustne, prestane dobre mazať a motor sa začne zbytočne prehrievať. To vedie k rýchlejšiemu opotrebovaniu piestov, ventilov a ďalších pohyblivých častí.

motorovy olej auta kontrola_1
Zdroj: Vedelisteze.sk

Ak olej nemeníš v odporúčaných intervaloch, riskuješ vážne poškodenie motora, ktoré sa môže skončiť jeho zadretím. Výmena oleja pritom stojí zlomok toho, čo by ťa stála oprava. Ak výrobca odporúča meniť olej každých 15-tisíc kilometrov, nerob to až po 25-tisíc. V tomto prípade sa šetriť rozhodne neoplatí.

Komentáre